Societat

El sector ecològic, contra corrent de la crisi

La facturació de les empreses certificades creix prop d'un 12% anual

El consumidor tipus és una dona de 40 anys, amb fills i nivell sociocultural alt

Més de 700 petites i mitjanes empreses mostren els seus productes aquest cap de setmana a la fira Biocultura

Josep Vilaró produeix iogurts des de fa tres anys, quan va perdre la feina al sector tèxtil

Les estadísti­ques diuen que el per­fil del con­su­mi­dor de pro­duc­tes ecològics al nos­tre país es cor­res­pon amb una dona d'uns 40 anys, amb fills i amb un nivell soci­o­cul­tu­ral i econòmic per sobre de la mit­jana. L'Anna no arriba als 40 anys, però en té 37, i tres fills. A casa seva, ella i el seu marit, en Jaume, com­pren sem­pre frui­tes i ver­du­res ecològiques. Les encar­re­guen direc­ta­ment a un pagès del Ber­guedà, al qual conei­xen per­so­nal­ment i que els porta la cis­te­lla fins al seu domi­cili, a la Flo­resta (Sant Cugat del Vallès). “Si només mirem els euros, ens surt un pèl més car, però nosal­tres pen­sem que també estem inver­tint en salut”, afirma en Jaume.

Més enllà de les frui­tes i ver­du­res, l'Anna, en Jaume i els seus fills també con­su­mei­xen pun­tu­al­ment altres pro­duc­tes ecològics, com ara embo­tits i for­mat­ges, i acos­tu­men a fer-se el pa a casa. La família encai­xa­ria, doncs, amb el con­su­mi­dor tipus que dibui­xen les estadísti­ques, però un pas­seig per la fira de pro­duc­tes ecològics Bio­cul­tura –que se cele­bra aquest cap de set­mana al Palau Sant Jordi de Bar­ce­lona– per­met cons­ta­tar que l'interès i el gust per aquests pro­duc­tes han tras­pas­sat les bar­re­res gene­ra­ci­o­nals.

La Cris­tina té 28 anys i ja en fa qua­tre que visita Bio­cul­tura amb la seva mare, la Núria, de 55. “Ens agrada molt tot el que és natu­ral; vas pro­vant coses noves i veus que tenen més bon gust”, explica la Núria. Amb tot, reco­nei­xen que la but­xaca no sem­pre els per­met con­su­mir pro­duc­tes ecològics. “Men­gem molta ver­dura, però, encara que ens agra­da­ria, no és ecològica”, lamenta la Cris­tina.

Men­tre la majo­ria dels sec­tors econòmics s'enfon­sen amb la crisi, la pro­ducció d'ali­ments ecològics cer­ti­fi­cats no només resis­teix, sinó que creix a un ritme de l'11,7% de fac­tu­ració anual a l'Estat espa­nyol. “Encara hi ha un poten­cial de crei­xe­ment enorme”, sosté la direc­tora de Bio­cul­tura, Ánge­les Parra. Tot i que l'Estat espa­nyol és el que més superfície dedica a la pro­ducció ecològica a la Unió Euro­pea, i el sisè a escala mun­dial (1,7 mili­ons d'hectàrees l'any 2010), la des­pesa per càpita en aquests ali­ments no arriba als 20 euros anu­als (905 mili­ons de fac­tu­ració total). “A Suïssa, la des­pesa per habi­tant és de 130 euros l'any”, com­para Parra.

Anda­lu­sia és la comu­ni­tat de l'Estat que més superfície des­tina a l'agri­cul­tura cer­ti­fi­cada, però Cata­lu­nya és la cap­da­van­tera quant al con­sum i també en nom­bre d'indústries agro­a­li­mentàries ecològiques. Josep Vilaró va fun­dar ara fa tres anys Eco­plans Lluçanès, una petita empresa dedi­cada a l'ela­bo­ració ecològica de iogurts i a la dis­tri­bució d'altres pro­duc­tes a comerços mino­ris­tes. “Cada any crei­xem, però anem a poc a poc”, afirma. La crisi va afec­tar de ple el sec­tor tèxtil, en el qual tre­ba­llava i, en per­dre la feina, va deci­dir “tor­nar als orígens”, a les ter­res de Riu­de­llots de la Selva on el seu pare feia de pagès. Com­pra la llet a rama­ders de Camp­llong per ela­bo­rar els iogurts i no des­carta criar galli­nes més enda­vant per pro­duir ell mateix ous ecològics. De moment, són tres per­so­nes a l'empresa i van pas a pas. Van començar dis­tri­buint iogurts a men­ja­dors esco­lars de la zona alta de Bar­ce­lona i ara ja man­te­nen con­ver­ses amb una petita cadena de super­mer­cats.

Des de la costa gallega, l'empresa Alga­mar va apos­tar fa setze anys per recol·lec­tar, asse­car i comer­ci­a­lit­zar algues sil­ves­tres, un pro­ducte d'un gran valor nutri­tiu. “Lla­vors el con­sum d'algues a Europa era mino­ri­tari”, recorda Cle­mente Fernández, cofun­da­dor de l'empresa. A poc a poc, Alga­mar ha anat tro­bant el seu mer­cat i ara venen a l'Estat espa­nyol, Por­tu­gal, França, Itàlia, Bèlgica i el Regne Unit.

La fira Bio­cul­tura reu­neix més de 700 expo­si­tors, la majo­ria peti­tes empre­ses. El sec­tor de l'ali­men­tació repre­senta el 52% de la fira, però també hi són la cosmètica ecològica, les teràpies natu­rals i el tèxtil.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.