Una altra avaria a rodalies enfronta Foment i Territori
Sis línies i 68 trens van tenir retards ahir al matí per un bloqueig en el sistema de comunicacions en un nus ferroviari
El govern i el ministeri se les tenen per la falta d'inversió en la xarxa catalana
L'avaria d'ahir al matí a rodalies a l'entrada nord de Barcelona va tornar a deixar sense tren milers de passatgers. Precisament el dia que la ministra de Foment, Ana Pastor, visitava Catalunya, l'incident va deixar clares les diferències entre l'Estat i la Generalitat. Pastor va minimitzar l'avaria limitant-la a vint minuts. En canvi, segons dades dels serveis tècnics, l'avaria va durar gairebé una hora. De fet, des de la Generalitat es va mostrar cansament per la constància d'incidències.
L'errada en una targeta informàtica d'un senyal del túnel sota el carrer Marina de Barcelona va aturar les línies R1, R2 sud, R3, i els retards a totes les línies es van acumular durant mig matí, amb retards d'una hora. Les línies d'Osona i el Maresme van ser les més perjudicades. La incidència també va afectar les línies R4, R7 i R12. El motiu va ser el bloqueig del sistema de comunicacions que alimenta el nus de Barcelona Marina, un dels centres neuràlgics de la distribució ferroviària de Barcelona, des d'on es controlen les bifurcacions de Vilanova, Glòries i el Clot.
És la segona avaria similar a la xarxa en una setmana, va assegurar ahir el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font. Fa uns dies va saltar també un indicador al túnel entre Clot-Aragó i la plaça de Catalunya, paralitzant la xarxa durant uns minuts. Per Font, “l'avaria va fer caure tot el centre de comunicació, i no és ocasional”.
La incidència es va produir quan faltaven deu minuts per a les nou, i no es va resoldre fins a tres quarts de deu. En canvi, la ministra de Foment treia ferro a l'incident: “S'ha resolt en 20 minuts”, mantenia Ana Pastor. En total, es van veure afectats directament 68 trens. La picabaralla entre les dues administracions es va reproduir ahir a la Pobla de Mafumet, on Pastor exposava la posició de govern de l'Estat respecte del corredor ferroviari mediterrani. El ministeri considera que “les incidències entre gener i maig a la xarxa de rodalies s'ha reduït un 30%”. Però Font li va etzibar: “Si tingués el sistema d'avisos d'avaries, com jo, al mòbil s'adonaria que les incidències són constants. Les hores perdudes de servei van sumant i fan perdre la paciència.”