Societat

Nieves Torres i Mireia Solsona

Emprenedores

“La moda pot ser ecològica, sostenible i de proximitat”

Creiem que amb
l'‘slow fashion' es
pot recuperar el
teixit del tèxtil català

Nieves Torres (Badalona, 1975), enginyera de formació, i l'arquitecta Mireia Solsona (Barcelona, 1981) van decidir un dia que el seu camí professional prendria la direcció d'allò que més les motivava: la moda. Però no la moda de les multinacionals, sinó la moda pensada al territori, la que respecta els drets socials i es fabrica amb criteris ecològics.

D'emprenedor s'hi neix o se n'és per les circumstàncies?
Podríem dir que no s'és empre-nedor per necessitat, però que
els temps de crisi acceleren el procés de ser-ho.
Quin va ser el seu primer projecte?
El primer que vam fer plegades va ser la marca Mimètik BCN, amb la qual vam començar creant roba de nadó ecològica amb el segell específic de Minimètik. Amb aquest projecte de roba infantil ens vam presentar al Mercat d'Idees, que promou l'emprenedoria en el camp
del disseny. A partir d'aquí vam crear la productora Capipota.
Moda i ecologia poden conviure?
Tenim clar que sí. I no només nosaltres. A tot el món s'està implantat cada cop amb més força el corrent slow fashion, una manera de fer a la qual s'han apuntat productors, dissenyadors i comerciants de moda amb sensibilitat mediambiental.
Slow fashion?
L'slow fashion és un concepte ampli perquè, a més de la sostenibilitat, es preocupa per qüestions socials. Els productes slow fashion no estan fets, com fan moltes marques, explotant infants en països on es vulneren els seus drets. Són peces fetes al lloc d'origen. Això trenca tòpics perquè demostra que la moda pot ser ecològica,
sostenible i de proximitat.
Però la gent vol anar a la moda
a bon preu.
L'slow fashion no necessàriament ha de ser cara. Molts dels productes de les xarxes de botigues de moda estalvien costos, a més de l'explotació dels treballadors, perquè fan teixits amb menys material, és amb la roba l'equivalent al fast food, que menges però el profit que et dóna és com si no ho haguessis fet. I pel que fa a la moda es tracta de dissenyar peces polivalents que permeten moltes combinacions diferents.
És una manera d'anar en contra del consumisme desmesurat.
Parlen del component local, però el tèxtil català ha desaparegut.
Nosaltres creiem que pel camí
de l'slow fashion el teixit del tèxtil català pot revifar. Per exemple, molts dels turistes que ens visiten busquen roba d'aquí. Productes singulars que no tenen
al seu país, on sí que trobes un Zara al centre de la ciutat.
Aquesta opció és viable en un
món global?
Nosaltres no som persones utòpiques. Basem tot el nostre projecte en la producció local, però en la venda global. Internet és una eina que funciona, i la gent cada cop busca més la singularitat a través de la xarxa. Un dels nostres encàrrecs ha estat un vestit de núvia que hem fet a mida per a Itàlia. I dels Estats Units també rebem encàrrecs. Aquest sistema permet que nosaltres comprem moda local de qualsevol lloc, i des de fora poden també adquirir la nostra. No es tracta de globalització, sinó d'una manera global de promoure el que és local.
No tenen por de convertir-se en una multinacional si tot rutlla?
El nostre creixement és molt diferent del de les grans empreses. Entre les nostres activitats hi ha la d'oferir com a serveis a altres dissenyadors la nostra experiència de moure's en aquest àmbit. I també produir allò que ens agrada d'altres, però respectant la independència de les marques.
Com a emprenedores, quin és el seu darrer projecte?
Acabem d'obrir Coshop, una botiga col·laborativa al carrer Banys Vells de Barcelona. Les botigues col·laboratives són establiments en què s'apleguen diferents dissenyadors que poden oferir al públic els seus productes amb l'avantatge de poder compartir despeses de lloguer i serveis. A la botiga fem presentacions en les quals tots participem per promoure el treball dels altres. En cap cas no voldríem que Coshop es convertís en la versió alternativa dels grans magatzems convencionals.


N. Torres / M. Solsona Emprenedores


JUANMA RAMOS


Nieves Torres i Mireia
Solsona
són dues emprenedores que han creat Capipota Productions, una empre-
sa que pro-
dueix roba, dissenyada per elles mateixes,
feta sota
les pautes
de l'‘slow fashion', basada en la sostenibilitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.