El carril bus-VAO de la C-58 s'obre als vehicles de dos ocupants a partir d'avui
La infraestructura funcionarà en sentit Barcelona entre setmana i de sortida de la capital els divendres a la tarda
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, explica que no podia permetre veure les congestions a la C-58 mentre hi ha “un carril morint-se de fàstic”
El carril bus-VAO de la C-58 estarà obert durant més hores al dia i el podran utilitzar més vehicles a partir d'avui dilluns. El govern ha decidit aplicar canvis en el funcionament del vial per potenciar el seu ús i millorar-ne el rendiment després d'avaluar gairebé els sis mesos de funcionament de la nova infraestructura. Pel carril bus-VAO hi podran circular vehicles lleugers a partir de dos ocupants i de dilluns a dijous el vial estarà obert ininterrompudament entre les 6 i les 22 hores en sentit Barcelona.
La Generalitat va posar en servei el 29 d'octubre passat un nou carril bus-VAO a l'autopista C-58, entre Barcelona (avinguda Meridiana) i Ripollet. Aquesta actuació, amb una inversió de 80 milions d'euros, té com a objectius principals fomentar el transport públic i millorar la mobilitat en una de les vies més transitades de Catalunya.
A partir de l'avaluació dels prop de sis mesos de funcionament de la nova infraestructura, el govern ha establert nous requisits d'utilització per tal de potenciar-ne l'ús i millorar el seu rendiment. Així, a partir d'avui dilluns el vial passarà a estar oberta durant més hores al dia, sobretot en sentit Barcelona, i la podran fer servir més vehicles.
S'ha detectat un ús inferior al previst d'aquest vial tant en les hores puntes del matí com de la tarda i per aquest motiu, s'ha decidit baixar el mínim d'ocupants per utilitzar aquest servei de 3 a 2. D'altra banda, i segons el resultat de les dades de mobilitat i de retencions, s'ha observat que, en dies laborables, les principals retencions es registren d'entrada a Barcelona.
A partir d'ara els vehicles que podran circular pel carril bus-VAO són els turismes o vehicles mixts adaptats amb dos o més ocupants -fins ara el límit eren tres o més ocupants-, els vehicles destinats al transport públic de viatgers (autobusos, taxis, ètc) degudament autoritzats, motocicletes, vehicles per a persones amb mobilitat reduïda i, finalment, els vehicles ecològics de baixa emissió autoritzats i amb etiqueta acreditativa al parabrisa.
El vial està format per dos carrils de circulació, de 6,8 quilòmetres de longitud, reversibles segons les necessitats de mobilitat, i a partir d'ara els dies feiners, concretament de dilluns a dijous, els carrils estaran oberts en sentit Barcelona, entre les 6 i les 22 hores, de forma ininterrompuda. Els divendres es mantindrà la situació actual: de 6 a 13h i d'entrada a Barcelona i de 16 a 22h de sortida. La resta de la jornada, els carrils no estaran operatius
Durant els caps de setmana i festius, el funcionament del carril bus-VAO respondrà a les necessitats del trànsit. Segons ha puntualitzat el govern, aquest esquema general es podrà modificar en funció de les operacions especials de trànsit, en cas d'emergències o per raons de fluïdesa del trànsit.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va reconèixer divendres passat que és “evident” que calia fer una “reavaluació” de l'ús del carril Bus-VAO per treure'n una “major rendibilitat”. Vila va assegurar que cal revisar les decisions que pren el propi govern i que no podia permetre veure les congestions a la C-58 mentre hi ha “un carril morint-se de fàstic”. El conseller ha previst una reducció del 12% del consum energètic i del 30% dels gasos contaminants dels vehicles gràcies als canvis en el funcionament del carril.