Societat

Pescant a Rússia

Catalunya es promociona com a destinació turística a la fira de Moscou

Els russos valoren l'àmplia oferta cultural, compres i gastronomia que complementen l'estada de sol i platja

Enguany un milió de turistes de l'antiga URSS visitaran les costes catalanes

Catalunya és ara la destinaciópreferida pels turistes russos després
de Turquia i Egipte

Combinar sol i platja amb moltes més coses ha estat la clau perquè la Marca Catalunya, totalment desconeguda a Rússia el 1993 –l'any en què es va obrir a Moscou l'oficina del Centre de Promoció Turística (CPT)– s'hagi situat com la tercera destinació preferida pels turistes russos després de Turquia i Egipte.

L'augment del turisme rus a Catalunya ha estat paral·lel a l'evolució que ha fet Rússia des de la desintegració de la Unió Soviètica. Aquella imatge exòtica dels primers russos que a principi dels anys 90 van començar a aparèixer per les costes catalanes, esblanqueïts i una mica perduts i carregats amb feixos de diners, ha passat a la història i es preveu que enguany se superi la xifra dels 745.000 turistes de la Federació de Rússia que l'any passat van viatjar a Catalunya i que n'hi arribin uns 300.000 procedents de Bielorússia, Ucraïna i Kazakhstan. Es tracta d'un turisme més aviat familiar i un fet curiós és que el 40% repeteix.

A més de la gent que va fer les seves fortunes durant les tèrboles privatitzacions dels anys 90, de mica en mica a Rússia i, tot i que no tant, també als altres països de l'antiga URSS, ha anat apareixent una classe mitjana que es pot permetre anar de vacances. Cristina Ionítskaia, subdirectora de l'oficina de Moscou del CPT, explica que en època soviètica “era un punt de posicionament social haver vist el mar”, perquè en un país on a bona part del territori els hiverns són llargs i durs, poder anar a les costes del Mar Negre era un privilegi. Ara les platges de Turquia, Egipte i Catalunya, que és la destinació d'un 70% dels russos que viatgen a l'Estat espanyol i en menys mesura el sud asiàtic, són les preferides pels russos.

El turista rus normalment té moltes inquietuds i Ionítskaia considera que la Marca Catalunya es ven bé a Rússia perquè de bon principi el sol i la platja es van complementar amb ofertes culturals. El Museu Dalí de Figueres, les obres d'Antoni Gaudí, Barcelona i Montserrat on, segons Ionitskaia, “els russos hi troben una energia especial”, són els plats forts de les excursions que fan els russos que passen una mitjana de 12 dies allotjats en un hotel de la costa.

Les compres també són molt importants perquè articles com la roba, accessoris, sabates i joies són més barats a Catalunya que a Rússia, i cada vegada és més popular entre els russos el turisme gastronòmic i de vins. “El gust dels russos ha anat canviant, abans preferien vins dolços i alcohols purs, i ara es decanten pels vins secs i per això les grans bodegues tenen tant d'èxit”, destaca la subdirectora de l'oficina de Moscou del CPT, que valora l'esforç que ha fet el sector per adaptar-se als seus gustos i hi posa els exemples dels tastos de brandis o que determinats hotels apostin per oferir molta fruita i sucs als clients, uns productes que a Rússia agraden molt però són cars.

Al turista rus també li agraden els esports d'aventura però no està disposat a desplaçar-se gaire lluny de l'hotel de la platja. S'està treballant per oferir activitats d'un dia a les terres de Lleida. A més, les facilitats en els tràmits dels visats permetran potenciar estades més curtes sense la necessitat d'agències intermediàries.

Josep Maria Perramon, delegat de l'Agència Catalana de Turisme als països de l'est i a l'antiga URSS, valora molt positivament la feina de promoció que s'ha fet durant aquests 20 anys, sobretot amb els operadors turístics i la premsa. “Havent començat des de zero, enguany els ingressos a Catalunya generats per turistes de l'antiga URSS podrien arribar als 1.500 milions d'euros”, diu, i destaca la importància del turisme que “està intentant salvar el país” i lamenta que a Catalunya encara no es valori prou en clau econòmica.

Catalunya continua treballant-hi i buscant el mercat rus, tal com ho demostra la presència de 34 empreses turístiques i 6 patronats a la Fira de Turisme de Moscou que es va celebrar la setmana passada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.