Un tram de l'N-II, el segon de l'Estat amb més accidents greus
Foment posa a licitació el projecte per desdoblar altres trams d'aquesta via, però descarta el de més sinistralitat, entre Tordera i Caldes de Malavella
El RACC demana més inversió en les vies amb més cost per accidentalitat
El tram de l'N-II entre l'enllaç de la C-32, a Tordera, i l'inici de l'autovia, a Caldes de Malavella, és el segon de la xarxa de carreteres gestionades per l'Estat amb més costos d'accidentalitat per quilòmetre. Tot i aquesta realitat, que el RACC va posar de manifest ahir amb la presentació d'un estudi en què s'analitzen 1.350 trams de la xarxa viària estatal –un total de 24.340 quilòmetres–, el Ministeri de Foment ha descartat de moment desdoblar l'N-II des de Tordera fins a Maçanet de la Selva, on sí que es faran obres de millora amb un pressupost de 18 milions d'euros.
L'objectiu de l'estudi del RACC és assenyalar en el mapa els punts on potencialment s'hauria d'invertir per aconseguir un estalvi en accidentalitat. El tram de l'N-II en seria un, ja que, si la mitjana de cost d'accidentalitat per quilòmetre entre els anys 2009 i 2011 és de 64.128 euros, en aquest punt negre, de quasi vint quilòmetres, és de 519.000 entre Tordera i el límit entre Barcelona i Girona, i 392.000 euros més fins a Caldes de Malavella. Aquestes xifres només les supera un tram de la V-31, a València, de poc més de cinc quilòmetres i amb un cost de sinistralitat per quilòmetre de 627.000 euros.
Com es calcula el cost
Per fer l'estudi, el RACC ha tingut en compte les dades del 2012 de la Direcció General de Trànsit, segons les quals un mort costa 1,5 milions i un ferit greu, 219.000 euros. El RACC ha sumat els morts i ferits greus per cada tram analitzat i els ha dividit pels quilòmetres del tram. Així ha elaborat una llista amb els deu trams amb un cost d'accidentalitat més elevat –tots ells superen els 200.000 euros per quilòmetre–, amb l'objectiu d'establir un criteri per prioritzar la inversió. “Els trams amb més morts i ferits és on s'hauria d'invertir més, perquè potencialment hi hauria molt estalvi en accidentalitat”, explica el responsable de seguretat viària del RACC, Lluís Puerto.
El RACC denuncia que, lluny de seguir aquest criteri, des de l'any 2009 el Ministeri de Foment ha reduït en un 38% la inversió destinada a manteniment de carreteres. La inversió prevista pel 2013 és de 818 milions d'euros, una xifra que, en opinió de Puerto, “s'hauria de doblar per igualar el cost de manteniment per quilòmetre, ara de 31.662 euros, amb el cost d'accidentalitat per quilòmetre, que és pràcticament el doble”.
Dins d'aquesta llista dels deu trams amb més accidents greus, Madrid lidera el cost d'accidentalitat per quilòmetre, amb 139.536 euros. Al País Valencià aquesta mitjana és de 105.721 euros i a Catalunya, de 96.238.
Cinc dels deu trams més costosos per quilòmetre de l'Estat són en carreteres nacionals de calçada única, amb dos carrils de circulació. Segons l'estudi, hi ha 57 carreteres de la xarxa viària estatal que tenen almenys un tram d'alt cost (més de 200 euros per quilòmetre). No obstant això, en només vuit d'aquestes s'acumula un 50% del total de quilòmetres.
LA XIFRA
LA FRASE
El País Valencià i Catalunya, les més malparades
L'estudi del RACC també conclou que el País Valencià i Catalunya són les comunitats que en surten més malparades pel que fa a la relació entre cost per accidentalitat i inversió de manteniment. A Catalunya, el tram de l'N-340 a Tarragona des de l'AP-7 fins a l'Ametlla de Mar ocupa el vuitè lloc a la llista del RACC i, juntament amb l'N-II, que encara està pendent del desdoblament, són les dues vies que concentren els deu trams més negres de Catalunya. Per això, el responsable de seguretat viària del RACC, Lluís Puerto, ha demanat explícitament a l'Estat que inverteixi en aquestes carreteres.