Societat

RAFEL ANDREU

DIRECTOR IES PASQUAL CALBÓ DE MAÓ I PRESIDENT DE L'ASSOCIACIÓ DE DIRECTORS D'ENSENYAMENT SECUNDARI DE MENORCA

“El govern Bauzá pretén valencianitzar les Balears”

“La vaga i la mobilització dels mestres era inimaginable fa un any. Som davant d'un èxit històric sense precedents”

“El pla de trilingüisme és una fal·làcia: el nivell que es demana és insuficient i no hi ha prou docents amb el coneixement d'anglès necessari”

“El TIL pot sortir car electoralment al PP d'aquí a un any i mig”

Perfil
Encara no s'explica la situació que està vivint. Altres directors de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera també van rebutjar el TIL davant la conselleria d'Educació, però els va tocar el rebre als tres primers a fer-ho, els de Maó. Un toc d'atenció? Rafel Andreu, però, té l'escalf dels seus companys d'institut i de tota la comunitat educativa balear, que s'ha bolcat a ajudar els directors represaliats, i de part de la societat catalana, que li ha ofert “suport econòmic i moral”. “Em sembla molt d'agrair”, diu Andreu.

Rafel Andreu és un dels tres directors de Maó suspesos de sou i feina tres mesos per haver comunicat al govern balear la decisió del consell escolar de no adaptar el projecte lingüístic al model trilingüe que fa perdre pes al català. El seu cas i la implantació del tractament integrat de llengües ha revoltat els mestres, que estan en vaga indefinida.

L'ha sorprès la reacció de la comunitat educativa?
D'una banda sí perquè som en uns moment en què tothom té dificultats i és difícil que hi hagi unitat d'acció. De l'altra no perquè el professorat està fart de ser menystingut i que es facin experiments amb l'educació i el TIL [tractament integrat de llengües] és, en certa manera, l'expressió de tot això. Al final, la indignació ha esclatat.
Fins al punt que s'està fent una vaga indefinida.
La mobilització ha estat extraordinària. Tothom dóna suport a aquesta vaga. Tenim un suport massiu de les famílies amb cartes als diaris, acampades com la de la delegació d'Educació de Maó...
Fins quan creu que poden aguantar els mestres la vaga?
Hem de ser realistes. Ja fa una setmana que som en vaga i el nombre de vaguistes està disminuint una miqueta, tot i que encara es manté entre el 50 i 60%, que és un gran percentatge. Aquesta mobilització no era imaginable fa un mes, per tant, som davant d'un èxit històric sense precedents. Ara bé, tothom té les seves necessitats econòmiques i el govern juga amb això. L'economia no està per fer molts dies de vaga. Aquesta setmana, però, la mobilització encara pot ser molt grossa i comptem amb la caixa de resistència.
Creu que tot plegat estovarà el govern balear?
Tinc molts dubtes, però dins el Partit Popular comença a haver-hi alcaldes i exdirigents que denuncien que el partit està segrestat per una minoria ideològicament extremada i demanen una reconsideració de tot plegat. Al PP haurien de pensar que d'aquí a un any i mig tot això els pot sortir molt car electoralment.
Els últims anys a les Illes Balears hi ha hagut un gran moviment en defensa de la llengua pròpia. A què ho atribueix?
S'ha creat un problema on no n'hi havia. Sociològicament, les Balears no són Catalunya, però tampoc València i hi havia un model de convivència que funcionava i ara s'intenta valencianitzar i anar cap a un model que no és el que la majoria de la societat vol.
Hi ha prou mestres amb un nivell adequat d'anglès per implantar el model trilingüe?
Per començar, el nivell que es demana per impartir classes en anglès, el B2, és totalment insuficient i a secundària obligatòria gestionar una aula amb trenta adolescents, amb tots els seus problemes, en anglès és impossible, tret que siguis nadiu o hagis tingut l'oportunitat de fer una immersió en anglès a altres països. Ara bé, suposant que amb el B2 n'hi hagués prou, no hi ha prou docents amb el B2. És una fal·làcia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.