Societat

Condemnats a resistir

Els mestres balears acumulen gairebé tres setmanes de vaga indefinida contra el decret del trilingüisme amb un ampli suport dels pares

Els docents fan activitats pedagògiques amb els alumnes que van a escola, però malden per començar el curs normal

Les caixes de resistència per fer front a l'aturada no paren d'augmentar

“Si els mestres
fan un esforç econòmic, nosaltres també podem fer-lo”, diu una mare

Ni els havia pas­sat pel cap que arri­ba­rien a gai­rebé tres set­ma­nes de vaga. Un dia, tres pot­ser, una set­mana a tot esti­rar, però mai no s'hau­rien ima­gi­nat que un 2 d'octu­bre a l'escola Aina Moll de Palma només hi hau­ria poc més de la mei­tat dels alum­nes i dels mes­tres.

“A l'estiu, cap mes­tre comp­tava amb més d'una set­mana de vaga”, explica Miquel Perelló, mem­bre de l'assem­blea de docents de l'escola. I això que la majo­ria s'havia curat en salut. Un dels mes­tres que seuen a la reunió, amb la samar­reta verda de rigor, va renun­ciar a un viatge que ja tenia reser­vat, una altra mes­tra va guar­dar la paga extra, en pre­visió de temps com­pli­cats, i a una ter­cera, la seva filla ado­les­cent li ha dit que no pensa començar cap acti­vi­tat extra­es­co­lar fins que la seva mare cobri, que aquí ha de fer pinya tot­hom.

I els pri­mers han estat els pares. Dues set­ma­nes després de l'inici del curs, gai­rebé la mei­tat no por­ten els fills a escola, d'altres col·labo­ren a pri­mera hora del matí a pen­jar car­tells rei­vin­di­ca­tius a la porta del cen­tre i molts fan apor­ta­ci­ons a la caixa de resistència de l'escola, que ja dis­posa de 1.494 euros, una escul­tura, un qua­dre i un tele­vi­sor.

“Si els mes­tres fan un esforç econòmic, nosal­tres també podem fer l'esforç d'aju­dar-los”, diu con­vençuda Maria Vaquer, mare d'una alumna del CEIP Aina Moll que ahir la va dur, per pri­mer cop, a escola perquè la mes­tra li va dir que ja hi van la major part de nens de la seva classe i li convé soci­a­lit­zar-se. Vaquer creu que val la pena que els pares i els avis facin els equi­li­bris que cal­guin per aju­dar a atu­rar el trac­ta­ment inte­grat de llengües (TIL), que és una “excusa” per poten­ciar el cas­tellà –asse­gura– i que s'ha fet sense cap cri­teri de qua­li­tat. “En pocs mesos s'ha con­va­li­dat el B-2 [nivell d'anglès que el govern balear con­si­dera sufi­ci­ent per impar­tir assig­na­tu­res en aquesta llen­gua] a un munt de mes­tres” per apli­car el pla del tri­lingüisme, denun­cia.

Lluc Tol­var, pare d'un nen de cinc anys, creu que la vaga s'hau­ria d'haver fet molt abans i dóna suport als mes­tres, un suport que va arri­bar al punt que a l'escola van pac­tar amb l'AMPA fer dos dies de “clas­ses bui­des” perquè els mes­tres pogues­sin anar a tre­ba­llar aquells dies i no se'n res­sentís tant el sou i, alhora, la vaga con­tinués tirant enda­vant. La resta de dies, però, Tol­var ha de dur la cri­a­tura a classe perquè tre­ba­lla i no se'n pot fer càrrec i, tot i que dóna suport a l'atu­rada, l'amoïna que el seu fill perdi tants dies de classe.

Jus­ta­ment això, els per­ju­di­cis pedagògics de la vaga, és una de les prin­ci­pals pre­o­cu­pa­ci­ons dels mes­tres. De moment, els nens que van a escola estan per­fec­ta­ment ate­sos, tant pels mes­tres que no fan vaga com pels que sí que en volen fer però els toquen ser­veis mínims. “Fem acti­vi­tats pedagògiques, reforç del curs pas­sat i acci­ons lúdiques edu­ca­ti­ves”, expli­quen els mes­tres, que ente­nen per­fec­ta­ment els pares que recla­men que els seus fills facin classe nor­mal. El pro­blema és que és molt com­pli­cat. “Què han de fer, els mes­tres que no fan vaga: fer matèria nova per a una classe de set per­so­nes o repas­sar?”

Els docents tam­poc no tenen clar què pas­sarà quan, per fi, s'acabi la vaga. Hau­ran d'apli­car el TIL tal com vol el govern (33% d'assig­na­tu­res en cada llen­gua) i deso­beir, així, el man­dat del Con­sell Esco­lar, un òrgan que emana d'una llei orgànica –la llei orgànica d'edu­cació (LOE)–? Com s'ho faran per fer un terç de les matèries en anglès si no tenen prou mes­tres pre­pa­rats?

Però, per arri­bar a aquest punt, pri­mer ha d'haver-hi un acord que espe­ren amb can­de­le­tes. “Fa dues set­ma­nes que, en teo­ria, ha començat el curs i pràcti­ca­ment no conei­xem els alum­nes”, lamen­ten. “Quan s'acabi la vaga hau­rem de començar de zero.” I, és clar, s'aca­barà la sag­nia sala­rial. “El govern ja s'ha estal­viat més de dos mili­ons d'euros en sous i la caixa de resistència, tant la gene­ral com la del cen­tre, no dóna per a tant”, avi­sen els mes­tres. De moment, encara no l'han tocada i les apor­ta­ci­ons aug­men­ten.

1.494
euros
havien recollit fins ahir a la caixa de resistència de l'escola Aina Moll de Palma per fer front a la vaga.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.