Societat

L'apunt

No s'ha de perdre el país de vista

En un futur, Europa farà d'àrbi­tre i no es faran ani­ma­la­des com defen­sar durant anys el Cor­re­dor Cen­tral en lloc del Cor­re­dor Medi­ter­rani o des­ti­nar 1.300 mili­ons d'euros a Ibèria o milers de mili­ons a sobre­di­men­si­o­nar la xarxa d'alta velo­ci­tat esta­tal o l'aero­port de Bara­jas, quan el que tri­omfa és el Prat. En aquest punt van coin­ci­dir ahir tant l'actual con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Santi Vila, com el seu pre­de­ces­sor, Lluís Reco­der. I també tots dos, com els alcal­des con­vi­dats al debat, van inci­dir a evi­tar infra­es­truc­tu­res faraòniques com aques­tes i anar a cer­car només les que tin­guin un retorn econòmic.

És obvi que en la situ­ació actual és difícil que una inversió en infra­es­truc­tu­res passi per sobre, a nivell pres­su­pos­tari, de les neces­si­tats que hi haurà en els anys vinents en polítiques de salut, edu­cació o igual­tat, per citar només tres exem­ples. I en aquest marc, és cert que està bé que es bus­quin alter­na­ti­ves i que l'opció de la col·labo­ració pública i pri­vada no ha de ser rebut­jada en cap cas per motius dogmàtics, quan és cert que, en molts casos, acaba sent l'única pos­si­bi­li­tat de tirar deter­mi­na­des obres enda­vant. Un acord, com l'asso­lit pel govern i Aber­tis en l'auto­pista C32, que inclo­gui que part del bene­fici pri­vat rever­teixi en inversió en trans­port públic és una línia a seguir.

Però, un cop tots hem assu­mit que “el moment dels grans pres­su­pos­tos d'inversió en infra­es­truc­tu­res ha pas­sat”, ara no podem caure en una decla­ració que. més o menys, digui això: “Només farem allò en què la ini­ci­a­tiva pri­vada hi esti­gui interes­sada.” Cadas­cuna de les infra­es­truc­tu­res ha de ser estu­di­ada a fons perquè el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat ha de fer de govern –com ha fet en el tema dels cami­ons de l'NII i farà en la fer­mesa en el tema de l'euro­vi­nyeta– i no renun­ciar en cap cas a ges­ti­o­nar les obres del país, no per­dre el país de vista. No es pot caure en el que va pas­sar amb la fibra òptica i Local­ret: s'havia de cable­jar tot el país, poble a poble, i el con­sorci havia de vet­llar perquè es fes de manera uni­forme arreu... La rea­li­tat: les empre­ses només volien cable­jar les grans ciu­tats, on veien negoci, i no es va fer. I mala­ment anem si només fem les infra­es­truc­tu­res de les quals se'n pot treure un rèdit econòmic per part d'un pri­vat.

I això no és con­tra­dic­tori amb què es tre­gui un rèdit econòmic i, atenció, social, a les obres de les grans infra­es­truc­tu­res. Hi pot haver una obra que sigui fona­men­tal, per exem­ple, pel ree­qui­li­bri ter­ri­to­rial del país, o a ningú se li escapa que el trans­port públic ver­te­bra i que, en molts casos, és clara­ment defi­ci­tari. Altra cosa és que cal fer cons­ci­ent la població de quin és el cost d'aques­tes obres o d'aquests ser­veis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.