Societat

infraestructures

La línia de la Pobla haurà d'esperar al 2016 amb un sol tren

El govern encarrega la fabricació de dos combois d'ample ibèric per poder augmentar freqüències sense haver de recórrer a Renfe

Estaran a punt d'aquí a 2 anys

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha encarregat a la companyia suïssa Stadler la construcció de dos trens nous per a la línia de la Pobla. La companyia, però, no entregarà els trens fins d'aquí a dos anys, de manera que entrarien en funcionament a principis del 2016, segons l'acord d'adjudicació que va avançar ahir el diari Segre i van confirmar fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat. Aquests dos trens permetran augmentar de nou les freqüències de la línia de Lleida a la Pobla de Segur.

La línia va ser objecte d'una gran retallada el 2012, quan la Generalitat va reduir de 8 a 4 les freqüències entre Lleida i Balaguer i de 3 a 1 entre Balaguer i la Pobla. La justificació de la mesura era aconseguir un estalvi de prop d'un milió d'euros, davant l'alt cost que, segons la Generalitat, li cobrava Renfe Operadora per mantenir el servei en les condicions anteriors: 2,7 milions d'euros a l'any, més mig milió d'euros a pagar a l'ens estatal Adif per l'ús de l'estació de Lleida i altres infraestructures de la seva propietat.

Així, FGC es va proposar comprar combois propis per poder operar per ella mateixa la línia, com ho fa a la regió metropolitana de Barcelona. Però la línia de la Pobla és d'ample ibèric, i això obliga FGC a comprar-los a la mateixa Renfe o bé a fabricar-los de nou. Va optar per aquesta darrera opció, i li ha costat un any més del que havia anunciat trobar una empresa que li fabriqui dos trens de les característiques de la línia de la Pobla: d'ample ibèric i de tracció Diesel, ja que la línia no està electrificada. El desembre passat FGC reconeixia dificultats: no hi ha al mercat gaire demanda per a aquest tipus de trens, només a l'Estat espanyol, i Renfe ara mateix no està precisament en processos de compra similars, de manera que la petició del govern català serà una feina puntual i a la carta. Finalment, ho farà la suïssa Stadler per 9,5 milions d'euros.

LA XIFRA

9,5
milions d'euros
és el preu d'adjudicació que el govern pagarà al fabricant suís per la construcció dels dos combois.

LA DATA

01.02.12
Des d'aquell dia
la línia de la Pobla va reduir les freqüències a 4 al dia fins a Balaguer i un sol tren fins a la Pobla.

Una línia històrica plena de sacsejades

La història de la línia ferroviària de la Pobla és plena de sacsejades. Havia de ser una de les dues connexions transpirinenques acordades entre els estats espanyol i francès el 1904 i, el primer tram, entre Lleida i Balaguer, es va inaugurar el 1924. A continuació va venir el primer canvi de plans: la dictadura de Primo de Rivera la va voler incloure en l'ambiciós projecte d'un gran eix ferroviari de 850 quilòmetres entre Baeza, a la província de Jaén, i la població occitana de Sent Gironç. La Guerra Civil va trastocar de nou els plans i la construcció es va aturar, fins que la dictadura franquista va reprendre els treballs i va fer arribar la línia a Cellers el 1949, a Tremp el 1950, i a la Pobla, el 1951. Però es va quedar allà. No hi havia diners i el Banc Mundial ja no en donava més a Franco per a noves línies ferroviàries, sinó que li recomanava millorar les ja existents. Així que la línia es va quedar allà, a mig camí de l'objectiu d'arribar al Pallars Sobirà i a la frontera amb l'Estat francès. Es va posar en marxa i va donar servei a les poblacions del seu recorregut, tot i que a poc a poc la generalització del cotxe privat i la falta d'entusiasme per part de Renfe va acabar deixant la línia en la mínima expressió. El 2005 l'Estat va acceptar el seu traspàs a la Generalitat, que la va revifar amb més freqüències. De 117.567 viatgers, l'any 2004, es va passar a 226.961 l'any 2010, i la Diputació de Lleida proposava allargar en el futur la línia fins a la Seu d'Urgell i Andorra. Però la línia encara no cobria les despeses que li generava el servei, operat per Renfe, i que li reclamava 2,7 milions d'euros a l'any. Així, el 2012 es van reduir les freqüències i, per tant, el preu a pagar a Renfe, mentre que FGC es disposava a adquirir trens propis per operar per ella mateixa la línia. Això no serà possible fins al 2016.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.