Cooperació a l'escola
Els valors cooperatius es fan arribar als alumnes de primària i secundària a través d'un programa de tallers educatius finançat per l'associació Suara
S'espera que els cursos s'imparteixin a 3.000 alumnes de diferents municipis catalans
Una cançó, un conte i un joc de rol són alguns dels materials creats per a les activitats
L'objectiu és feruna societat més pròspera i solidària gràcies als valors cooperatius vistos a l'escola
“N o ha estat difícil perquè ho hem fet en equip!”, fa saber un alumne de primària de l'escola Institució Montserrat a la resta de la classe. Però immediatament l'educadora a càrrec matisa: “He trobat grups encallats que no sabien què dibuixar i han hagut de votar i decidir...” No ha acabat de parlar que un altre infant reconeix: “Uns volien fer una cosa i els altres no hi estàvem d'acord, però al final hem trobat la manera de poder participar-hi tots!”
L'escola cooperativa de Barcelona Institució Montserrat ha estat el marc de la presentació oficial del projecte Un, dos, coop, un programa de tallers educatius la finalitat del qual és transmetre als infants valors de cooperació i que es construeix amb la creença que la presència d'aquests valors a les escoles farà possible, a la llarga, el sorgiment d'una societat més “pròspera i solidària”. El projecte divulgatiu neix de l'emprenedoria dels socis de la cooperativa Suara, els quals van consensuar, el juny del 2013, destinar part dels ingressos del seu fons d'educació i promoció cooperativa (FEPC) a la creació d'activitats que fomentessin els principis cooperatius entre els infants. El finançament destinat a acomplir aquesta missió ha fet possible la creació d'Un, dos, coop, en què a partir de la música, el joc i el debat s'intenta impregnar l'alumnat dels principis d'igualtat, treball en equip, democràcia, responsabilitat i solidaritat, valors que l'associació considera bàsics per a la convivència en societat. Una de les mestres de la institució va voler remarcar que els tallers permeten “donar a conèixer els valors i el seu impacte en la vida quotidiana des d'una part molt vivencial i experimental” i va afegir que amb les activitats els nens realitzen una aproximació molt intensa, “han de veure, tocar i jugar aquests valors”, va matisar.
Per tal de fer possible l'objectiu de l'associació i adaptar-se a les dues franges d'edat a què es dirigeix el programa, s'han creat dues modalitats de taller, l'un adreçat a alumnes de primària d'edats compreses entre els 6 i 10 anys, i l'altre, a joves de cicle superior de primària i secundària d'entre 10 i 14 anys. Els tallers, impartits per 21 dinamitzadors voluntaris de la cooperativa, es desenvolupen dins l'horari escolar i s'ubiquen dins l'àrea de tutories. El dissenyat per als més petits es divideix en quatre activitats troncals: la lectura d'un conte, una cançó, dues activitats didàctiques i, per últim, un intercanvi de cromos. El curs destinat als alumnes de secundària submergeix els estudiants en un joc de rol en què han de treballar conjuntament per tal de superar situacions adverses. El taller, que potencia especialment l'esperit creatiu de l'alumnat, finalitza amb un debat en què els participants han de compartir amb la resta de la classe tot allò après durant el joc.
Amb la voluntat de fer arribar la importància del treball en equip a 3.000 alumnes catalans, fins ara els tallers s'han impartit o està establert que s'imparteixin aproximadament a un total de 2.000 alumnes repartits en quinze municipis, entre els quals hi ha Amposta, Lleida, Barcelona, Palamós i l'Hospitalet. El grup musical Macedònia ha compost una cançó especialment per a un dels tallers que ha publicat en el seu darrer àlbum, Flors. “Amb la lletra vam fer pedagogia interna”, revela el lletrista, Dani Coma, que assegura que “és un projecte que encaixa molt amb la filosofia pedagògica del grup”. Una de les integrants explica que en fer la lletra es van adonar que el grup funciona com una cooperativa pel fet de tenir els seus valors molt integrats. La cantant subratlla: “Hi ha treball en equip a l'hora de posar idees per a les lletres i fer que hi hagi democràcia per votar la millor.” I una companya hi afegeix que el grup respecta especialment “que tothom pugui parlar i que, a la vegada, totes sàpiguen escoltar”.
“Un, dos, coop! Entre tots farem girar aquest món”, va cridar a l'uníson el conjunt de l'alumnat posant punt i final a l'activitat.