La Policia Local de Mollet sancionarà vehicles mal aparcats per via telemàtica
El conductor de la grua enviarà fotos del vehicle infractor a la comissaria
La Policia Local de Mollet aplica des de principis de maig un nou sistema que li permet aplicar sancions als conductors de vehicles mal estacionats i decidir la seva retirada per via telemàtica i sense la necessitat de la presència física d'un agent.
Aquest sistema que el regidor d'ICV-EUiA Francisco Sancho va qualificar com a grua exprés en el darrer ple municipal, és el mateix que han implantat altres ajuntaments, com Terrassa o Barcelona.
El servei de retirada de vehicles es fa a través d'un contracte de prestació de serveis que va començar el dia 1 de maig i que gestiona l'empresa Estacionamientos y Servicios, la mateixa que té la concessió de les zones blaves de Granollers.
Amb aquest nou sistema, als vehicles de la grua municipal només hi viatja el conductor, que porta una terminal PDA. Quan detecta un vehicle mal aparcat li fa una o més fotos i les envia a la comissaria de la Policia Local, on un agent, a la vista de les imatges, valorarà si cal sancionar i retirar el vehicle i validarà la sanció. En cas que les imatges no siguin concloents, el policia pot demanar que el conductor de la grua en faci més o bé desestimar la multa i la retirada del vehicle. L'objectiu és la celeritat de la resposta quan un vehicle obstrueix una sortida d'emergències, un gual o un pas de vianants, va explicar en el mateix ple municipal el regidor de Serveis Generals, Josep Garzón (PSC).
Les explicacions de Josep Garzón no van convèncer Francisco Sancho que considera que el sistema obliga els conductors de la grua a assumir competències que no són seves i té una marcada intenció recaptatòria, ja que deixa en mans d'una empresa privada el servei de retirada de vehicles, seguint un model que ja s'utilitza en el cas dels radars de control de velocitat o els semàfors controlats amb càmeres, gestionats també a través d'una empresa concessionària que, en aquest cas, rep una part de la recaptació per multes.
Sancho també va advertir que el fet que la sanció no la imposi directament la policia pot donar lloc a recursos legals per part dels afectats i que en algunes ciutats on s'aplica el sistema ja hi hagut resolucions judicials contràries als ajuntaments.
El servei de grua de Mollet està externalitzat des de l'any 2012, quan l'Ajuntament va deixar de gestionar aquest servei i el de les zones blaves. El govern municipal ho va justificar perquè no disposava dels recursos humans i materials necessaris. El desembre del 2011 l'Ajuntament havia assumit directament els dos serveis que abans havia gestionat la societat municipal Merca Mollet, però tres mesos després els va externalitzar.