Societat

El millor reforç està en el lleure

Un estudi valora per primer cop l'impacte positiu que tenen els centres de lleure en les famílies i els infants

Els monitors esdevenen un exemple per als nens

Cal millorar encara la relació amb l'escola

La tasca dels esplais va més enllà del suport extraescolar

Ja està en marxa el nou curs per als esplais catalans. Fa tres setmanes que aquests centres socials van iniciar un servei que fa dècades que té una funció cabdal en l'educació en el lleure dels nens. Per molts és considerat un complement de l'escola, però la veritat és que en nombrosos barris i ciutats la tasca dels esplais va molt més enllà d'un simple suport extraescolar.

Aprofitant el 35è aniversari de l'esplai Pubilla Cases-Can Vidalet de l'Hospitalet i Esplugues de Llobregat, fa unes setmanes es va presentar un estudi que pretenia veure el canvi que l'esplai suposa en la vida de les famílies. L'Institut d'Infància i Món Urbà (Ciimu) va escollir un dels centres de lleure més actius i amb més impacte en la vida de la ciutat, la integració d'immigrants i l'ajuda a les famílies més necessitades.

En un context en què el 70% de les famílies entrevistades tenen problemes per arribar a final de mes, gairebé la meitat són monoparentals i una de cada cinc està a l'atur, l'esplai en qüestió significa un enorme suport. El benefici, però, no és només familiar, ja que el servei també té avantatges per a la comunitat i els nens.

La directora del Ciimu, Carme Gómez, recorda que aquest és “un dels primers estudis que es fan per conèixer els beneficis de l'esplai” i, certament, els resultats “són molt positius”. Començant pels nens, que “milloren moltíssim en aspectes emocionals i relacionals”. Continuant per les famílies, que “dediquen més temps als fills i tenen més facilitats per educar-los”. I acabant per una comunitat de l'Hospitalet i Esplugues que es veu “més cohesionada” a través de les activitats que proposa l'esplai.

L'estudi revela que el 86% de les famílies noten com el seu fill millora en la comunicació i les relacions intrafamiliars. Indica, també, que la majoria d'infants creixen en autonomia i obediència i adquireixen bons hàbits com ara menjar més sa i rentar-se les dents abans d'anar a dormir. Pocs, però, se'n van al llit més d'hora gràcies a l'esplai.

Centres com el Pubilla Cases-Can Vidalet, i ja la majoria de les àrees urbanes, obren de dilluns a dissabte. Entre setmana, una part de l'horari el marca l'útil reforç escolar. El document del Ciimu revela que la meitat de les famílies (53%) perceben una millora en el rendiment acadèmic dels seus fills i el 77% afirmen que, si més no, porten els deures al dia. Una de les demandes, però, que predomina en l'estudi és que s'augmenti el servei de reforç. La resposta de l'esplai la dóna el director, Ricard Vicente: “Volem ajudar en aquesta tasca, però no és el nostre servei únic. Ens adaptem al que demanen les famílies, però les activitats de l'esplai no es poden centrar en el reforç escolar.” La relació amb l'escola és un dels aspectes que s'han de perfeccionar. Un 60% dels pares no saben si existeix coordinació entre les dues entitats o creuen que no funciona. Tot i que des dels col·legis i els instituts se'ls anima a anar a l'esplai, com diu Carme Gómez, “mestres i educadors s'haurien de comunicar més”.

Mentre que entre les parets dels centres educatius més aviat es repassen i s'aprenen continguts, a l'esplai se'ls educa en valors com ara el treball en equip i el respecte per la naturalesa, a través del joc i d'un tracte més individualitzat. Sheila Beltran, subdirectora i educadora del Pubilla Cases-Can Vidalet, explica: “El vincle entre monitor i nen és molt fort, ens prenen com a exemple, volen ser com nosaltres.” L'estudi ho corrobora assenyalant que el 90% dels nens els tenen com a model.

La clau d'aquests centres d'educació no formal és el seguiment diari. La comunicació amb els pares és fluida i acaben “valorant els aspectes educatius dels seus fills”, diu la directora del Ciimu.

El radi d'acció del Pubilla Cases-Can Vidalet ha anat augmentant any rere any. El centre proposa, a més a més, activitats per a famílies i adults, i des de fa poc també ofereix alguns serveis per a infants de 0 a 3 anys. Vicente destaca orgullós les Xerrades amb famílies, que es focalitzen en “temes de nouvinguts i autòctons”. “No parar” és el lema.

53
per cent
dels adolescents que van a l'esplai els dissabtes milloren el rendiment acadèmic.
81
per cent
de les famílies participen en activitats del barri des que els fills van a l'esplai.

Bellvitge recorda el Club d'Esplai, un dels pioners

El barri de Bellvitge de l'Hospitalet de Llobregat va celebrar ahir els 45 anys de l'esplai del barri, conegut com el Club. Va ser pioner en l'educació en el lleure als barris de l'extraradi de Barcelona i “punta de llança dels esplais”, recorda Manolo Cascos, que hi va anar de petit, en arribar de Còrdova amb 10 anys, i posteriorment en va ser monitor. “Els anys setanta eren de gran efervescència veïnal i lluita –explica Cascos–, en el nostre cas per urbanitzar un barri que en cinc anys va rebre 40.000 persones i no tenia ni un equipament.” L'esplai va ser dels primers que es van posar en marxa i, amb els anys, també han estat “pioners en la convocatòria de colònies, reforç extraescolar diari, esplai més enllà dels dissabtes o durant l'agost...” Cascos manté que ara el repte és que les retallades no deixin “cap nen sense aquesta part de la seva formació”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.