Comença el curs amb l'arribada del llibre digital a catorze instituts de la demarcació

Més de 137.000 alumnes d'educació infantil, primària i secundària tornen a les aules l'any que s'ha d'implantar la LEC

105.175 alumnes del Camp de Tarragona i 32.032 més de les Terres de l'Ebre tornen o acudeixen per primera vegada avui a les aules, ateses per 9.167 professors. Comencen un curs escolar que, tot i tenir per endavant el desenvolupament de la llei d'educació, està més marcat, enguany, per la preocupació per la propagació de la grip A i el debat que aquesta ha generat sobre la idoneïtat de retardar les classes i de vacunar escolars i mestres. No obstant això, a nivell educatiu hi ha força novetats.

A partir d'avui, i al llarg d'aquest mes, catorze instituts d'onze poblacions de la demarcació estaran en disposició d'impartir les classes amb el llibre digital, a través del pla que impulsa el Departament d'Educació i que s'estendrà a tots els centres catalans el curs vinent. Però no tots ho faran de la mateixa manera: una minoria ha optat per la modalitat en què cada alumne disposa d'un ordinador personal per seguir les classes, mentre que la major part d'instituts implantaran la modalitat que dicta que s'ha d'utilitzar el material digital en almenys el 60% del currículum. Cada aula està equipada amb pissarra digital interactiva o bé un equipament semblant (una bona part), mentre que el cost dels portàtils és assumit a parts iguals pel departament i les corresponents famílies.

A partir del mes de gener, està previst que s'hi incorporin centres d'educació infantil i primària, encara per detallar, que el govern encara no ha seleccionat. Això significa que un cop iniciat el curs amb llibres de text, s'haurà de realitzar el canvi de material a mig curs, la qual cosa suscita dubtes i malestar entre els pares, perquè això suposa una despesa de més. Sobre la mesura, un estudi de l'Institut de Ciències de l'Educació de la URV alerta que cal un canvi en la metodologia docent si es vol implantar el model del llibre digital.

Més enllà de la digitalització de les aules, el sistema educatiu ha d'afrontar el canvi legislatiu, perquè aquest és l'any que es començarà a desplegar la llei d'educació, tot i que algunes mesures ja estan en marxa, com ara la zonificació escolar i l'examen d'avaluació dels alumnes de sisè de primària, que aquest curs inclou una prova de la tercera llengua: l'anglès. El primer punt a desplegar ara és l'autonomia del centre educatiu des del punt de vista pedagògic, curricular i organitzatiu, i també la normativa que ha de regular les competències de cada centre. La comunitat educativa haurà d'afrontar més reptes, alguns dels quals ja s'han anat apuntant en les últimes setmanes: l'increment del nombre de docents inferior al creixement de la població escolar ja ha suscitat queixes perquè provoca tensions als centres, que per primer cop tindran professors fent menys de mitja jornada. També cal resoldre el conflicte entre els interins i els departament pel que fa als nomenaments.

ALGUNES DADES

Els alumnes
Camp de Tarragona: 105.175
Terres de l'Ebre: 32.032
Els docents
Camp de Tarragona: 6.853
Terres de l'Ebre: 2.314
Els instituts que implantaran el llibre digital
IES Montsià (Amposta): 150 alumnes
IES Ramon Berenguer Quart (Amposta): 30 alumnes
IES Camí de Mar (Calafell): 220 alumnes
IES Ernest Lluch (Cunit): 105 alumnes
IES Roquetes (Roquetes): 120 alumnes
IES Marta Mata (Salou): 90 alumnes
IES Jaume I (Salou): 110 alumnes
IES Els Alfacs (Sant Carles de la Ràpita): 30 alumnes
IES Antoni Martí i Franquès (Tarragona): 124 alumnes
IES Gaudí (Reus): 80 alumnes
IES Manuel Sales i Ferrer (Ulldecona): 69 alumnes
IES Jaume Huguet (Valls): 94 alumnes
IES Narcís Oller (Valls): 52 alumnes
IES Andreu Nin (El Vendrell): 120 alumnes

L'IES Jaume Huguet, pioner en les TIC

a. estallo

L'equip docent de l'IES Jaume Huguet ja fa temps que es va adonar que havien entrat en l'era digital. «Vam veure que els mitjans audiovisuals evolucionaven molt ràpidament: la foto, les càmeres, el DVD, els ordinadors... i vam decidir apostar fort en aquest camp», recorda Jordi Tuset, director del centre. Cap a l'any 2000, aquest institut de secundària ja va sol·licitar al Departament d'Ensenyament un projecte innovador que va desenvolupar fins al 2004 i que va ser el mateix que poc després va convertir el centre en un dels tres de Catalunya seleccionats per fer part en el pla d'integració avançada de les tecnologies d'informació i comunicació (IATIC) en els processos d'ensenyament. Els professors també havien pensat en el llibre de text en format digital abans que fos una decisió real del govern, i al novembre ja van fer un primer pas: «Vam contactar amb l'editorial Digital-text per demanar-los informació, i al cap d'uns mesos, el març, el departament anunciava el projecte», diu Jordi Tuset, màxim responsable d'un centre «que sempre ha tingut interès per les noves tecnologies, cosa que hem volgut convertir en la senya d'identitat». Aquestes declaracions tenen arguments de pes que justifiquen l'autenticitat i és que a l'IES Jaume Huguet fa tant de temps que van entrar en la revolució electrònica que ja han començat a eliminar les aules d'informàtica «perquè ja no les creiem necessàries», postil·la Tuset, mentre fa un recorregut per un edifici en què les pissarres de guix deixen pas a les digitals i les taules individuals han estat substituïdes per unes de més amples i llargues, fetes a mida i construïdes pels alumnes del cicle formatiu de mecànica i en què es distribuiran els 94 portàtils Toshiba per a un nombre equivalent d'alumnes de primer d'ESO. Via digital, estudiaran tecnologia, ciències naturals, llengua castellana, ciències socials i matemàtiques, i disposaran dels apunts teòrics i exercicis en format PDF al preu de 3 euros per poder estudiar a través del mètode tradicional, si ho desitgen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.