Tragèdia aèria als Alps
Un avió que volava de Barcelona a Düsseldorf s'estavella a la regió de Provença-Alps-Costa Blava
Cap supervivent entre els 150 viatgers de l'A320
Germanwings és la filial de baix cost de Lufthansa
Drama als Alps. Un aparell Airbus A320 de Germanwings, la filial de baix cost de la companyia alemanys Lufthansa, es va estavellar ahir poc abans de les onze del matí als Alps francesos. Els pitjors pronòstics es van acabar complint i, tal com es va témer des del primer moment, no hi va haver cap supervivent entre les 150 persones que hi viatjaven, 45 de les quals tenien cognoms d'origen espanyol. El vol que va sortir de l'aeroport del Prat i es dirigia a Düsseldorf era definit ahir per alguns viatgers habituals d'aquesta aerolínia com “un pont aeri de treballadors amb destinació a l'est d'Alemanya”.
Mai fins ahir cap avió que s'hagués enlairat a l'aeroport del Prat havia protagonitzat un accident amb víctimes mortals des que hi ha vols comercials regulars. Pel que fa a nacionalitats, molts eren alemanys i turcs que tornaven d'uns dies de vacances a Barcelona o a Palma, però també hi havia francesos, belgues i 45 espanyols, pràcticament la totalitat dels quals catalans. Dos nadons hi han perdut la vida.
El vol es dirigia a una zona alemanya amb molta indústria i, segons van confirmar les seves empreses, entre els viatgers hi havia treballadors de Fira de Barcelona, de Delphi, de la marca de moda Desigual i també empleats de Bayer, Fuji, Nutriesport, Inoxpa, Kao Corporation i Paramita. Düsseldorf és un dels centres econòmics d'Alemanya, té el tercer aeroport més gran del país i el trànsit comercial amb Barcelona és molt fluid i continu. A més, avui s'inaugura a Colònia, a mig centenar de quilòmetres de Düsseldorf, l'Anuga FoodTec, una fira internacional de tecnologia i alimentació, en la qual participen una quinzena d'empreses catalanes.
Alemanys a Llinars
Setze dels passatgers eren joves estudiants alemanys d'entre 15 i 16 anys i dos professors del centre escolar Joseph König Gymnasium, de Haltern am See, que havien passat una setmana a Catalunya en un intercanvi amb l'institut Giola de Llinars del Vallès. “La ciutat viu el dia més negre de la seva història”, va resumir l'alcalde de Haltern, Bodo Klimpel. El director de l'institut de Llinars va ser qui va confirmar als responsables del centre alemany que el grup havia sortit en el vol sinistrat.
Després d'una caiguda de vuit minuts, l'avió es va estavellar a uns 2.200 metres als Alps en una zona nevada de difícil accés –no s'hi pot arribar per carretera– a la regió de Provença-Alps-Costa Blava, entre Prats de Blèuna Auta i Barcilona de Provença. El ràpid desplegament dels equips d'investigació, però, va permetre que a primera hora de tarda ja s'hagués localitzat una de les caixes negres de l'aparell. El vol havia sortit amb un retard de mitja hora del Prat i l'alerta es va donar quan el senyal va desaparèixer del control dels radars mentre sobrevolava el departament dels Alps de l'Alta Provença.
El portaveu de Lufthansa, Thomas Winkelmann, va insistir a fer les primeres valoracions: que l'aeronau sinistrada havia passat una revisió rutinària dilluns mateix i que el capità feia 10 anys que treballava a la companyia amb un currículum de 6.000 hores de vol. A falta de conèixer les causes de l'accident, totes les fonts van descartar ahir que fos per les condicions meteorològiques, ja que no hi havia vent, pluja ni tempesta. I tampoc era cap atac terrorista. Una hipòtesi seria una possible errada mecànica que hagués provocat una despressurització de la cabina i hagués deixat inconscients els pilots.
Germanwings va haver de suspendre ahir una trentena de vols a diverses destinacions per respectar la voluntat d'alguns de la tripulació de no volar després de l'accident.
Tant a Catalunya com a Alemanya, l'atenció als familiars de les víctimes es va convertir des del primer moment en una de les prioritats de la companyia aèria i també de les autoritats aeroportuàries i polítiques. Una zona reservada de la T2 al Prat es va habilitar amb tot tipus de serveis per acollir i acompanyar els parents, amics o companys de feina de les víctimes. S'hi van desplegar especialistes en atenció mèdica i psicològica del Departament de Justícia, l'Ajuntament de Barcelona, el Col·legi de Psicòlegs i entitats de suport humanitari com ara la Creu Roja.
A banda de molts missatges de condol d'institucions i persones anònimes, s'han decretat tres dies de dol tant a Catalunya com a l'Estat espanyol. A més, la majoria d'actes oficials s'han suspès i Artur Mas i Mariano Rajoy es desplaçaran avui als Alps francesos, on es trobaran amb altres mandataris com ara la cancellera alemanya, Angela Merkel, i el president francès, François Hollande.
LES FRASES
Ampli dispositiu per atendre les víctimes
El govern català va posar en marxa ahir al matí un dispositiu especial per fer front a les conseqüències de l'accident de l'Airbus A320. Al matí, es va habilitar una sala per a familiars dels passatgers a la Terminal 2 de l'aeroport del Prat, on es va enviar un equip de metges i psicòlegs. El govern es va posar en contacte amb diversos cònsols perquè tots els afectats acudissin a l'aeroport per ser atesos. A l'aeroport, també s'hi van desplaçar sis forenses de l'Institut de Medicina Legal de Catalunya (IMLC) que van agafar mostres d'ADN dels familiars i els van demanar les característiques físiques de les víctimes (marques de naixement, tatuatges...). La cinquantena de familiars de les víctimes van ser traslladats, posteriorment, a hotels propers, acompanyats de psicòlegs i membres de la Creu Roja.
El govern, en col·laboració amb l'executiu espanyol, ha posat també a disposició dels familiars de les víctimes de l'accident mitjans de transport col·lectius per poder desplaçar-se fins al lloc del sinistre si ho desitgen. Vuit forenses de l'IMLC, entre els quals hi ha dos dentistes, van oferir, a més, la seva ajuda al govern francès per col·laborar en les tasques d'identificació de les víctimes. La vicepresidenta del govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría, per la seva part, va posar a disposició de París un equip de la policia científica i d'especialistes de la Guàrdia Civil per traslladar-se a la zona “quan calgui”.