Societat

Els busos de Girona superen els tres milions de viatgers

És el primer cop que les línies de TMG urbanes assoleixen aquesta xifra, que suposa haver duplicat el nombre d'usuaris en deu anys

El bitllet senzill és encara el títol més emprat i suposa el 25%

Les línies d'autobusos urbans a la ciutat de Girona van superar per primer cop durant l'any 2015 els tres milions d'usuaris. El nombre de viatges que es van realitzar en el conjunt de les set línies de TMG va créixer un 3,78% l'any passat respecte al 2014, i es va trencar així la barrera dels tres milions de passatgers en un sol exercici. A aquestes xifres de les línies de TMG, cal sumar-hi les tres línies interurbanes que gestiona Teisa, que durant el 2015 també van créixer un 3,58%, i les que van a Salt, Sarrià de Ter i Sant Julià van transportar més de 2,3 milions de viatgers. Això suposa que en els últims deu anys les línies de TMG han duplicat el nombre d'usuaris i han passat dels 1,4 milions del 2006 als més de 3 milions aquest any passat en què han assolit el rècord.

Satisfacció a Girona

El tinent d'alcalde de Mobilitat, Via Pública i Seguretat, Joan Alcalà, valora molt positivament l'evolució creixent del nombre de ciutadans que utilitzen el transport públic a la ciutat i remarca el fet que per primer cop les línies de TMG superen els tres milions, “un fet que demostra que els ciutadans cada cop creuen més en el servei”. En aquest sentit, Alcalà manté l'aposta clara del govern de la ciutat “per continuar aplicant mesures perquè segueixi creixent el nombre d'usuaris”. El màxim responsable municipal de mobilitat a la capital gironina recorda la voluntat en aquest mandat d'obrir dos nous grans aparcaments dissuasius, un al sector de Domeny, a la sortida de l'autopista, que estigui connectat amb el centre de la ciutat amb busos llançadora, i un altre a l'entrada sud de Girona, on ja hi ha línies que permetrien l'entrada cap al centre de la ciutat. El govern de Girona aposta per la intermodalitat amb l'objectiu que, “sense prohibir l'entrada de vehicles al centre, cada cop hi hagi més alternatives perquè menys cotxes entrin al mig de la ciutat i s'usi el transport públic, la bicicleta o es camini”.

Alcalà també subratlla la importància que està suposant la implantació i el creixement de l'ús de la Girocleta –vegeu la pàgina següent– “perquè acaba funcionant com una línia més de bus pel volum de gent que transporta”.

Si s'analitza el comportament de les línies de bus en el darrer any, s'observa que l'L8 va ser la que més va créixer durant l'any passat, ja que es va incrementar un 7,8% el nombre de viatgers i va superar els 210.000 usuaris. L'augment de la capacitat d'alguns combois d'aquesta línia que enllaça l'estació amb la UdG a Montilivi ha permès aquest increment notable de la quantitat d'usuaris. També creix per sobre del 7% l'L10, que des de l'estació de busos i tren va fins a Fornells i va transportar prop de 88.200 usuaris.

Bitllet senzill i T10

El títol de viatge més utilitzat pels gironins durant el 2015 va ser el bitllet senzill, que va ser l'opció en un de cada quatre viatges, la qual cosa va suposar que 789.700 ciutadans optessin per pagar els 1,40 euros del bitllet. El sistema de transport de Girona disposa de més d'una quinzena de modalitats de targetes que abarateixen el cost del trajecte a l'usuari i la més emprada és la Bus70, en què la gent gran té quaranta viatges gratuïts, i que va servir per fer més de 424.000 viatges, però el primer títol en ús de pagament és la T10. Aquesta fórmula va ser l'escollida per un 11,2% dels viatges totals, seguit de la T10/30, amb un 10,82%, i la T50/30, que va permetre fer gairebé un 8% dels trajectes i va suposar més de 242.200 viatges.

Un cost de tres milions d'euros

Tot i l'increment constant dels usuaris en els últims anys, les administracions públiques que formen part de l'ATM han d'acabar costejant uns tres milions d'euros que té de dèficit el servei un cop s'han descomptat els ingressos tarifaris dels usuaris. El govern, però, subratlla els beneficis mediambientals i de trànsit que suposa el major ús de les línies d'autobús urbanes. Es calcula que el cost de cada viatge és d'un euro si es té en compte els costos que suposa per a l'administració. Alcalà també fa un bon balanç de la introducció de dos busos propulsats per gas natural i la voluntat d'incrementar la flota amb aquestes característiques. La flota de busos és en l'actualitat de 34 vehicles i en la renovació progressiva només queden tres vehicles sense adaptar i s'hi han afegit 6 plataformes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia