Vaga al metro, caos a l'asfalt
increment Barcelona registra un augment del trànsit d'entre el 3% i el 9% solució Reforç del bus, els autocars privats i el taxi, alternatives de transport per suplir la falta de metro
El vermell és el color de la congestió. Un nas obturat es moca fort i en l'alliberament ho enrogeix tot, per exemple. Ahir al matí, Barcelona era una ciutat amb una congestió de nassos. Les principals vies
de comunicació i mitjans de transport que faciliten la mobilitat dels ciutadans van patir les conseqüències de la vaga dels treballadors del metro, amb milers de persones atrapades a les rondes o embotides als autobusos, que van actuar com a via de descongestió.
Des de primera hora del matí i gairebé fins al migdia, el vermell es va apoderar del mapa continu que informa en temps real de l'estat del trànsit. De color vermell es marcaven els greus problemes de circulació que hi havia a la ronda del Litoral, en alguns trams de la ronda de Dalt i a les entrades de Barcelona per l'avinguda Diagonal i l'avinguda Meridiana.
En vista de la incertesa de la vaga dels treballadors del metro, el col·lapse viari va fer evident que molts ciutadans havien optat pel transport privat, i aquests vehicles procedents del Maresme, el Vallès o el Baix Llobregat es van sumar a l'increment de trànsit intern de la ciutat relacionat directament amb la celebració del Congrés Mundial del Mòbil (MWC) al recinte firal de l'Hospitalet de Llobregat.
D'aquesta manera, els problemes per moure's es van viure dins de la ciutat, però també, i sobretot, als accessos més immediats. A les nou del matí hi havia una congestió de 5 quilòmetres al nus de la Trinitat, que era d'entre 7 i
12 quilòmetres al nus del Llobregat. A la mateixa hora, per entrar a Barcelona des de Sant Cugat per la C-16 s'havia de superar un tap d'11 quilòmetres, mentre que a l'altura de Montcada i Reixach els cotxes que circulaven per la C-58 feien una cua de 8 quilòmetres.
Dins de la ciutat, l'increment del trànsit va ser d'entre el 3% i el 9%, segons va informar el mateix Ajuntament. Tres avaries i un accident van acabar de complicar el trànsit a les rondes, sobretot a la ronda de Dalt en direcció al Llobregat.
Sota terra, la situació no era de normalitat, però sí de tranquil·litat. El desistiment majoritari dels habituals del metro a utilitzar aquest transport, sumat als serveis mínims, va fer que els usuaris que
sí que van optar per desplaçar-se per sota terra no tinguessin cap altre inconvenient que haver d'esperar més del que és habitual a les andanes i haver de viatjar amb una certa aglomeració a les hores punta.
A quarts de deu del matí, per exemple, es podia arribar perfectament al recinte firal de l'Hospitalet fent un viatge combinat entre la línia 1 del metro i la línia 9, estrenada recentment. TMB va explicar que fins a les set de la tarda s'havien registrat un 44% menys de viatges que dilluns de la setmana passada, i un 67% menys respecte al primer dia de l'última edició del MWC, l'any passat.
Un dels elements que van complicar el trànsit per Barcelona va ser el gran nombre d'autocars que ha posat en funcionament el congrés de telefonia per assegurar la mobilitat dels congressistes. Molts vehicles i molts xofers han estat contractats expressament, fins i tot amb personal que ha arribat de fora de Catalunya per treballar aquests dies. L'hotel Princesa Sofía, per exemple, va tenir durant tot el dia un autocar llançadora que connectava l'establiment amb el recinte firal de l'Hospitalet, amb viatges de 20 minuts.
Una hora de temps és el que va trigar el conductor d'un microbús per fer el trajecte des de Santa Perpètua de Mogoda, mentre que el xofer d'un autocar de grans dimensions que transportava congressistes asiàtics que s'allotjaven en un hotel de la plaça de les Glòries, a l'altre costat de la ciutat, parlava
de “merder” quan se li preguntava pel trànsit. La manifestació dels treballadors del metro que feien vaga va acabar de col·lapsar els carrers del centre durant mitja tarda.
Els taxis convencionals, els de fora de Barcelona i els vehicles de luxe també es van haver de multiplicar. Un taxista de Sitges explicava que havia cobrat 65 euros a uns clients per haver-los portar al congrés des del Garraf. “Hi hem estat 40 minuts: 20 fins a l'entrada de la Gran Via i 20 minuts més fent cua fins aquí.” Un taxista de Barcelona explicava que havia cobrat 17 euros a uns clients per haver-los portat des de plaça Catalunya fins a la Fira de l'Hospitalet, quan és un trajecte que habitualment costa 9 euros.
Avui hi haurà aturades parcials dels autobusos, però tindran menys afectació en el trànsit. El metro funciona normalment.
LES XIFRES
LES FRASES
Hoffman planta les autoritats, però el MWC no s'atura
El conseller delegat de la GSMA, John Hoffman, confiava que, tal com li havien dit, la vaga acabaria per desconvocar-se i podria estrenar el tan reivindicat metro. Però no va ser així, i el màxim responsable del MWC va mostrar el seu enuig no assistint al tradicional acte d'inauguració de la fira, que consisteix en un recorregut amb les autoritats pels estands més representatius. El president de la Generalitat, l'alcaldessa de Barcelona i el ministre d'Indústria no hi van fallar. Hoffman, en canvi, es va mostrar “molt decebut” i no va fer acte de presència. Posteriorment, l'organització va aclarir que el conseller delegat no havia assistit a l'acte perquè estava treballant en el dispositiu alternatiu de transport. Puigdemont va demanar als treballadors que “no deixin de ser responsables” i que “facin un esforç per trobar una solució”. L'alcaldessa Ada Colau va recordar a GSMA que s'estan fent tots els possibles per aturar la vaga. Certament, el MWC va funcionar amb força normalitat, ja que el perfil d'usuari és clarament més procliu al taxi i als serveis de transport privat que no pas al públic. Hi va haver congressistes despistats que van arribar tard, cert, però la vaga es va superar amb nota.