Montcada diu prou!
Un altre atropellament al pas a nivell de la línia R-2, que provoca la víctima 165, indigna el municipi, que reclama a Foment el cobriment tal com va prometre el 2007
Els veïns tallen la circulació de trens més d'una hora
Centenars de veïns de Montcada van mostrar la seva indignació contra el Ministeri de Foment i l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) per l'atropellament mortal ahir al matí d'un jove en un pas a nivell de la línia R-2 a Montcada, tallant la via del tren que passa pel nucli del municipi al matí i durant més d'una hora a la tarda, fet que va provocar retards en les línies R-2 i R-11. Aquest és el segon atropellament mortal en una setmana i el tercer des de l'inici del 2016. “Sentim indignació, ràbia i tristesa”, deia ahir al matí l'alcaldessa, Laura Campos, acompanyada de més d'un centenar de veïns per recordar que el nombre de víctimes ja s'eleva a 165 i tornar a reclamar el cobriment dels pocs més de tres quilòmetres de vies de la línia de Barcelona-Portbou que divideixen la ciutat. “No més excuses. No és per manca de pressupostos. És una qüestió de prioritats, de justícia històrica”, hi afegia Campos abans d'afirmar que tant el Ministeri de Foment com Adif són els “responsables morals” dels atropellaments en existir des de l'any 2007 un conveni per cobrir les vies que s'ha incomplert. En aquest sentit, el portaveu de la Plataforma Tracte Just Soterrament Total, Ramon Bueno, afirmava: “Estem al límit. En menys d'una setmana, dos morts. Exigim al ministeri que compleixi el compromís adquirit amb la ciutadania, l'Ajuntament i la Generalitat, i cobreixi les vies.” L'alcaldessa hi afegia una reclamació dirigida al govern català perquè inclogui el cobriment en el paquet de mesures a negociar amb Foment.
La diputada per Democràcia i Llibertat Lourdes Ciuró va entrar ahir mateix la petició per fer subterrània la línia al Congrés i altres formacions polítiques, com el PSC, C's, Podem i la CUP també van exigir el compliment dels compromisos al govern espanyol. L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, com ja va fer fa un mes en les jornades pel cobriment de la línia, va recordar ahir en una piulada: “Portem 165 víctimes. Prou! Ni una més. Soterrament de les vies és una urgència.”
Amb el canvi de govern a Montcada s'ha intensificat la pressió a Adif amb requeriments perquè executi altres compromisos vinculats amb la línia d'alta velocitat, com un aparcament, la retirada de les terres contaminades o la reurbanització de l'exterior del pou de ventilació del parc de les Aigües.
LA FRASE
LA XIFRA
Vuit anys d'incompliments
L'any 1854 es va posar en marxa la línia que uneix Barcelona amb Portbou i, des d'aleshores, Montcada ha vist amb creixent preocupació com s'ha tornat cruïlla d'infraestructures viàries i ferroviàries que han escapçat el terme municipal. Les línies R-2, R-3, R-4 i R-7 i R-11, l'autopista C-58, la C-15 i la carretera N-150 en són alguns exemples i amb el temps es va generar unanimitat política i social per reclamar que es fes subterrània la connexió amb Portbou i es va aprofitar l'obra de la línia d'alta velocitat –en funcionament des del 2014– per acordar el 2007 amb el Ministeri de Foment, el gestor d'infraestructures Adif i la Generalitat, que les obres del cobriment de l'R-2 es farien en paral·lel.
Des del 1989 existeix aquesta reivindicació i en fa disset que ho demana el consistori per posar fi al darrer dels tres passos a nivell de la ciutat. El 2005 es va dir no a una proposta de fer un traçat semisubterrani, i el 2006 un grup de 40 exregidors van crear la plataforma Tracte Just Soterrament per accelerar el procés. Van tardar quatre anys, després de signar el conveni l'any 2007, a fer arribar el projecte executiu dividit en cinc fases i amb un pressupost de 350 milions sense concreció de calendari que estava pendent dels pressupost de l'Estat. Cada any l'obra ha anat saltant en les prioritats malgrat les manifestacions veïnals, les pressions polítiques, els contenciosos administratius i l'augment del nombre de víctimes mortals.