transports
Investiguen Ryanair per tres aterratges forçosos
Tres avions van aterrar d'emergència a València per falta de combustible
La companyia irlandesa de baix cost Ryanair haurà de donar explicacions a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (Aesa), que depèn del Ministeri de Foment, per tres aterratges forçosos que es van haver de fer el 26 de juliol a l'aeroport de València perquè s'havien quedat sense combustible. Segons la informació que ha transcendit fins ara, els tres aparells anaven a la cua amb molts d'altres que també havien estat desviats de Madrid-Barajas a causa d'una tempesta. Fins aquí, una operació que es podria considerar habitual. Els comandants dels avions de Ryanair, però, van demanar prioritat i van aterrar d'emergència perquè s'estaven quedant sense combustible.
Els fets han posat alerta les associacions de consumidors i la Confederació Espanyola d'Organitzacions de Mestresses de Casa, Consumidors i Usuaris (Ceaccu) va presentar ahir una demanda a la Direcció General d'Aviació Civil perquè considera que es tracta d'una “infracció greu que va comprometre la seguretat dels passatgers”. Reclamen 4,5 milions d'euros de multa i la suspensió de la llicència d'explotació.
La companyia es defensa
Ryanair, en canvi, sosté que va seguir “els procediments de seguretat aèria establerts” i que, tot i haver hagut de sobrevolar durant 50, 68 i 90 minuts el cel de València, les tres aeronaus van tocar terra “amb el nivell mínim de reserva de combustible” que els hauria permès volar mitja hora més. Dos dels avions van reposar combustible i finalment van arribar a Madrid, però els passatgers del tercer vol van haver de fer el viatge amb autobús perquè la tripulació havia complert el límit d'hores de feina.
Alguns treballadors de la companyia irlandesa, però, han reconegut que els últims mesos han rebut ordres de retallar despesa, segons un pla d'eficiència pressupostària que, entre altres aspectes, regula el combustible que han de carregar els pilots. Així, se'ls obliga a proveir-se de la quantitat “mínima necessària” per complir el pla de vol, fins al punt que qualsevol excés s'ha de justificar per escrit.