L’Estratègia, fruit d’un ampli procés de participació
El document s’ha concertat amb administracions i agents del territori
El completen altres eines del govern
El document inicial de l’Estratègia del Pirineu, fet públic a l’abril, és fruit d’un procés participatiu ciutadà que, rere l’epígraf d’Agenda Estratègica del Pirineu, el govern va tirar endavant entre el setembre i el novembre del 2022. En aquests dos mesos, es van tenir primer quatre sessions telemàtiques sectorials per recollir idees de quins haurien de ser els projectes tractors pels quals caldria apostar. El procés va continuar després amb sessions territorials presencials de debat al Pont de Suert, Tremp, Puigcerdà i Berga, i va cloure amb una assemblea territorial també presencial a la Seu d’Urgell. Paral·lelament, es va mantenir oberta la possibilitat de veure les sessions i formular propostes a través del portal de participació ciutadana de la Generalitat, participa.gencat.cat.
Al llarg del procés, es van recollir fins a 244 propostes, que després es van resumir en els vuit eixos i 14 projectes descrits en el document final. Les propostes es van seleccionar per la seva capacitat transformadora, singularitat territorial, potencial multiplicador o viabilitat.
Amb la voluntat de reforçar l’elaboració compartida amb el territori d’aquest full de ruta, i presentar-los les propostes seleccionades, en acabat encara es van mantenir vuit reunions més amb els consells d’alcaldes i alcaldesses de les comarques implicades, una amb la síndica d’Aran i una altra amb el Conselh de Bailes d’Aran. Finalment, es van dur a terme vuit reunions tècniques en línia, una per comarca, amb una cinquantena d’agents privats sectorials. “Sobretot, és un procés de participació i concertació a tots els nivells administratius i amb tots els agents del territori”, destaca el document.
Tot plegat és pilotat en el govern per una comissió interdepartamental de governança rural, com la que ja s’encarrega del desplegament de l’Agenda Rural. En el procés també s’ha tractat precisament la necessitat de desplegar noves fórmules reforçades de governança pirinenca, per seguir i complementar de manera transversal els projectes triats i la seva execució, que ara es debaten en el pla d’acció.
Eines complementàries
A banda, el govern compta com té el suport d’altres iniciatives legislatives en tràmit que complementaran l’Estratègia del Pirineu en altres aspectes clau per a l’equilibri territorial, l’adaptació de les realitats i necessitats urbanístiques o la simplificació administrativa. Entre aquestes, destaquen l’Estatut del Municipi Rural i les futures lleis de muntanya, de territori o d’equitat territorial per al desenvolupament sostenible de les àrees rurals.