L’etern trasllat que no arriba
Sant Boi reclama des de fa dues dècades que desapareguin la caserna militar i la subestació elèctrica del centre de la ciutat
El projecte per desencallar l’operació ha revifat per la decisió de l’Estat de construir habitatge assequible en terrenys de Defensa
El creixement urbanístic de Sant Boi de les darreres dècades ha fet que al bell mig de la ciutat es trobin 16 hectàrees ocupades per dues instal·lacions que representen una important barrera arquitectònica i visual i un fre per a la construcció de qualsevol edifici. Es tracta de la caserna militar Santa Eulàlia i la subestació elèctrica que comparteixen Endesa i Red Eléctrica de España (REE) i que distribueix l’electricitat que transporten 22 línies elèctriques. Dos equipaments que els governs municipals dels darrers 20 anys han intentat que marxin del nucli urbà, però no ha estat encara possible, tot i els diversos convenis amb el Ministeri de Defensa dels últims 20 anys per fer efectiu el trasllat.
El 2003 l’Ajuntament va anunciar per primer cop un acord amb Defensa per al trasllat de la caserna i el 2007 es va signar un protocol d’intencions entre el consistori i el ministeri per dur-la a l’exterior del municipi. El trasllat de les dependències militars, dedicades al manteniment de vehicles, i també de la subestació elèctrica, havien de deixar lliures uns terrenys on es calculava que es construirien 1.983 pisos. La reconstrucció de la subestació d’Endesa a la zona industrial s’havia de sufragar amb la venda dels pisos, ja que 1.142 s’havien de posar al mercat lliure i la resta serien protegits. Les previsions del 2007 es van estavellar contra la crisi immobiliària del 2008 i el conveni amb Defensa es va haver de prorrogar el 2010. El 2018 es va renovar el protocol i, novament, la promesa va quedar en no res. El 2022 es va tornar a rubricar l’acord. El Ministeri de Defensa va expressar llavors que la seva intenció era “afavorir el desenvolupament urbà de la ciutat i facilitar la construcció d’habitatges i equipaments”. Es facilitaria, també, la connexió dels barris de Camps Blancs, Casablanca i Vinyets-Molí Vell.
En tot aquest procés, hi ha hagut protestes veïnals per exigir sobretot el trasllat de la subestació elèctrica. La Federació Veïnal de Sant Boi ha convocat diverses manifestacions, l’última de les quals, el gener passat, per exigir la desaparició de les línies d’alta tensió de la ciutat, igual que s’ha fet en altres municipis. Fa 25 anys que les associacions veïnals ho reivindiquen, per la por de l’impacte que poden tenir per a la salut. La infraestructura que s’aixeca a l’avinguda Onze de Setembre, el mateix carrer on es troba una de les façanes de la caserna militar, data dels anys cinquanta. Segons dades d’Endesa, es tracta d’una subestació mixta, ja que està compartida amb REE per al trasllat i la distribució de l’energia a 32.576 clients. La gran majoria són de Sant Boi, però també n’hi ha de Cornellà, el Prat, Santa Coloma de Cervelló, Sant Joan Despí i Torrelles. Té quatre transformadors, dues línies d’alta tensió a 220 kV, sis d’alta tensió a 110 kV i catorze línies de mitjana tensió a 25 kV. En total, doncs, són 22 les línies elèctriques repartides entre el transport i la distribució. Tot plegat configura una infraestructura de gran envergadura que podria estar més a prop que mai de desaparèixer, ja que són diversos els moviments que hi ha hagut en els últims mesos.
L’actual alcaldessa de Sant Boi, Lluïsa Moret, assegura que estan “treballant per desencallar-ho”. A finals de febrer, el ple municipal va aprovar, per unanimitat, la signatura d’un protocol d’intencions entre l’Ajuntament i Endesa per reordenar l’espai de la subestació. Fonts da la companyia confirmen que hi ha converses obertes i s’està analitzant quina hauria de ser la solució tècnica més adequada per traslladar la subestació, que serà més compacta, i el seu cost econòmic. D’altra banda, el consistori està treballant amb REE, perquè les línies d’alta tensió i les torres que les suporten són responsabilitat seva.
Moret assenyala que “la caserna i la subestació tenen una continuïtat física” i els dos equipaments s’haurien de traslladar per deixar l’espai lliure per a la ciutat. Per això el consistori està immers en negociacions també amb el Ministeri de Defensa i amb el d’Habitatge i Agenda Urbana. “La idea és que el Ministeri d’Habitatge compri el sòl i, a partir d’aquí, es pugui dissenyar la futura creació d’habitatge assequible i social”, explica l’alcaldessa. “Aquest entorn adquiriria una rellevància metropolitana i hauria de reunir totes les característiques del desenvolupament urbà sostenible, tant des de la perspectiva dels edificis com del disseny de l’espai públic. Però abans hem de recuperar l’espai. Encara queden bastants anys, però cada vegada hi som més a prop”, considera Moret.
ERC, el principal partit de l’oposició, aplaudeix la possibilitat que, després de tants anys, el Consell de Ministres hagi autoritzat el Ministeri d’Habitatge per comprar els terrenys de Defensa, però exigeix que l’Ajuntament no hagi de cedir cap terreny municipal per construir cap nova caserna a Sant Boi. El portaveu, Jaume Sans, explica: “Nosaltres no voldríem cap caserna militar, però és la penyora que hem de pagar. Defensa diu que, si marxa del centre de la ciutat, necessita un altre espai per fer el manteniment dels vehicles.”