Urbanisme

L’etern trasllat que no arriba

Sant Boi reclama des de fa dues dècades que desapareguin la caserna militar i la subestació elèctrica del centre de la ciutat

El projecte per desencallar l’operació ha revifat per la decisió de l’Estat de construir habitatge assequible en terrenys de Defensa

El crei­xe­ment urbanístic de Sant Boi de les dar­re­res dècades ha fet que al bell mig de la ciu­tat es tro­bin 16 hectàrees ocu­pa­des per dues ins­tal·laci­ons que repre­sen­ten una impor­tant bar­rera arqui­tectònica i visual i un fre per a la cons­trucció de qual­se­vol edi­fici. Es tracta de la caserna mili­tar Santa Eulàlia i la subes­tació elèctrica que com­par­tei­xen Endesa i Red Eléctrica de España (REE) i que dis­tri­bu­eix l’elec­tri­ci­tat que trans­por­ten 22 línies elèctri­ques. Dos equi­pa­ments que els governs muni­ci­pals dels dar­rers 20 anys han inten­tat que mar­xin del nucli urbà, però no ha estat encara pos­si­ble, tot i els diver­sos con­ve­nis amb el Minis­teri de Defensa dels últims 20 anys per fer efec­tiu el tras­llat.

El 2003 l’Ajun­ta­ment va anun­ciar per pri­mer cop un acord amb Defensa per al tras­llat de la caserna i el 2007 es va sig­nar un pro­to­col d’inten­ci­ons entre el con­sis­tori i el minis­teri per dur-la a l’exte­rior del muni­cipi. El tras­llat de les dependències mili­tars, dedi­ca­des al man­te­ni­ment de vehi­cles, i també de la subes­tació elèctrica, havien de dei­xar lliu­res uns ter­renys on es cal­cu­lava que es cons­trui­rien 1.983 pisos. La recons­trucció de la subes­tació d’Endesa a la zona indus­trial s’havia de sufra­gar amb la venda dels pisos, ja que 1.142 s’havien de posar al mer­cat lliure i la resta serien pro­te­gits. Les pre­vi­si­ons del 2007 es van esta­ve­llar con­tra la crisi immo­biliària del 2008 i el con­veni amb Defensa es va haver de pror­ro­gar el 2010. El 2018 es va reno­var el pro­to­col i, nova­ment, la pro­mesa va que­dar en no res. El 2022 es va tor­nar a rubri­car l’acord. El Minis­teri de Defensa va expres­sar lla­vors que la seva intenció era “afa­vo­rir el desen­vo­lu­pa­ment urbà de la ciu­tat i faci­li­tar la cons­trucció d’habi­tat­ges i equi­pa­ments”. Es faci­li­ta­ria, també, la con­nexió dels bar­ris de Camps Blancs, Casa­blanca i Vinyets-Molí Vell.

En tot aquest procés, hi ha hagut pro­tes­tes veïnals per exi­gir sobre­tot el tras­llat de la subes­tació elèctrica. La Fede­ració Veïnal de Sant Boi ha con­vo­cat diver­ses mani­fes­ta­ci­ons, l’última de les quals, el gener pas­sat, per exi­gir la des­a­pa­rició de les línies d’alta tensió de la ciu­tat, igual que s’ha fet en altres muni­ci­pis. Fa 25 anys que les asso­ci­a­ci­ons veïnals ho rei­vin­di­quen, per la por de l’impacte que poden tenir per a la salut. La infra­es­truc­tura que s’aixeca a l’avin­guda Onze de Setem­bre, el mateix car­rer on es troba una de les façanes de la caserna mili­tar, data dels anys cin­quanta. Segons dades d’Endesa, es tracta d’una subes­tació mixta, ja que està com­par­tida amb REE per al tras­llat i la dis­tri­bució de l’ener­gia a 32.576 cli­ents. La gran majo­ria són de Sant Boi, però també n’hi ha de Cor­nellà, el Prat, Santa Coloma de Cer­velló, Sant Joan Despí i Tor­re­lles. Té qua­tre trans­for­ma­dors, dues línies d’alta tensió a 220 kV, sis d’alta tensió a 110 kV i catorze línies de mit­jana tensió a 25 kV. En total, doncs, són 22 les línies elèctri­ques repar­ti­des entre el trans­port i la dis­tri­bució. Tot ple­gat con­fi­gura una infra­es­truc­tura de gran enver­ga­dura que podria estar més a prop que mai de des­a­parèixer, ja que són diver­sos els movi­ments que hi ha hagut en els últims mesos.

L’actual alcal­dessa de Sant Boi, Lluïsa Moret, asse­gura que estan “tre­ba­llant per des­en­ca­llar-ho”. A finals de febrer, el ple muni­ci­pal va apro­var, per una­ni­mi­tat, la sig­na­tura d’un pro­to­col d’inten­ci­ons entre l’Ajun­ta­ment i Endesa per reor­de­nar l’espai de la subes­tació. Fonts da la com­pa­nyia con­fir­men que hi ha con­ver­ses ober­tes i s’està ana­lit­zant quina hau­ria de ser la solució tècnica més ade­quada per tras­lla­dar la subes­tació, que serà més com­pacta, i el seu cost econòmic. D’altra banda, el con­sis­tori està tre­ba­llant amb REE, perquè les línies d’alta tensió i les tor­res que les supor­ten són res­pon­sa­bi­li­tat seva.

Moret asse­nyala que “la caserna i la subes­tació tenen una con­tinuïtat física” i els dos equi­pa­ments s’hau­rien de tras­lla­dar per dei­xar l’espai lliure per a la ciu­tat. Per això el con­sis­tori està immers en nego­ci­a­ci­ons també amb el Minis­teri de Defensa i amb el d’Habi­tatge i Agenda Urbana. “La idea és que el Minis­teri d’Habi­tatge com­pri el sòl i, a par­tir d’aquí, es pugui dis­se­nyar la futura cre­ació d’habi­tatge asse­qui­ble i social”, explica l’alcal­dessa. “Aquest entorn adqui­ri­ria una rellevància metro­po­li­tana i hau­ria de reu­nir totes les carac­terísti­ques del desen­vo­lu­pa­ment urbà sos­te­ni­ble, tant des de la pers­pec­tiva dels edi­fi­cis com del dis­seny de l’espai públic. Però abans hem de recu­pe­rar l’espai. Encara que­den bas­tants anys, però cada vegada hi som més a prop”, con­si­dera Moret.

ERC, el prin­ci­pal par­tit de l’opo­sició, aplau­deix la pos­si­bi­li­tat que, després de tants anys, el Con­sell de Minis­tres hagi auto­rit­zat el Minis­teri d’Habi­tatge per com­prar els ter­renys de Defensa, però exi­geix que l’Ajun­ta­ment no hagi de cedir cap ter­reny muni­ci­pal per cons­truir cap nova caserna a Sant Boi. El por­ta­veu, Jaume Sans, explica: “Nosal­tres no voldríem cap caserna mili­tar, però és la penyora que hem de pagar. Defensa diu que, si marxa del cen­tre de la ciu­tat, neces­sita un altre espai per fer el man­te­ni­ment dels vehi­cles.”

Un pla estatal
Si una cosa pot desencallar el trasllat després de tants anys és la decisió del Consell de Ministres, el maig del 2023, de destinar terrenys del Ministeri de Defensa a la construcció d’habitatge assequible. Es va donar llum verd al llavors Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per adquirir fins a 8,25 milions de metres quadrats de sòl per poder construir uns 20.000 habitatges en 34 municipis. L’operació sumaria uns 620 milions d’euros. Un d’aquests terrenys seria el de la caserna de Sant Boi, on s’haurien de recalcular els pisos que finalment s’hi farien, probablement uns 1.600.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia