Societat

infraestructures i serveis

Abertis negocia acabar l'autovia de Tarragona a Montblanc

La concessionària d'autopistes ja s'ha reunit amb representants territorials

La patronal tarragonina ha convocat per avui una reunió amb governs i partits

La con­ces­sionària d'auto­pis­tes Aber­tis nego­cia amb les admi­nis­tra­ci­ons i els repre­sen­tants ter­ri­to­ri­als del Camp de Tar­ra­gona una fórmula per assu­mir la cons­trucció de l'auto­via A-27 entre Tar­ra­gona i Mont­blanc, que ha que­dat con­ge­lada per la crisi econòmica i de la qual només s'han posat en fun­ci­o­na­ment 7,7 quilòmetres entre Tar­ra­gona i el Morell. Ningú dóna per tan­cada la pro­posta i n'hi ha que es mos­tren escèptics sobre la pos­si­bi­li­tat que arribi a bon port.

Fins ara, Aber­tis ha cobrat peatge a totes les infra­es­truc­tu­res que ha cons­truït, però sem­bla difícil que els repre­sen­tants ter­ri­to­ri­als del Camp i la Conca de Bar­berà accep­tin un peatge uni­ver­sal per a una infra­es­truc­tura res­pon­sa­bi­li­tat del Minis­teri de Foment. La pro­posta apa­reix en el con­text d'una rei­vin­di­cació com­par­tida per una vui­tan­tena d'enti­tats del Camp, la Conca i les Ter­res de Lleida, entre les quals des­ta­quen les cam­bres de comerç de Lleida i Reus, perquè s'alli­beri el peatge de l'auto­pista AP-2 entre Mont­blanc i Lleida com a alter­na­tiva a l'A-27 o, almenys, fins que aquesta esti­gui en fun­ci­o­na­ment.

Cir­cumstància opor­tuna

És davant d'aquest cul-de-sac d'indis­po­sició dels pres­su­pos­tos públics i de males­tar al ter­ri­tori que apa­reix la pro­posta d'Aber­tis. Tenint en compte que en la inau­gu­ració d'aquest agost del tram fins al Morell la minis­tra va des­car­tar cobrar peatge als usu­a­ris, sem­bla més via­ble que s'optés per un allar­ga­ment de con­ces­si­ons de les auto­pis­tes que ges­ti­ona Aber­tis –per exem­ple, la mateixa AP-2, la con­cessió de la qual fina­litza el 2021–. Una altra pos­si­bi­li­tat seria cobrar només peatge als cami­ons de mer­ca­de­ries. Recórrer al paga­ment dife­rit de l'obra com a última opció impli­ca­ria la con­vo­catòria d'un con­curs públic obert a totes les empre­ses.

A més a més, no es pot obli­dar la pers­pec­tiva gene­ral de poten­ci­ació de la col·labo­ració pública i pri­vada per abor­dar les infra­es­truc­tu­res pen­dents ni la política ini­ci­ada per Aber­tis a França o Xile, on nego­cia l'allar­ga­ment de les con­ces­si­ons a canvi d'inver­tir en aug­ments de capa­ci­tat o obres no pre­vis­tes en els pro­jec­tes ini­ci­als, i també en el cas que els governs regi­o­nals li dema­nin rebai­xes de peat­ges. És a dir, el pro­jecte de l'A-27 podria for­mar part d'un paquet més ampli, que Aber­tis nego­cia amb Foment. Avui mateix, la patro­nal tar­ra­go­nina Cepta ha con­vo­cat una reunió amb els repre­sen­tants dels par­tits polítics i els dele­gats dels governs a Tar­ra­gona.

Prudència a Tarragona i front d'alcaldes a Lleida

L'alcalde de Montblanc, Josep Andreu, admet que hi ha sondejos d'Abertis però vol deixar clar que són converses molt preliminars i que els alcaldes no són els interlocutors de qui depèn la decisió. “No vull donar falses expectatives perquè això és el bressol de tot i es tracta d'un tema molt complex”, conclou Andreu. Altres alcaldes desconeixen els sondejos d'Abertis, com ara Pere Guinovart, del Morell, municipi on arriba el curt tram de l'A-27 posat en marxa a l'agost. Per Guinovart, acabar l'autovia pagant-la a través d'un peatge a l'ombra és una hipòtesi que no descarta, tot i no estar-hi d'acord. “Ens passarem la vida pagant peatges i no crec que hagi de ser el ciutadà qui hagi d'acabar assumint una inversió aprovada per l'Estat”, diu.

De l'A-27 entre Montblanc i Lleida encara se'n parla menys, però diversos trams de l'actual N-240 són punts negres que acumulen desenes d'accidents i morts. Els alcaldes, farts, han creat una plataforma, liderada pels de les Borges Blanques, Juneda i Torregrossa. Enric Mir, de les Borges Blanques, promou una moció en què reclama a Foment solucions urgents, com per exemple alliberar el peatge de l'AP-2 entre Lleida i Montblanc, que seria més barat que construir una nova autovia. No obstant això, Antoni Villas, alcalde de Juneda, explicava: “Ens van prometre una autovia, després una variant, més tard rotondes i ara m'he quedat amb dos semàfors.” Per això, va explicar que la plataforma dialogarà amb tots els implicats i buscarà les màximes adhesions possibles de partits, municipis, diputacions i entitats per així ser més forts en la reclamació a Foment. Un altre front obert amb Madrid que es preveu molt actiu.

m.r. / j.t.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.