El metro pateix el segon major encariment de la crisi
El govern carrega en la T-10 i la T-50/30, les més utilitzades pels usuaris, el pes de tot l'encariment
S'encareixen més d'un 5 i un 8% a canvi de mantenir el preu a la T-Mes i T-Trimestre
La targeta T-10 s'encareix un 5% i la T-50/30, un 8%, les segones majors pujades des de l'inici de la crisi. El govern ha consumat el darrer canvi d'orientació en els preus del transport públic. Després d'anys de mantenir-los estables tot i construir noves línies de metro i tramvia, la crisi ha fet girar la truita. La bombolla immobiliària eixugava els augments intensos del cost del servei, però el 2008 tot va canviar. Començaven a caure els ingressos de les administracions públiques mentre no paraven d'augmentar els costos de mantenir el nivell de servei metropolità. Va començar a sonar la cançó de l'enfadós: el transport públic sempre ha estat deficitari però el dèficit el cobreixen les administracions i acabarà sent insostenible. La cançó continuava dient que els preus del transport a Catalunya eren dels més baixos d'Europa i que els viatgers haurien de fer un major esforç.
I ja s'avisava que, en el futur, s'encaririen sobretot els abonaments de pocs viatges. El 2009, les administracions ja havien d'abonar el 59% del cost perquè els bitllets només cobrien el 41%. Els increments anuals de tarifes decidits pel tripartit van superar de bon tros l'IPC, però el 2012, CiU feia un salt endavant sense precedents. Les targetes T-10 i T-50/30, les més utilitzades pels usuaris, s'encarien, de cop, un i tres euros i mig. Si bé s'hi aplicava els majors encariments, tots els altres abonaments també pujaven de preu. Amb les tarifes aprovades ahir per l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), al 2014 es fa el darrer cop de volant per reorientar el sistema. Només s'encareixen les targetes de menys viatges per potenciar la compra dels abonaments d'ús més intensiu –lògicament més cars–. Així, el bitllet senzill s'encareix un 7,5%; la T-10, un 5,1%, i la T-50/30, un 8,4%, mentre que es deixen igual la T-Mes, la T-Trimestre i la T-Jove. Per potenciar els abonaments intensius, ha calgut aplicar a les dues targetes més usades el segon major encariment des que va començar la crisi.
Més d'un euro per viatge
En només tres anys, la T-10 i la 50/30 s'han encarit al voltant d'un 25%. Si ens remuntem al 2008, l'encariment supera el 42%. Aquest any vinent, cada viatge amb la T-10 ja costarà més d'un euro –concretament 1 euro i tres cèntims–, un llindar que farà replantejar la tria d'abonament a una part dels usuaris.
El deute del transport públic metropolità se situa al voltant del 640 milions d'euros, 140 que arrosseguen els comptes de l'ATM i 500 que es carrega a l'esquena l'operadora municipal Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) a petició de la Generalitat –amb objectius de reducció de dèficit d'obligat compliment, el govern català ha traspassat a TMB la responsabilitat de recórrer al crèdit bancari els darrers anys per quadrar els seus propis números–. Des de la integració tarifària del 2001, s'ha ampliat la línia L3; s'han construït l'L11, dos trams de l'L9/10, el Trambaix i el Trambesòs, i s'han renovat els trens de FGC i els trens i busos de TMB, entre altres millores. El 2002, el cost del servei era de 710 milions. L'any passat, ja en va costar 1.258.