Societat

Turisme d'estelada

Les visites a espais relacionats amb el Tricentenari i el sobiranisme augmenten el 2014

Molts dels espais són lluny dels llocs més turístics

Hi ha grups que fan itineraris específics per aquests espais

La Ruta 1714 vol potenciar el turisme als espais del Tricentenari

El turisme d'inte­rior a Cata­lu­nya ha tro­bat un nou filó amb el Tri­cen­te­nari i el procés inde­pen­den­tista. Els prin­ci­pals monu­ments del país rela­ci­o­nats amb la Guerra de Suc­cessió, i d'altres d'alta càrrega simbòlica com el muti­lat Pi de les Tres Bran­ques han vist com el nom­bre de visi­tants crei­xia durant el 2014, gràcies també a l'esforç d'aquests espais per pro­mo­ci­o­nar-se.

Pro­ba­ble­ment el millor exem­ple és el de Car­dona. De gener a juny de 2014 les visi­tes al cas­tell gai­rebé s'han qua­dru­pli­cat. De retruc, això ha fet aug­men­tar els visi­tants a la Mun­ta­nya de Sal i al cen­tre històric, i al mateix temps ha fet que els res­tau­rants de la vila esti­guin més plens que mai.

Mal­grat tenir el sobre­nom de “for­ta­lesa mai vençuda per la força de les armes”, el cas­tell de Car­dona tam­poc no era un punt espe­ci­al­ment cone­gut per la majo­ria de cata­lans, i ells matei­xos par­len de “des­co­berta de l'existència de Car­dona” per part del gran públic, gràcies a la pro­moció que n'ha fet el Tri­cen­te­nari.

Car­dona forma part de la Ruta 1714, un iti­ne­rari turístic per deu monu­ments lli­gats a la Guerra de Suc­cessió, al qual s'hi sumen qua­ranta altres espais vin­cu­lats al con­flicte. Se n'ha fet un impor­tant esforç pro­mo­ci­o­nal: ins­tal·lació de pla­fons infor­ma­tius, edició d'un plànol i de postals, i cre­ació d'una apli­cació mòbil i d'una pàgina web. La idea és posar les coses fàcils al visi­tant perquè es faci un iti­ne­rari a mida, tot i que també s'ofe­rei­xen paquets turístics tan­cats amb visi­tes guia­des pels monu­ments, allot­ja­ment, i àpats en res­tau­rants tra­di­ci­o­nals –alguns dels quals ofe­rei­xen un menú espe­cial del segle XVIII–. No obs­tant això, els que es decan­ten per aquests paquets són mino­ria: només un 10%.

Els qui més aga­fen aquests paquets són els grans col·lec­tius: asso­ci­a­ci­ons, enti­tats cul­tu­rals, clubs espor­tius, col·legis pro­fes­si­o­nals o par­tits polítics. De fet, són el per­fil de visi­tants que des dels monu­ments detec­ten que més ha cres­cut, i també els que més escu­llen les visi­tes guia­des cen­tra­des en la Guerra de Suc­cessió que s'han creat per al Tri­cen­te­nari en gai­rebé tots els monu­ments. Al museu de Moià, on més han notat un incre­ment ha estat en aques­tes visi­tes per a enti­tats, “i molts vénen amb el temps just perquè després han d'anar cap a un altre punt de la ruta”, explica la seva direc­tora, que a banda d'aquests col·lec­tius no detecta gaire gent que faci la ruta sen­cera.

Un repte

I és que molts dels turis­tes que hi podrien estar interes­sats ja han anat visi­tant aquests monu­ments al llarg del temps. És el cas de Josep M. Mes­tre i Isa­bel Serra, que apro­fi­tant les vacan­ces van anar a pas­sar un dia a Bar­ce­lona per visi­tar el Born. “Els altres espais ja els hem vist, i venir al Born era un repte que teníem.” Asse­gu­ren que el procés sobi­ra­nista i el Tri­cen­te­nari ha fet que hi esti­guin més interes­sats: “Vénen ganes de conèixer millor què va pas­sar per poder convèncer més gent a favor de la inde­pendència”, tot i que cri­ti­quen: “Et tro­bes Tri­cen­te­nari fins a la sopa.”

Pot­ser per gene­rar un nou interès en qui ja ho havia visi­tat, molts monu­ments s'han reno­vat, incor­po­rant espais rela­ci­o­nats amb la Guerra de Suc­cessió. A Car­dona han museïtzat la casa­mata; al Museu de Sant Boi (amb una expo­sició per­ma­nent sobre Rafael Casa­nova a la casa on va morir) han fet una expo­sició tem­po­ral sobre el Sant Boi del 1700; a la Casa Museu Rafael Casa­nova de Moià obri­ran al setem­bre l'expo­sició 100 Onzes de Setem­bre a Moià; a Cer­vera l'expo­sició Uni­ver­sio ha permès que la uni­ver­si­tat esti­gui oberta fora de les visi­tes guia­des, i a la Seu Vella de Lleida han afe­git un nou audi­o­vi­sual a la cape­lla de Sant Joan.

Lleida, cas­ti­gada per Felip V amb la des­trucció del nucli antic per con­ver­tir la cate­dral en caserna, tam­poc té un lloc espe­cial en l'ima­gi­nari col·lec­tiu dels cata­lans. Des que es va inau­gu­rar el Tri­cen­te­nari el públic ha pujat a la Seu, però no exces­si­va­ment. Aquest i els altres punts de turisme d'inte­rior defen­sen que el seu èxit també rau en la feina de pro­moció turística que han anat fent els últims anys, a més de l'aug­ment gene­ra­lit­zat del turisme.

Els espais del Tri­cen­te­nari no han estat els únics bene­fi­ci­ats del procés inde­pen­den­tista. També ho han estat punts simbòlics del cata­la­nisme com el Pi de les Tres Bran­ques a Cas­te­llar del Riu (el Ber­guedà) o el monu­ment a Lluís Com­panys a Tor­na­bous (Urgell). Ambdós han estat vícti­mes recents d'atacs vandàlics, i els alcal­des de les dues pobla­ci­ons remar­quen que des que es van conèixer les notícies, les visi­tes no han parat de pujar. Al cos­tat del monu­ment a Lluís Com­panys hi ha un nou cen­tre d'inter­pre­tació, que tot i que de moment només ofe­reix visi­tes con­cer­ta­des està tenint bona aco­llida. Un indret sem­blant és l'Espai Macià de les Bor­ges Blan­ques. Després d'obrir el 2011, tenien una xifra esta­ble de 8.000 visi­tants l'any. Aquest any ja han superat les 9.000 per­so­nes interes­sa­des en el polític que va pro­cla­mar la República Cata­lana.

LES FRASES

Les visites al Pi de les Tres Branques han crescut molt, i feia temps que l'aplec no acollia tanta gent
Adrià Solé
Alcalde de Castellar del Riu
La gent ha conegut l'existència de Cardona i l'atractiu que té per al públic de proximitat i de país
Àlex Tripiana
responsable de serveis educatius de la fundació cardona històrica
L'acte inaugural del Tricentenari ha fet pujar el públic, però les visites temàtiques no han tingut èxit
Josep Tort
Director del consorci del turó de la seu vella de lleida

La Guerra Civil: el nord i el sud

Un altre tipus de turisme d'interior relacionat amb la història i la política és el que parla de la Guerra Civil. Els Espais de Memòria del Memorial Democràtic agrupen museus, búnquers, pobles destruïts, camps de batalla, rutes d'exili o monuments. Un punt destacat és el Museu Memorial de l'Exili, a la Jonquera, el punt per on van haver de passar els vençuts de la Guerra Civil buscant refugi en una Europa on s'estava preparant la II Guerra Mundial. El museu pretén fer memòria d'aquest camí, i sobretot del trencament que va suposar per a tantes persones.

A l'altra punta de Catalunya hi va haver un dels episodis més cruents del conflicte: la batalla de l'Ebre. A les rutes pels espais de la batalla que ofereix el Consorci Memorial de la Batalla de l'Ebre s'hi suma ara ‘Terra Enllà': rutes guiades pels escenaris de la batalla que posen l'accent en com ho van viure els protagonistes, amb un enfocament més social que bèl·lic. Ells mateixos acaben de crear l'exposició ‘Normandia, 70 anys', a Corbera d'Ebre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia