Infraestructures

Alta velocitat a 30 km/h

Adif anuncia que demà es restablirà el servei de TAV entre Girona i Figueres

El govern de la ciutat aturarà els trens als jutjats si no hi ha les màximes garanties

A la Devesa es treien 1.600 m³, mentre la UME en treia 60 a Sarrià
Més de 13.500 passatgers s'han vist afectats pels dies sense TAV

L'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) preveu que al llarg de demà, diumenge, es pugui restablir el servei de TAV des de Girona cap a Figueres i Perpinyà, que des de dilluns està tallat per la gran inundació que va afectar el túnel, que va retenir milions i milions de litres d'aigua.

Això sí, el restabliment del servei no es farà en condicions normals, i la previsió d'Adif és que els combois circulin a uns 30 quilòmetres per hora fins que no s'hagin revisat i reparat, en els casos que sigui necessari, tots els mecanismes, sistemes de control i elements del dispositiu de seguretat que utilitza el TAV. Cal pensar que tots aquests elements han estat submergits sota l'aigua durant sis dies en alguns casos i es poden haver fet malbé. Tot i això, Adif garanteix que el restabliment del servei es farà “amb plenes garanties de seguretat”, tot i que admet que la línia funcionarà “de manera degradada”.

Girona, al jutjat, si cal

La preocupació per la seguretat després de l'incident de dilluns a la matinada és cabdal per a l'Ajuntament de Girona, i per això l'alcalde, Carles Puigdemont, va avançar ahir la voluntat d'anar al jutjat per impedir que passin els trens des de l'estació cap a Figueres si no hi ha la garantia absoluta i certificada que es compleixen totes les garanties de seguretat. Puigdemont recordava al matí que la gravetat podia haver estat molt pitjor si en el moment de la caiguda del mur i la inundació hi hagués hagut un tren procedent de Figueres que estigués a l'interior del túnel.

Bombament de l'aigua

L'augment de mitjans en els últims dies per bombar l'aigua que encara quedava a l'interior de la infraestructura ha permès accelerar les tasques per buidar d'aigua el túnel del TAV. Els més de 1.600 metres cúbics a l'hora que s'extreien des de la Devesa amb les sis bombes i els simbòlics 60 m³ que extreia la Unitat Militar d'Emergències (UME) des de Sarrià de Ter. El cap d'emergències a Girona, Enric Cano, explicava ahir al migdia que “hi havia aigua fins al genoll en un tram d'uns 400 metres entre la sortida d'emergència de la Devesa i la de Fontajau”. Les sis mànegues de bombament van permetre que ahir al vespre ja només quedessin uns 200 metres cúbics per bombar, i s'esperava que en poques hores s'acabés de buidar, ja que ja funcionaven les bombes de la mateixa infraestructura. Un cop buidada tota l'aigua, les tasques avui se centraran en la neteja del fang que ha quedat a la part inferior d'on hi havia l'aigua, sobretot al punt més profund del túnel, al pas a sota el Ter i que és a 36 metres de profunditat. Un cop netejat el fang, Adif procedirà a la revisió dels elements de la línia per garantir que els trens hi poden circular.

Caos per als viatgers

Avui serà el sisè dia amb el servei d'alta velocitat de Girona cap al nord, i això ha comportat un caos, molèsties i trasllats amb autobús a més de 13.500 passatgers que tenien bitllet del TAV amb la quarantena de viatges diaris que fan els busos des de Girona fins a Figueres i Perpinyà i a la inversa. Entre els afectats per la falta de trens des del nord hi va haver els alcaldes i representants francesos que assistien a la cimera del TAV.

Cinc dies de guerra contra l'aigua

D.V

Cinc dies han calgut d'esforços dels Bombers de la Generalitat, una empresa especialitzada i l'arribada de la UME per extreure tota l'aigua embassada a la zona de la Devesa del túnel. Més de 50 milions de litres es calcula que s'hauran bombat cap a l'exterior. Adif va contractar una empresa especialitzada i amb el suport dels Bombers han anat incrementant la capacitat de bombament perquè amb els mitjans inicials les tasques s'haurien allargat molts més dies.

L'extracció amb tots els mecanismes també topava amb l'aportació d'aigua del nivell freàtic, que alentia el procés, ja que les bombes de la infraestructura estaven inutilitzades per la inundació que hi va haver dilluns a la matinada, en poc més de tres minuts.

Crítiques i concentració dilluns

Els diversos grups municipals continuen reaccionant a la inundació, i ICV reclama que es faci “una revisió completa i exhaustiva de tota la infraestructura de l'alta velocitat i dels sistemes de seguretat”. Els ecosocialistes també reclamen que es revisi els efectes que ha tingut per als cursos fluvials i l'aigua del freàtic el desviament del Güell, així com l'efecte barrera provocat per la presència del túnel. ICV anuncia que l'Esquerra Plural farà una bateria de preguntes al Congrés reclamant la diagnosi de les causes i la qualitat de l'obra. Per la seva banda, la CUP ha convocat una concentració dilluns que ve. a les set de la tarda, a l'estació del TAV de Girona amb el títol “El TAV és un nyap. Exigim transparència, solucions i responsabilitats.” A més, reclamen que es fixi en una data propera el ple extraordinari sobre les obres del tren. L'alcaldable del PSC, Sílvia Paneque, reclama que assumeixin “les tres administracions la responsabilitat”i el retorn a la normalitat de la ciutat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.