Mínim històric de morts en xocs de trànsit en vies interurbanes al Vallès
El 2014 es tanca amb sis víctimes mortals a les carreteres i cinc en sinistres a vies urbanes
L’any 2014 s’ha tancat amb la xifra més baixa de víctimes mortals en accidents de trànsit en vies interurbanes al Vallès Oriental des que hi ha registres.
Entre gener i desembre, han mort a les carreteres de la comarca sis persones en sis accidents de trànsit diferents. Representa una clara millora respecte al registre del 2013 13 víctimes mortals en 12 sinistres i se situa molt a prop de les dades dels anys 2009 (vuit morts) i 2011 (set). A més, es trenca la tendència a l’alça registrada en els dos darrers exercicis.
La millora, però, no és tan substancial si es tenen també en compte les dades de persones mortes en accidents de trànsit en vies urbanes. Han estat cinc al llarg de l’any, una xifra clarament més dolenta que la del 2012, quan no n’hi va haver cap, segons el recompte que EL 9 NOU fa al llarg de l’any a partir de les informacions publicades. Amb tot, el 2014 s’ha tancat amb una lleugera davallada de la mortalitat per accidents de trànsit al Vallès Oriental: 11 víctimes mortals enfront de les 13 del 2012. En tots els xocs hi va haver una sola persona morta.
En global, les xifres mantenen la tendència dels darrers anys, amb una lleugera reducció: dels 15 morts de l’any 2010 als 11 del 2014. Són dades clarament inferiors als registres de la primera dècada dels segle XXI, quan la reducció de la sinistralitat de les carreteres es va reduir dràsticament: dels 49 morts només en vies interubanes de l’any 2001 als vuit que hi va haver l’any 2009. En vies urbanes, la xifra d’accidents de trànsit mortals també s’ha anat reduint, tot i que d’una manera molt més discreta.
Els sis accidents mortals del 2014 es van produir tots en vies diferents: la ronda de Granollers (C-352), la C-17, l’AP-7, la carretera de Mollet a Martorelles (al pont de l’Aiguabarreig) i la carretera de Montseny (la BV-5301). Dos d’aquests sinistres van ser a Mollet, mentre que els altres van passar a Santa Maria de Palautordera, les Franqueses, Lliçà d’Amunt i Caldes. Els cinc accidents mortals en vies urbanes han estat a Llinars, Lliçà d’Amunt, Granollers, Bigues i Riells i Cardedeu.
FORA DE LA COMARCA
Les xifres de vallesans morts en accidents de trànsit fora del Vallès Oriental sí que empitjoren. Durant el 2014, van morir sis persones en cinc accidents de trànsit. L’any anterior havien estat quatre, tots membres d’una família d’Aiguafreda que va morir en caure al Ter mentre circulaven per la C-17 al Ripollès. L’any 2014, tres dels sinistres es van produir en carreteres molt freqüentades per veïns del Vallès Oriental: la C-59, a Palau-solità i Plegamans, la C-35, a Sant Feliu de Buixalleu, i la C-17, a Montcada. Els altres van ser a Avinyonet del Penedès (l’Alt Penedès) i a l’A-2, a l’Hospitalet de Llobregat (el Barcelonès).
LES DADES
MOTORISTES I CICLISTES Són els col·lectius de capitalitzen la majoria de víctimes mortals a la comarca. De les 11 persones mortes en accidents en vies urbanes i interurbanes, cinc conduïen una motocicleta o un ciclomotor. Tres més són ciclistes que van ser envestits per un vehicle. Entre les víctimes, també hi ha un vianant, una dona que va morir atropellada a Bigues per un camió. Els altres tres anaven en turismes. Entre els sis vallesans morts fora de la comarca, també hi ha dos motoristes. Dues persones més van ser atropellades.
EDAT Les víctimes tenien entre 17 anys un jove de l’Ametlla mort en una topada amb un turisme a l’avinguda Rei en Jaume, a Cardedeu i els 95 anys l’ocupant d’un turisme accidentat a la C-17 a Lliçà d’Amunt. Amb tot, quatre de les 11 víctimes tenien entre 30 i 40 anys i tres entre 40 i 50.
CONDUCTORS FUGITIUS Dos dels 11 accidents mortals van estar provocats per conductors que, després, es van donar a la fuga. En tots dos casos, les víctimes van ser ciclistes. També en tots dos casos, els Mossos d’Esquadra van acabar localitzant i detenint els conductors.