Gairebé 2.200 alumnes catalans de 52 instituts comencen les proves PISA
Els estudiants han de demostrar, davant d'un ordinador, el seu nivell en comprensió lectora, matemàtiques i ciències
L'informe del 2012 va demostrar que els catalans superaven la mitjana de l'OCDE en comprensió lectora però no en ciències i matemàtiques
Gairebé 2.200 estudiants catalans de 52 instituts de Catalunya han començat aquest dilluns les proves PISA, les avaluacions que fa l'OCDE per conèixer el nivell dels estudiants de 15 anys en comprensió lectora, matemàtiques i ciència. I és que enguany les proves posen especial atenció en la competència científica i per primera vegada els alumnes s'hi enfronten amb ordinador.
Precisament aquesta condició pot condicionar el resultat dels alumnes, ja que els estudiants treuen pitjors qualificacions quan els exàmens es fan a través d'una pantalla pel cansament que suposa. Les proves es duran a terme tota aquesta setmana i els resultats no es coneixeran fins d'aquí, com a mínim, un any i mig.
Cap a quarts de nou del matí d'aquest dilluns, els estudiants de l'escola Voramar de Barcelona esperaven per entrar a les aules que s'havien preparat per celebrar les proves PISA (Programme for International Student Assessment), les avaluacions que impulsa l'OCDE per conèixer el nivell acadèmic dels joves de 15 anys.
A l'aula, els alumnes s'han trobat un ordinador portàtil amb els aplicatius preparats a través dels quals hauran de respondre les 3 proves que faran durant la jornada d'avui, de comprensió lectora, matemàtiques i ciències, precisament, l'àrea que més es vol potenciar aquest 2015. És la primera vegada que tota la prova es du a terme amb l'ordinador, un element que pot condicionar el resultat de les proves, ja que normalment, els joves treuen pitjors resultats quan han de llegir i respondre a través de la pantalla.
Així ho considera el cap d'estudis de Secundària de l'escola, Joan Carles Franquet, que tot i reconèixer que el centre utilitza sovint les TIC, creu que no és el mateix llegir text en paper que a l'ordinador. Per Franquet, els joves molt acostumats a l'ordinador però més en un entorn d'oci que no pas de “lectura tranquil·la” i considera que això els “esgota físicament”.
L'escola Voramar és tota una veterana a les proves PISA. El 2011 va participar a la prova pilot, i el 2012 ser un dels centres que la van passar. Els resultats, ha dit Franquet, van ser per sobre de la mitjana catalana, i enguany, tornen a ser un dels centres escollits. Per Franquet, les proves s'han preparat amb models d'anys anteriors perquè diu, els alumnes estan acostumats a un altre tipus d'examen i admet també que se'ls ha mentalitzat de la “transcendència” que tenen les proves perquè ja no estan representant l'escola “sinó el país”.
Per Franquet, els exàmens PISA són útils als “alts estaments” perquè donen informació del sistema educatiu del país, però no d'un centre concret, ja que per això, els resultats triguen com a mínim una any i mig o dos. Al seu entendre, a vegades “se sobredimensiona'' la importància dels seus resultats. Creu, però, que es podrien aprofitar per buscar l'excel·lència del sistema educatiu però critica que les lleis actuals van en una altra direcció. Per exemple, diu Franquet, les revàlides que es volen imposar en acabar les etapes educatives són “diametralment oposades” a les proves PISA i per tant “qui s'ho hauria d'apuntar, no s'ho apunta”.
Així doncs, un total de 52 instituts de Catalunya faran les proves aquest mes de maig, fet que suposarà l'examen de gairebé 2.200 estudiants. Divendres, l'institut d'Hostalric ja es va estrenar però el gruix d'aquests exàmens s'inicien aquesta setmana. Es faran fins el proper 5 de juny i per aquest motiu, no pot transcendir res del contingut de la prova, ja que qualsevol informació podria invalidar els resultats de Catalunya.
L'informe PISA 2012 va demostrar que els alumnes catalans superaven la mitjana de l'OCDE en comprensió lectora però no en ciències i matemàtiques. Així, la nota de Catalunya en comprensió lectora el 2012 va ser de 501 punts, quan la mitjana de l'OCDE va ser de 396, i l'espanyola de 488. En matemàtiques en canvi, la mitjana de l'OCDE es va fixar en 494, mentre que Catalunya es va quedar als 493 punts, i l'espanyola en 484.