Societat

Buscant connexió, encara

Dèficit

La majoria dels municipis catalans tenen problemes de cobertura mòbil

Un any després de la implantació del 4G, no hi ha hagut cap millora

L'ús imminent de les freqüències de la TDT fa augurar un canvi

La banda del dividend digital només fa deu dies que s'utilitza

Si un dia d'aquests es queda sol par­lant pel mòbil, després que la línia es talli ines­pe­ra­da­ment, no cal que es pre­o­cupi gaire: és un mal comú. La cober­tura de tele­fo­nia a Cata­lu­nya con­ti­nua sent clara­ment defi­citària, segons cons­tata el Col·legi d'Engi­nyers Tècnics i Pèrits de Tele­co­mu­ni­ca­ci­ons de Cata­lu­nya (COETTC) en el seu tra­di­ci­o­nal informe anual. Més de la mei­tat dels muni­ci­pis del país con­ti­nuen sense la cober­tura necessària per garan­tir una con­nexió esta­ble de veu o dades.

Con­tra tot pronòstic, durant el dar­rer any s'ha produït un estan­ca­ment en la lenta però pro­gres­siva millora de les comu­ni­ca­ci­ons mòbils. Sorprèn espe­ci­al­ment que aquesta fre­nada en sec arribi enguany, que s'espe­rava un des­ple­ga­ment més inten­siu de la tec­no­lo­gia LTE (popu­lar­ment cone­guda com a 4G) i l'alli­be­ra­ment de freqüències ocu­pa­des per la TDT deri­vat del divi­dend digi­tal. L'anhe­lada millora subs­tan­cial, però, encara no ha arri­bat.

“Hau­rem d'espe­rar una mica més, però con­fiem notar-ho en l'informe de l'any vinent”, asse­nya­lava ahir Fer­ran Amago, el degà del Coettc. El seu informe, ela­bo­rat a par­tir de dades pròpies reco­lli­des durant tot l'any pel ter­ri­tori, cons­tata que només el 44% de les loca­li­tats tenen garan­tida una bona cober­tura. A la resta, el 56%, es pot tenir la sen­sació que es perd en algun moment.

Tot i que ja fa més d'un any que va entrar en fun­ci­o­na­ment la con­nec­ti­vi­tat en 4G, “les deficiències detec­ta­des són pràcti­ca­ment les matei­xes que en el dar­rer informe”, segons recor­dava ahir el res­pon­sa­ble de l'ofi­cina tècnica del Col·legi d'Engi­nyers en Tele­co­mu­ni­ca­ci­ons, Jesús Anguix. La falta d'evo­lució durant el dar­rer any és, doncs, una prova irre­fu­ta­ble de la len­ti­tud amb què s'està fent el des­ple­ga­ment d'aquesta xarxa. Limi­tada per la falta de freqüències dis­po­ni­bles i la nor­ma­tiva que obli­gava a alli­be­rar la banda de l'espec­tre en què se situ­a­ven la majo­ria de canals de la TDT, la xarxa LTE ha anat crei­xent a un ritme extre­ma­ment lent en com­pa­ració d'altres països. 

El procés d'alli­be­ra­ment de la banda de freqüències de 790 MHz a 862 Mhz, que final­ment va tenir lloc en els pri­mers mesos d'aquest any, després d'haver-se endar­re­rit, ha impe­dit que els ope­ra­dors de tele­fo­nia mòbil hagin pogut des­ple­gar amb cele­ri­tat la tec­no­lo­gia de quarta gene­ració.

La banda de 800 MHz, però, ja està en fun­ci­o­na­ment –les ope­ra­do­res van començar a uti­lit­zar-la el dia 20 de juliol– i el degà dels engi­nyers de tele­co­mu­ni­ca­ci­ons pro­nos­tica una millora a molt curt ter­mini. “Tan bon punt se'n faci un ús més inten­siu, la sen­sació de cober­tura millo­rarà nota­ble­ment a tot Cata­lu­nya, atès que a més baixa freqüència, més distància es cobreix.”

S'espera, doncs, “un punt d'inflexió”, que podria per­me­tre als muni­ci­pis amb pro­ble­mes dei­xar de tenir-ne. La uti­lit­zació d'aquesta banda no implica necessària­ment la ins­tal·lació de més ante­nes: “Allà on ja hi hagi una bona xarxa, només caldrà fer-hi una adap­tació.”

Pro­ble­mes a la costa

Els muni­ci­pis afec­tats per pro­ble­mes de cober­tura es repar­tei­xen per tot el ter­ri­tori, però actu­al­ment les pro­ba­bi­li­tats de tenir incidències se situen prin­ci­pal­ment al lito­ral, ja que “en mol­tes loca­li­tats la població creix fins al punt de doblar-se o tri­pli­car-se, però la infra­es­truc­tura con­ti­nua sent la mateixa que durant tot l'any”. Així doncs, la Costa Brava i el Maresme con­cen­tren bona part dels pro­ble­mes. A més, el 87% dels muni­ci­pis cos­ta­ners amb pro­ble­mes de con­nexió en tenen des de fa més de cinc anys.

L'informe també ha detec­tat pro­ble­mes de cober­tura en grans ciu­tats com ara Bada­lona, Tar­ra­gona, el Prat de Llo­bre­gat, Sit­ges, Cas­tell­de­fels, Gavà, Sant Adrià de Besòs i Vila­nova i la Geltrú.

En tot cas, es van fent actu­a­ci­ons pun­tu­als per millo­rar el senyal en alguns punts fos­cos gràcies a la ins­tal·lació de noves ante­nes. Durant aquest any s'han acon­se­guit millo­res a Mataró, Sant Pol de Mar, Cas­tell­de­fels, Lli­nars del Vallès, Arbúcies, Riu­da­re­nes, Esca­la­dei, Rupit, Pruit i Lla­vorsí.

Barcelona continua tenint diverses ‘zones fosques'

Barcelona figura entre les poblacions amb bona cobertura, però tot i això té zones amb “deficiències notables”. L'alta densitat de població i l'acumulació d'edificis no han permès millores destacables, excepte en el cas del barri Gòtic. Continuen les “deficiències” en zones com la Sagrada Família, el Carmel, la Bonanova, el Port Olímpic, la Zona Franca i el Verdum. Aquest any, però, també s'ha detectat una davallada de la cobertura de telefonia mòbil als Ferrocarrils de la Generalitat i a la xarxa de metro.

Sense línia dins dels túnels, i no es preveu que n'hi hagi a l'AVE

El túnel de Montgròs, a la C-15 entre Sant Pere de Ribes i Vilafranca del Penedès, continua sense tenir cobertura al llarg del quilòmetre i mig del seu recorregut. Aquesta mancança es va posar en relleu en l'informe anterior, quan encara era una infraestructura de creació recent. Un any després, però, la situació no ha canviat. Tampoc no arriba el senyal als túnels de Bracons. Tampoc no hi ha un sistema de cobertura específic per al TAV entre Barcelona i Figueres ni es preveu que n'hi hagi en el de Barcelona-Madrid.

La Generalitat té una aplicació per mesurar el senyal

La Direcció General de Telecomunicacions va llançar fa un temps l'aplicació Cobertura Mòbil (gratuïta per a Android i IOS), que analitza la qualitat de la connexió dels usuaris que se la descarreguen. La finalitat és crear un mapa sobre l'estat de la xarxa mòbil del país. Encara ha recollit poques dades, però en un futur s'espera que es puguin afegir a l'estudi.

La cobertura 4G arriba al 84% de la població

Tot i que les zones on s'ha desplegat la xarxa LTE representen una petita part del territori català (vegeu gràfic), s'ha fet de manera estratègica perquè arribi a la gran majoria dels usuaris. Actualment és a l'abast del 84% de la població després de créixer 33 punts percentuals en només un any. Amb tot, la penetració de terminals compatibles és clarament inferior.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.