Societat

L'AMB estudia prohibir els cotxes de més de vint anys

La limitació de circulació afectaria les vies incloses al triangle entre Tiana, al nord, Castelldefels, al sud, i Castellbisbal, a l'oest

Podria endurir-se a les rondes

L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) estudia prohibir la circulació dels vehicles més contaminants, els anteriors a l'any 1996, a l'interior d'aquesta zona a partir de l'any 2018. El vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, va detallar ahir aquesta possibilitat després que divendres passat es va discutir en una jornada en què van participar tots els municipis de l'àrea. Tot i que encara està en període d'estudi i forma part d'una estratègia més àmplia, la previsió és que les restriccions afectarien inicialment els vehicles dièsel i benzina classificats en les normes Euro 1 i Euro 2 (anteriors al 1996), “un 4% del parc actual a la zona de Barcelona”, segons va detallar Poveda en declaracions a Europa Press.

D'entrada, la restricció es fixaria més en els motors dièsel, “que emeten partícules més contaminants”, però es podria estendre progressivament als motors més nous. Les limitacions afectarien els municipis situats a la primera corona metropolitana (entre Castelldefels, per la banda del Baix Llobregat, Tiana, per la del Maresme, i Castellbisbal, per la del Vallès Occidental), tot i que l'AMB estudia també que les restriccions siguin més estrictes per als vehicles dièsel que circulen pels municipis que queden dins de les rondes de Barcelona.

Aquesta mesura formaria part de les que han de ser desenvolupades pels tècnics del Consell de Municipis per a la Lluita contra la Contaminació Atmosfèrica, creat l'1 de desembre passat. L'AMB treballa, en el marc d'aquest consell –que té com a objectiu primordial la reducció d'un 50% de les emissions contaminants provinents del transport l'any 2020–, en la creació de tres zones de baixes emissions i amb restriccions per als vehicles contaminants. Concretament, els 36 municipis de l'àrea metropolitana formarien una zona de baixes emissions metropolitanes; a més, l'àmbit delimitat per l'anell de les rondes de Barcelona passaria a ser zona de baixes emissions urbanes, amb unes restriccions diferents, i hi hauria també un tercer espai, les zones urbanes d'atmosfera protegida per identificar espais sensibles, com ara les escoles.

La reunió dels municipis metropolitans celebrada divendres també va servir per concretar que l'any 2020 els autobusos urbans han d'haver eliminat completament els vehicles dièsel i que, a partir d'ara, l'AMB adquirirà només busos híbrids, elèctrics o de gas natural, i que l'àrea metropolitana continuarà promovent la compra de vehicles no contaminants per als taxis amb l'objectiu que l'any 2020 menys del 50% d'aquests siguin dièsel i el 2015 menys del 33%.

Pel que fa al transport públic, ahir l'AMB va fer públiques les dades d'ús de l'any passat que, com ja havia avançat la Generalitat divendres, consoliden la tendència al creixement iniciada el 2013. Concretament, durant l'any 2015, 655,84 milions de viatgers van utilitzar el sistema de transport públic de metro i autobusos de l'AMB, dada que suposa un augment del 2,5% respecte al 2014. Aquesta és la mateixa xifra d'augment que ha tingut el total del transport públic –amb Rodalies, FGC, tramvia...– a tota la demarcació de Barcelona.

LA XIFRA

50
per cent
és la reducció d'emissions contaminants que cal aconseguir a l'àrea metropolitana d'ara al 2020.

Esplugues es planteja anul·lar el Bicibox

rosa m.bravo

El servei públic d'aparcament de bicicletes Bicibox podria desaparèixer d'Esplugues si una comissió determina que és un servei inútil per a la ciutat. Així ho va aprovar l'últim ple municipal a instàncies d'ERC, que va presentar una moció que va rebre el vot favorable de tots els partits excepte els del PSC i CiU –tots dos al govern–, que es van abstenir. La comissió que s'ha de crear estarà formada per representants dels diferents grups municipals i per portaveus de les entitats implicades en la mobilitat que es considerin.

Oriol Torras, portaveu d'ERC, va explicar al ple que el seu partit va mantenir un debat intern sobre la idoneïtat del Bicibox i finalment va decidir no defensar-lo “pel poc ús, l'alt cost econòmic i la relativa poca seguretat”. La moció afirma que “segons les dades de l'Entitat Metropolitana del Transport del 2015, de cada 200 desplaçaments que es fan en bicicleta només deu utilitzen el Bicibox, i l'ocupació mitjana dels aparcaments a tota l'àrea metropolitana voreja el 30%”. Aquestes dades contrasten amb les que va presentar ahir l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), responsable del servei: “El Bicibox ha tingut un comportament excel·lent el 2015: ha registrat un 36% més de bicicletes estacionades que el 2014 i un 60% més d'usuaris.” Pel que fa a l'ocupació mitjana, segons les dades del primer semestre del 2015 de l'AMB, estaria entre un 40% i un 50%.

Els republicans qüestionen també l'espai que ocupen els mòduls al carrer. El portaveu socialista, Eduard Sanz, va argumentar que l'aparcament de 126 bicicletes equival a l'espai d'11 cotxes. Sanz va recordar que el servei no té cap cost per a l'Ajuntament i que és una decisió que no competeix només a Esplugues sinó més ciutats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.