Societat

L'Euromed alleugerirà el dèficit ferroviari de l'Ebre

El tren ràpid que fa el servei entre València i Barcelona tindrà quatre parades diàries a l'Aldea a partir de l'1 de novembre

Territori haurà de compensar Renfe amb 75.000 euros mensuals

Acord de sentit comú per posar fi a un greuge encara més històric. La conselleria de Territori i el Ministeri de Foment han pactat una solució d'emergència per minimitzar els dèficits en el servei de trens de les comarques de l'Ebre, i la seva connexió amb Tarragona i Barcelona, consistent a oferir el servei del tren Euromed, que a partir de l'1 de novembre vinent s'aturarà a l'estació de l'Aldea quatre vegades al dia, tant en sentit nord com en sentit València.

La iniciativa alleugerirà les penúries dels ciutadans de l'Ebre que volen desplaçar-se amb tren i que pateixen els dèficits i les mancances de la línia R-16, que no és previst que millori fins que Adif culmini les obres de desdoblament de la via entre Vandellòs i Vila-seca, encara en execució. De fet, l'aturada de l'Euromed al cor del delta de l'Ebre es farà mentre no entri en funcionament aquest desdoblament.

L'acord entre la Generalitat i Foment preveu que l'administració catalana pagui cada mes a Renfe 75.000 euros en concepte d'homologació de tarifes. Per a l'usuari, les tarifes que es trobarà són les mateixes a què ha de fer front avui si agafa un tren convencional de la línia R-16. Amb l'alternativa de l'Euromed, el trajecte entre l'Ebre i Barcelona es farà en una hora i 40 minuts. L'alternativa més ràpida dels trens regionals és de dues hores i 20 minuts.

El conseller de Territori, Josep Rull, va ser l'encarregat ahir d'explicar aquesta mínima però transcendental novetat per a la mobilitat dels ciutadans de l'Ebre. Rull va detallar que l'objectiu és que aquest estalvi de temps de 40 minuts es mantingui a partir del moment que s'inauguri el desdoblament de l'R-16, pels trens regionals que hi circularan. La previsió de Foment és tenir enllestida l'obra el maig de l'any vinent. Rull va assegurar que la mesura dóna compliment a “una reivindicació històrica” del territori i va definir les condicions de la situació actual del servei ferroviari d'“ignominioses” i va recordar les “imatges no pròpies del segle XXI que hem vist recentment”. El conseller feia referència al caos que es va viure a la línia el 7 de juliol passat quan una baixada de tensió a la catenària va interrompre el servei i 200 passatgers van quedar aturats en un tren i van haver de ser evacuats per la via, amb escenes dantesques de gent gran, amb crosses, avançant penosament entre les pedres i les travesses.

Amb relació als diners que la Generalitat haurà d'aportar, Rull va aprofitar la circumstància per ventar un clatellot a l'administració central: “La Generalitat ha de compensar allò que altres no fan”, va dir. “El que volem és oferir un servei digne a la gent”, va concloure.

Reivindicació

Des que l'Euromed es va inaugurar, el 1997, aquest tren ràpid que uneix les ciutats de València i Barcelona no ha parat mai a l'Aldea, tot i que és una reivindicació antiga del territori. L'any 2008, per exemple, el Senat ho va demanar a través de la iniciativa de senadors catalans. Uns anys més tard, la Cambra de Comerç de Tortosa també es va afegir a la demanda.

Un cop aconseguit l'acord, entre ara i l'1 de novembre els tècnics treballaran per ultimar la posada en marxa del servei, amb una nova graella d'horaris i ajustant l'oferta a la circumstància de l'aturada del tren a l'Ebre, que, òbviament, allargarà uns minuts el temps de viatge.

La situació de la línia R-16 és insostenible, i fer-hi aturar els trens Euromed satisfà una reivindicació històrica
El departament pagarà 75.000 euros al mes. Ens toca compensar allò que altres no fan
Josep Rull
Conseller de territori
Mentre no es resolguin els problemes a Mont-roig, els retards es mantindran
Montse Castellà
plataforma trens dignes

Trens Dignes adverteix del coll d'ampolla a Mont-roig

El mal estat del servei ferroviari a l'Ebre va generar, fa temps, la creació d'una plataforma que amb el nom Trens Dignes pretén aconseguir la normalització del servei. La portaveu de l'organització, Montse Castellà, va valorar ahir molt positivament l'anunci de l'opció de l'Euromed però va alertar que mentre no es resolgui el problema a l'enclavament de control de Mont-roig “els problemes dels retards es mantindran”. A Mont-roig, un pujada sobtada de la tensió elèctrica va cremar del tot els comandaments d'aquest enclavament que controla el trànsit ferroviari a la zona. Les tasques per reparar el lloc de comandament seran llargues.

També va valorar positivament l'acord entre la Generalitat i Foment Dani Andreu, alcalde de l'Aldea, tot i que va lamentar no tenir una informació oficial per part de l'administració.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.