Administracions

Un univers de càtedres

Instrument

La Universitat de Girona és la que ha creat més càtedres de Catalunya i esdevé així un referent pel que fa a implantació territorial

Només el 2019, es van organitzar més de 500 activitats, amb un impacte directe o indirecte sobre més de 50.000 persones

Aquest 2020 es tancarà amb 41 càtedres en total a la UdG

La Uni­ver­si­tat de Girona (UdG) és cap­da­van­tera a Cata­lu­nya en nom­bre de càtedres i, amb tota segu­re­tat, també a l’Estat. Des de la pri­mera, la Càtedra Fer­ra­ter i Mora, cre­ada el 1989, la UdG ha man­tin­gut amb aquest ins­tru­ment un diàleg enri­qui­dor amb el ter­ri­tori que con­vida a sor­tir dels seus murs per esta­blir-hi rela­ci­ons.

L’abast d’aquesta aposta es tra­du­eix en 36 càtedres con­so­li­da­des, amb la pre­visió que aquest any se’n cons­ti­tu­ei­xin cinc de noves. En com­pa­ració amb altres uni­ver­si­tats, i per fer-se’n una idea, la Uni­ver­si­tat Autònoma de Bar­ce­lona (UAB) en té 21; la Uni­ver­si­tat Politècnica de Cata­lu­nya (UPC) i la Rovira i Vir­gili (URV), 20 cadas­cuna, i la Ramon Llull, 18. Sílvia Llach, vice­rec­tora de Ter­ri­tori i Com­promís Social, explica que “aquest fet cons­tata la riquesa del ter­ri­tori de les comar­ques de Girona en volun­tat i capa­ci­tat d’impli­cació en la recerca, la for­mació i la divul­gació del conei­xe­ment”, i hi afe­geix: “Les càtedres són la nos­tra extensió, la pene­tració en el ter­ri­tori, i la relació i la vin­cu­lació que s’hi manté.” I amb un diàleg potent que, segons Jaume Feliu, dele­gat del rec­tor de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, “per­met gene­rar conei­xe­ment a través d’un ins­tru­ment fle­xi­ble, divers i trans­ver­sal”. Aquests ins­tru­ments, pen­sats per pro­moure l’estudi i la recerca a través de l’orga­nit­zació d’acti­vi­tats de reflexió, debat i difusió, amb una mar­cada volun­tat de relació, s’han con­ver­tit en un dels grans ali­ats de la UdG per arre­lar-se al ter­ri­tori.

Les càtedres també han mar­cat un abans i un després pel que fa a la impli­cació d’enti­tats i admi­nis­tra­ci­ons amb la UdG per desen­vo­lu­par pro­jec­tes. Geo­gra­fia i pen­sa­ment ter­ri­to­rial, aigua, natura, benes­tar, malal­ties car­di­o­vas­cu­lars, viti­cul­tura i eno­lo­gia, eco­sis­te­mes lito­rals medi­ter­ra­nis, esport i edu­cació física, cul­tura científica i digi­tal, estu­dis marítims, estudi de l’autisme, edu­cació... Són només una petita part dels temes que es toquen en les 36 càtedres, que, a més, obren un gran ven­tall de pos­si­bi­li­tats amb col·loquis, semi­na­ris, con­gres­sos, cur­sos, con­ferències i sor­ti­des, entre altres pro­pos­tes.

Un tre­ball cons­tant

Una mos­tra del tre­ball i la comu­ni­cació que es fa des de les càtedres, segons explica Feliu, la podem veure clara­ment amb les 549 acti­vi­tats que s’han dut a terme el 2019, repar­ti­des en diver­ses moda­li­tats. L’esti­mació d’assis­tents i bene­fi­ci­a­ris de les acti­vi­tats al llarg de l’any pas­sat ha estat de 50.000 per­so­nes. “Hem de tenir en compte que la com­pa­ti­bi­lit­zació d’un regis­tre d’aquest tipus és com­plexa i res­pon a diver­ses pos­si­bi­li­tats i graus d’assistència o de bene­fici per a les per­so­nes”, adver­teix Feliu.

Les càtedres han orga­nit­zat un gran nom­bre de semi­na­ris, jor­na­des i con­ferències. D’exem­ples, n’hi ha molts: el cicle de con­ferències Filo­so­fia a l’abast, el cicle de con­ferències Pablo Picasso, vida i obra o La implan­tació de l’entorn natu­ral als espais urbans, així com les jor­na­des de for­mació sobre edu­cació sexual i afec­tiva en l’autisme, entre d’altres.

Sílvia Llach va voler des­ta­car que les acti­vi­tats de les càtedres que es desen­vo­lu­pen també tenen, i això és relle­vant, una gran dis­tri­bució pel ter­ri­tori. Pel que fa a la loca­lit­zació de les seus de càtedra, n’hi ha unes onze que tenen la seu en un altre muni­cipi a part de Girona, com ara Roses, Figue­res, Tor­ro­e­lla de Montgrí, Palamós, Cas­tell-Platja d’Aro, Sant Feliu de Guíxols, Banyo­les, Sant Hilari Sacalm, Santa Coloma de Far­ners o la Vall d’en Bas. Però és clau també, si bé en menor grau, el tre­ball inter­na­ci­o­nal, espe­ci­al­ment a Europa i en certs punts de l’Amèrica Lla­tina i Àfrica. Les càtedres que mos­tren més inter­na­ci­o­na­lit­zació són la Càtedra de Res­pon­sa­bi­li­tat Social Uni­ver­sitària; la Càtedra Unesco de Polítiques Cul­tu­rals i Coo­pe­ració; la Càtedra de Pro­moció de la Salut; la Càtedra de Gas­tro­no­mia, Cul­tura i Turisme de Calonge; la Càtedra Cam­bra de l’Empresa Fami­liar, i la Càtedra d’Art i Cul­tura Con­tem­po­ra­nis.Dins de Cata­lu­nya, l’abast de les càtedres dibuixa una franja que abasta des del Piri­neu, totes les comar­ques Giro­ni­nes i fins Bar­ce­lona. Les acti­vi­tats piri­nen­ques són orga­nit­za­des espe­ci­al­ment per la Càtedra de Medi­cina de Mun­ta­nya, Urgències i Simu­lació Clínica, un refe­rent inter­na­ci­o­nal en for­mació per a pro­fes­si­o­nals de l’alta mun­ta­nya. A l’àrea de Bar­ce­lona s’hi desen­vo­lu­pen nom­bro­ses acti­vi­tats, 60, en dife­rents esce­na­ris com l’Ate­neu Bar­ce­lonès (Càtedra Fer­ra­ter Mora de Pen­sa­ment Con­tem­po­rani, Càtedra Josep Pla), l’Ins­ti­tut d’Estu­dis Cata­lans (Càtedra de Patri­moni Lite­rari, Maria AÌngels Anglada i Car­les Fages de Cli­ment), La Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona (Càtedra Lluís San­taló d’Apli­ca­ci­ons de la Matemàtica, Càtedra de Res­pon­sa­bi­li­tat Social Uni­ver­sitària), o el Palau Robert (Càtedra Josep Pla, Càtedra Víctor Català d’Estu­dis sobre el Moder­nisme).

Els patrons, la pedra angular de les càtedres

La creació d’una càtedra pot respondre a un acord del consell de govern o bé a un conveni entre la UdG i altres entitats públiques o privades. El finançament, una part clau de les càtedres, té tres vessants. En primer lloc, les aportacions que fan les entitats privades i públiques, que s’anomenen “patrons” i que varien en funció de les mateixes càtedres i dels convenis signats. En segon lloc, i no menys important, l’aportació que fa la fundació privada Girona: Universitat i Futur, que té com a patrons el Consell Social de la UdG, la Diputació de Girona, l’Ajuntament de Girona i la Fundació La Caixa. En tots els casos, l’acord amb alguna institució pública o privada aliena a la UdG és fonamental per iniciar el procés de creació d’una càtedra i la seva viabilitat.

Quan les eines petites són elements essencials

J. Trillas

Una anàlisi simple podria consistir a mesurar la importància de les càtedres partint, per exemple, de dos paràmetres: pressupost i activitats realitzades. Seria un error. Sílvia Llach remarca que el que s’ha de tenir molt present és l’impacte que té la càtedra sobre el territori, més enllà del pressupost, que, tanmateix, per a algunes càtedres és vital. En seria un exemple clar la Càtedra d’Ecosistemes Litorals Mediterranis. Amb un pressupost reduït –si es compara amb la Càtedra Roses d’Arqueologia i Patrimoni–, va ser clau en un projecte de referència en l’àmbit europeu: el Life Pletera de l’Estartit.

El 1999 es va demanar el primer projecte Life Pletera, una ambiciosa proposta que plantejava recuperar amb la desurbanització un sistema d’aiguamolls a l’Estartit. Una iniciativa gestionada per l’Ajuntament com a soci coordinador i la Càtedra d’Ecosistemes Litorals Mediterranis com a responsable de la direcció científica. Aquest treball es va iniciar el 2008 a conseqüència de l’encàrrec inicial de l’Ajuntament per dirigir el projecte. La Càtedra d’Ecosistemes Litorals Mediterranis ha estat, doncs, una eina clau, ja que ha permès disposar d’una entitat que liderés les iniciatives municipals i l’aportació científica de la UdG. D’aquesta manera, es va aconseguir una estabilitat institucional. La càtedra, en el seu funcionament ordinari, va assumir la responsabilitat de redactar el projecte i les vies de finançament. El Global Forum on Human Settlements, organisme vinculat a l’ONU, va concedir al projecte el guardó de la categoria Global Low-Carbon Ecological Scenic per la seva contribució com a projecte desenvolupat entre els anys 2014 i 2018.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia