municipal
l'ibi de les autopistes
Nou intent municipal per cobrar l'IBI de l'autopista
Un informe de la Diputació avala que la bonificació a les concessionàries finalitzava el 2016
Arenys de Mar, que des del 1996 reclama sense èxit l'impost, preveu 350.000 euros per al 2017
La Diputació de Barcelona ha reobert les esperances als ajuntaments de cobrar l'IBI a les concessionàries de les autopistes per l'ocupació dels terrenys dins el seu terme municipal. Segons un darrer informe, les concessions que es van allargar en diverses autopistes fins a l'any 2021, com és el cas de la C-32 del Maresme, incloïen en una de les clàusules que el benefici tributari de l'IBI s'esgotava el 31 d'agost del 2016.
Aquest nou panorama dóna llum verd als municipis perquè a partir del gener meritin l'IBI, sense aplicar la bonificació del 95% de què gaudeixen les concessionàries existents abans del 1988 per l'aplicació d'una llei que es remunta al 1972. A partir de l'any vinent, segons la Diputació, es considera que totes les concessionàries estaran obligades a pagar l'IBI sense exempció. Així, tant a Acesa com a Invicat, pagarien com ja fan Autema, Aucat i Túnel del Cadí, que no estan gaudint de cap bonificació en l'impost sobre béns immobles.
L'any 2011, una sentència del Tribunal Suprem tancava les portes als ajuntaments a reclamar més enllà del 5% en concepte d'IBI. La decisió contradeia el Tribunal Superior de Justícia de Madrid, que donava la raó a les administracions locals, i des del 2007 va permetre a centenars d'ajuntaments catalans cobrar milions en concepte d'IBI acumulat. Arenys de Mar, que té una llarga experiència en reclamar l'IBI de l'autopista, ha estat un dels primers municipis a reaccionar. Pel pressupost del 2017 ja es preveu incloure una partida d'uns 350.000 euros en concepte d'IBI. “No hi volem renunciar, perquè ens serà de gran ajuda per no apujar impostos i esperem que aquesta vegada no hi hagi una renovació de l'exempció”, diu convençut el regidor d'Hisenda, Ramon Vinyes (PSC). Segons explica, la quantitat exacta s'està calculant per saber el que correspondria pagar a la concessionària per l'ocupació dels terrenys.
Arenys de Mar és el municipi del Maresme que més terrenys va hipotecar per la construcció de l'autopista i alhora n'ha estat el gran perdedor, ja que no ha cobrat mai ni un euro en concepte d'IBI. Des del consistori arenyenc es van liderar les demandes judicials, amb el suport d'una vintena de municipis, en contra de l'antiga concessionària de l'A-19, Acesa.
No va servir de res, però es van buscar noves fórmules per reclamar els diners, i en una nova batalla, amb el suport de la Diputació de Barcelona, reclamaven els diners de l'IBI directament a l'Estat. El Tribunal Suprem tombava, l'any 2011, qualsevol esperança per part del consistori arenyenc, de poder reclamar els diners acumulats des del 1997; una quantia que superava els tres milions d'euros.