Infraestructures
Clam per la interconnexió ferroviària amb el corredor
Les ciutats catalanes i del sud de França demanen als governs espanyol i francès que inverteixin en la millora de la connexió amb el corredor
Foment confirma la licitació imminent del tercer fil
La novena cimera del Comitè de Ciutats i de les Aglomeracions per a l'Alta Velocitat i la Interconnexió Ferroviària del Corredor del Mediterrani es va reunir ahir a Tarragona per reivindicar la millora de la interconnexió ferroviària. L'amfitrió de la trobada, l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, va explicar que un dels punts més importants és l'aposta per la “capil·laritat ferroviària”, és a dir, la connexió entre les principals ciutats que integren aquest eix estratègic. De fet, els representants de Perpinyà i Montpeller van expressar el malestar de les ciutats del sud de França pel fet que París –al marge de l'eix central del corredor– no hagi donat cap mostra de suport a la necessitat d'invertir en la millora dels trens de mitjà i llarg recorregut a Occitània i a la Catalunya del Nord. En la declaració conjunta, les ciutats van demanar als governs espanyol i francès més implicació i que “els terminis i els calendaris es compleixin de manera seriosa”, en paraules del secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font.
Per la seva banda, l'alcalde de Lleida, Àngel Ros, va afirmar que ara el que cal és posar el focus d'atenció en el corredor ferroviari per a mercaderies: “L'economia catalana, com el sector agroalimentari, necessita prioritzar el corredor de mercaderies.” Coincidint amb la novena cimera, l'Ajuntament de Reus va anunciar la seva adhesió a la xarxa de ciutats i l'alcalde, Carles Pellicer, va destacar: “El tren torna a ser avui dia una aposta estratègica per desplegar amb garanties els nostres projectes de desenvolupament amb vista als propers anys.”
El tercer fil a Tarragona
En el transcurs de la conferència d'alcaldes, el secretari general d'Infraestructures de l'Estat, Manuel Niño, va anunciar que el projecte del tercer fil ferroviari al Camp de Tarragona ja està en marxa i que d'aquí a unes setmanes es licitarà, després de superar els esculls tècnics que han endarrerit l'actuació. L'anunci va ser rebut amb certa indiferència per Ballesteros: “Espero que es posi en marxa. Per enèsima vegada, ens ho volem creure. Però, sobretot, ho volem veure.” La concreció del desdoblament del tram Tarragona-Vandellòs-Castelló és una altra de les infraestructures ferroviàries pendents que arrossega aquest territori i que va recollir la cimera, que també va reivindicar el ramal Montpeller-Perpinyà com un altre dels projectes prioritaris.
Incompliments a Girona
Durant la cimera, l'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, va denunciar “l'incompliment dels estats espanyol i francès amb un eix vertebrador i vital com el corredor mediterrani”. En l'àmbit local, Madrenas va recordar la “llarga llista de greuges” d'Adif i del govern espanyol amb la ciutat de Girona. L'alcaldessa va lamentar que encara no hagin finalitzat les obres per “cicatritzar” la “gran ferida” que va suposar la construcció de l'estació del TAV al bell mig de la ciutat i els milers d'euros que ha costat a les arques municipals. Madrenas va deixar constància que a Girona han “perdut la fe en el govern espanyol” i va advertir que el consistori estudiarà si és viable endegar un procés jurídic per reclamar compensacions “per tots els incompliments dels darrers vuit anys”.
Finalment, l'alcalde de Salou, Pere Granados, va lamentar que la capital de la Costa Daurada no hagi estat convidada a la cimera: “D'aquesta manera no es fa territori.”
La Comissió Europea defensarà la declaració
La cimera es va tancar amb una declaració comuna de tots els alcaldes membres. El document demana la millora de la interconnexió entre Espanya i França del corredor mediterrani, i per extensió amb Europa, per la seva gran rellevància estratègica. També assenyala que la millora de la competitivitat de les empreses, de les oportunitats dels ciutadans i de les garanties de sostenibilitat ambiental, depèn, indubtablement, d'un desenvolupament adequat de les connexions ferroviàries entre ciutats.
Per la seva banda, Ferran Tarradellas, director de la representació de la Comissió Europea a Barcelona, va garantir que la UE serà receptiva amb la declaració feta per les tretze ciutats de la cimera, i va assegurar que Europa “dona molta importància a la xarxa interfronterera de passatgers en una aposta decidida per l'alta velocitat que ja està fent des de l'any 2000”. El comitè està integrat per una dotzena de ciutats, tant catalanes (Barcelona, Figueres, Girona, Lleida i Tarragona, i ara també Reus) com franceses (Besiers, Carcassona, Montpeller, Narbona, Nimes, Perpinyà i Tolosa).