Adif comença a treballar en el projecte del nou baixador de Premià de Mar

L'empresa ferroviària es reuneix amb una delegació municipal i ja disposa de la documentació prèvia

Aquesta vegada podria ser la defi­ni­tiva. A Premià de Mar, però, l'acti­tud pre­do­mi­nant és la pre­caució. Segu­ra­ment perquè la història del bai­xa­dor de Can Pou-Camp de Mar és una història plena de decep­ci­ons i mala sort. Aquesta estació pro­jec­tada i aixe­cada els anys sei­xanta mai no ha arri­bat a entrar en fun­ci­o­na­ment, al con­trari del que ha pas­sat als muni­ci­pis veïns (el Mas­nou dis­posa de dues para­des i el 2003 va entrar en fun­ci­o­na­ment el bai­xa­dor de Cabrera, que també dóna ser­vei a Vilas­sar de Mar). Després de molts anys acon­se­guint intro­duir una par­tida en el pres­su­post gene­ral de l'Estat (l'ano­me­nada col·loquial­ment «par­tida Sánchez-Lli­bre») mai no s'havia arri­bat al punt que la volun­tat política es tras­lladés al ter­reny tècnic. Enguany, però, la notícia de la inclusió d'una nova par­tida pres­su­postària, ara de mig milió d'euros, ha anat acom­pa­nyada d'una de molt més sig­ni­fi­ca­tiva: una tru­cada dels res­pon­sa­bles d'Adif dema­nant docu­men­tació per ini­ciar el pro­jecte.

Reunió a Sants

Per això, segons ha pogut saber aquest diari, una dele­gació muni­ci­pal (encapçalada per l'alcalde, Miquel Buch) va visi­tar fa dues set­ma­nes les ofi­ci­nes de l'empresa fer­roviària, a l'estació de Sants, on van apor­tar diver­sos plànols, foto­gra­fies i arti­cles. Fonts de l'empresa con­fir­men aquesta tro­bada i la situen com el punt de par­tida d'un procés que podria aca­bar amb la inau­gu­ració del tan anhe­lat bai­xa­dor. Aques­tes matei­xes fonts, però, no van voler con­cre­tar més detalls sobre els ter­mi­nis de redacció del pro­jecte ni sobre quan podrien començar unes hipotètiques obres. De fet, la redacció d'aquest pro­jecte tam­poc no asse­gura que l'obra s'acabi por­tant a terme, però sí que suposa un pri­mer pas que fins ara no s'havia fet.

Argu­ments a favor

En totes les oca­si­ons ante­ri­ors, els res­pon­sa­bles d'Adif, i abans de Renfe, havien argu­men­tat que no hi havia prou distància entre les dues esta­ci­ons del muni­cipi per jus­ti­fi­car l'ober­tura d'aquest bai­xa­dor. Con­cre­ta­ment, indi­ca­ven que les anda­nes només esta­ven sepa­ra­des per 700 metres, un argu­ment que el govern muni­ci­pal con­tra­res­tava afir­mant que les mides s'havien de pren­dre entre els acces­sos a les esta­ci­ons, i que ales­ho­res la distància crei­xia fins a quasi un quilòmetre i mig, A més, el govern local sem­pre ha pun­tu­a­lit­zat que el bai­xa­dor dona­ria ser­vei a prop de 12.000 veïns de Premià de Mar (a banda dels de muni­ci­pis veïns com ara Vilas­sar de Dalt) i que en la seva zona d'influència es tro­ben punts d'afluència mas­siva com ara els ins­ti­tuts i el port, que en el futur s'ampliarà amb una zona comer­cial i d'oci.

El premi a la insistència

L'inici de la redacció del projecte del baixador de Premià de Mar és el premi a la insistència d'un municipi que en els darrers vint anys no ha fet més que rebre revessos polítics poc justificats. El darrer, el febrer d'aquest any, en què la construcció de l'estació no va ser inclosa en el pla de rodalies 2008-2015. Aleshores, les autoritats locals responien amb indignació i estupor a la negativa de l'Estat, però, tot i això, no els agafava totalment per sorpresa. Des del 2005, el diputat de CiU a Madrid, Josep Sánchez-Llibre, ha aconseguit introduir partides en el pressupost estatal per al baixador de Can Pou. Els primers anys van ser de mig milió d'euros i el 2008 la reserva econòmica es va elevar als 750.000 euros. Tot i això, mai no es van executar. Farts d'aquesta situació, el juliol del 2007 tots els grups municipals van fer front comú i van marxar a Madrid a entrevistar-se amb l'aleshores secretari d'estat per a les Infraestructures, Víctor Morlán, de qui van arrencar un compromís. La crisi de rodalies va fer canviar les prioritats de l'Estat, que va tornar a posposar Premià de Mar. El compromís es reprèn ara, dos anys més tard i amb una nova partida de 500.000 euros aconseguida per CiU.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.