Medi ambient

la crònica

Angoixa màxima al Baix Ter

Dime­cres el sen­sor de la presa de Colo­mers (Baix Empordà), a la llera del riu Ter, havia donat un regis­tre, a un quart de qua­tre de la tarda, de 1.846 m³/s, però ningú sabia si aquell seria el moment més ferotge de la bai­xada de l’aigua. Des de les dues que el Ter s’havia des­bor­dat, i havia gua­nyat més de 200 metres per banda, cres­cuda que va dei­xar la car­re­tera C-252 en sen­tit sud inu­ti­lit­zada. Amb aquell avís, Ver­ges estava ja ate­mo­rida i va viure tota la tarda amb la por a la inun­dació i a l’afec­tació dels habi­tat­ges. L’alcalde, Ignasi Saba­ter, des­cri­via la situ­ació vis­cuda dime­cres a la tarda com de pre­o­cu­pació estra­nya: “Sobre­tot quan a les vuit del ves­pre vam saber que també calia vigi­lar el rec del Molí.” Al cap­ves­pre, fins a catorze per­so­nes de set cases dife­rents van haver de ser desa­llot­ja­des en alguns casos, i en d’altres obli­ga­des a pujar al pri­mer pis. Hi va haver també qui va apro­fi­tar l’ofe­ri­ment de l’Ajun­ta­ment i va anar a pas­sar la nit a l’hos­tal Albe­rana. Eren els veïns dels habi­tat­ges més pro­pers a la mota esquerra.

Men­tre l’aigua crei­xia amenaçado­ra­ment tot­hom va anar a dor­mir sense saber què podia pas­sar. Sabien que no esta­ven dei­xats de la mà de Déu i con­fi­a­ven en els seus regi­dors i l’alcalde, que s’havien orga­nit­zat per vigi­lar la mota tota la nit dins d’un cotxe i fent torns.

Una veïna, Mar Sala, dime­cres va dor­mir al sofà. No tenia gaire cober­tura dins de casa i no es refi­ava de sen­tir si algú els tru­cava a la porta. “No sabíem què podia pas­sar i, tot i que som lluny de la mota, volíem estar al cas. Final­ment ha que­dat en un ensurt”, deia a la tarda. Un ensurt que ningú sabia si es repe­ti­ria més tard.

Al matí, el tall de la C-252 va dei­xar molts ver­ge­li­tans sense poder anar a tre­ba­llar. Ni podien des­plaçar-se en direcció sud, ni podien donar la volta per Tor­ro­e­lla, perquè a Ullà la C-31 estava també inun­dada. Aquesta cir­cumstància va con­ver­tir el camí de la mota en un espai agra­da­ble per anar a pas­se­jar-hi. Feia solet i hi havia calma i sere­nor. L’alcalde i els regi­dors man­te­nien la guàrdia, i la gent, petits i grans, pas­se­ja­ven. Tot­hom opi­nava. Alguns feien memòria. “El meu pare em deia que l’any qua­ranta en va pas­sar una de molt grossa. Diuen que fins i tot l’Onyar i el Ter es van unir!” Fet i fotut, els que no par­la­ven d’oïdes, sinó de memòria, coin­ci­dien que el dar­rer epi­sodi impor­tant era el del 1982. Algun altre, amb ganes de pon­ti­fi­car i fer valer la seva, venia a dir que no n’hi havia per tant, perquè “aban­tes havien vist molts cops la mota plena”.

Uns quilòmetres amunt, a Sant Pere Pes­ca­dor, els Bom­bers tre­ien aigua dels bai­xos del car­rer Esco­les. Dime­cres havia estat un dia com­pli­cat per als pobles pròxims a la llera del Fluvià, però ahir no sem­blava que la situ­ació hagués d’empit­jo­rar. Al pàrquing ja no hi havia cot­xes negats. Tenia brutícia. El Fluvià bai­xava enfa­dat però sense ganes de créixer.

A Ver­ges tot­hom va des­a­parèixer de la mota a l’hora de dinar. Els havien dit que la cres­cuda era encara molt amunt. Però ningú sabia què podia pas­sar, a la tarda. Tot i que el nivell de l’aigua havia bai­xat, Ver­ges era cons­ci­ent que l’epi­sodi no s’havia aca­bat. Uns quilòmetres més amunt, Colo­mers vivia també el seu propi neguit.

A par­tir de les qua­tre de la tarda, la mota va tor­nar a omplir-se d’aigua. Els Mos­sos van desa­llot­jar la gent que havia tor­nat després de dinar amb sere­ni­tat. Un arbre, empès per la força de l’aigua, va caure sobre una línia elèctrica a la zona inun­da­ble. L’inci­dent va pro­duir-se cap a les cinc de la tarda i va ele­var defi­ni­ti­va­ment la tensió. Va dei­xar sense llum Ver­ges, la Tallada i Jafre. Els Bom­bers, que aca­ba­ven d’arri­bar, i van comu­ni­car que no hi podien fer res.

L’aigua va arri­bar als nivells de dime­cres a dos quarts de sis. Es tor­nava a res­pi­rar len­ta­ment, amb l’angoixa al pit. A les set de la tarda, el sen­sor de Colo­mers ja era de 2.030 m³/s i fal­tava el pit­jor. Van haver d’eva­cuar Canet de la Tallada i l’IRTA, que es va inun­dar. Algu­nes fonts infor­ma­ven que el pont de la C-252 s’havia esquer­dat. A Colo­mers, la cres­cuda va arri­bar a cobrir l’asfalt i els Mos­sos van haver de tan­car la car­re­tera. Al pas per la presa, l’aigua va arri­bar als 2.138 m³/s a les nou del ves­pre, i els mals només es conei­xe­ran quan el nivell es recu­peri. Serà quan rebro­tarà el debat sobre la idoneïtat del moment per fer el desguàs de Sus­queda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.