Medi ambient

Pocs canvis en la circulació en el primer mes de la ZBE

El fet que no se sancioni els vehicles sense distintiu ambiental fa que molts encara no hagin optat per buscar alternatives

El transport públic experimenta un lleuger repunt durant el gener

Avui fa un mes que es van posar en marxa les restriccions d’accés a la zona de baixes emissions (ZBE) de l’interior de les rondes per als vehicles més contaminants que no disposen d’etiqueta ambiental. Tot i que encara no hi ha estadístiques sobre el nombre de vehicles que accedeixen cada dia a la zona, els conductors habituals admeten que es troben amb les mateixes retencions en hora punta als accessos de Barcelona que l’any passat. El fet que les sancions per accedir a la zona restringida a la circulació no es comencin a posar fins a l’abril fa que alguns conductors sense etiqueta ambiental encara no hagin optat per deixar de circular-hi.

Les primeres xifres apuntades pels operadors de transport públic mostren un lleuger repunt en el nombre d’usuaris. En el cas de TMB, confirmen un increment global de l’1% en el conjunt de metro i autobusos, una xifra que pot semblar petita però que, segons fonts de TMB, és significativa si es té en compte que l’increment global registrat el 2019 va ser del 2%. En el cas de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, les obres que han fet aturar el servei a les línies del Llobregat-Anoia durant dos caps de setmana i les incidències provocades pel temporal fan difícil comparar les xifres amb les obtingudes el gener del 2019. Tot i això, en el recompte corregit, l’increment de viatgers més alt es troba a les línies del Llobregat-Anoia, d’un 4,2%, mentre que el creixement del nombre de passatgers a les del Vallès no arriba a l’1% i a les metropolitanes se situa en l’1,7%. Pel que fa a les dades de Renfe, fonts de l’operador indiquen que no s’han observat increments i que, en tot cas, les incidències derivades del temporal han distorsionat el recompte.

On sí que hi ha hagut una crescuda significativa és en el nombre de conductors que han optat per desballestar el seu vehicle vell sense distintiu ambiental i sol·licitar la targeta verda metropolitana, que permet un nombre il·limitat de viatges durant tres anys. Segons les darreres dades actualitzades de l’AMB, durant el gener un total de 909 persones han demanat el títol ambiental. De moment, s’han tramitat i concedit 462 T-Verda però, donat el volum de peticions, encara falta gestionar, respondre i comprovar si compleixen els requisits les més de 400 sol·licituds restants. L’allau de peticions d’aquest any contrasta amb el volum de sol·licituds de mesos anteriors. A finals d’octubre es gestionava una mitjana de 200 títols mensuals, al novembre i al desembre aquesta xifra ja va créixer notablement fins a arribar a les 350 targetes al mes. En total, des que es va crear el títol l’octubre del 2017, l’AMB ha tramitat i concedit 6.460 T-Verda metropolitanes, 5.909 corresponen a turismes i 547, a motocicletes.

Fins al 30 de gener, 9.567 propietaris de vehicles sense etiqueta ambiental s’havien inscrit al registre metropolità d’excepcions i autoritzacions. La majoria d’inscripcions, el 67%, eren per sol·licitar autoritzacions d’un dia i un 22%, per a vehicles personals de mobilitat reduïda. D’altra banda, un 8% dels registres corresponen a vehicles amb matrícula estrangera que sí que compleixen els requisits de circulació de la ZBE però que han de fer la comprovació prèvia. La resta de peticions són per a vehicles de servei. L’Ajuntament de Barcelona va ser el primer de fer l’aprovació de l’ordenança reguladora de la ZBE el 20 de desembre. Aquest mes s’hi han sumat els ajuntaments d’Esplugues de Llobregat, que la va aprovar el 15 de gener, i els de Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet de Llobregat i Cornellà, on han donat el vistiplau aquesta setmana.

LES XIFRES

909
sol·licituds
de la T-Verda metropolitana s’han registrat durant el gener.
9.567
propietaris
de vehicles sense etiqueta ambiental s’han inscrit al registre metropolità.
1%
d’increment
d’usuaris del metro i els busos de TMB durant el primer mes de la ZBE.

“Caldrà anar més enllà per reduir la contaminació”

Tot i que reconeix que encara és aviat per fer un balanç, el portaveu de l’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Daniel Pi, reivindica el fet que la ZBE ja sigui una realitat i el consens institucional que l’ha fet possible. Ara bé, assegura que la mesura quedarà curta si el que es vol és reduir el nivell de contaminació a l’àrea metropolitana de Barcelona. “Cal veure com anirà però d’entrada sembla una mesura més encaminada a afavorir la renovació del parc de vehicles que no pas a la reducció del nombre de cotxes que circulen”, indica. A més, manté que per saber l’abast real de la mesura caldrà esperar a l’abril quan es comenci a sancionar els vehicles que circulin per la ZBE sense distintiu ambiental. El portaveu de la PTP explica que des de l’associació han apostat sempre per la creació d’un peatge metropolità com a mesura per reduir el volum de circulació, seguint l’exemple encetat per ciutats com ara Londres i Milà. “La ZBE no té cap efecte sobre els cotxes moderns i si el que cal és reduir la circulació cal fer-ho amb mesures com ara el peatge”, assegura. Daniel Pi nega que la saturació del transport públic pugui ser una excusa per no deixar el cotxe. “És clar que volem millores al transport públic però creiem que té capacitat suficient per absorbir la demanda derivada de l’entrada en funcionament de la ZBE”, conclou.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia