Medi ambient

Brussel·les fixa data per al final dels cotxes de gasolina

Demana que es prohibeixi la venda de vehicles de combustió a partir del 2035 en el projecte de transició verda

Aspira a elevar el consum de renovables un 40% en 10 anys, i blinda el mercat europeu

Cot­xes, motos i fur­go­ne­tes de gaso­lina i dièsel tenen els dies comp­tats, segons la pre­visió de Brus­sel·les. La Comissió Euro­pea va dema­nar ahir que es pro­hi­beixi la venda de vehi­cles de com­bustió a par­tir del 2035. És una de les mesu­res més des­ta­ca­des del macroplà euro­peu per fer rea­li­tat la trans­for­mació verda de la Unió Euro­pea.

El paquet Fit for 55 busca asso­lir l’objec­tiu de reduir un 55% les emis­si­ons con­ta­mi­nants pel 2030 i la neu­tra­li­tat climàtica pel 2050, amb una desena de pro­pos­tes legis­la­ti­ves. “És un canvi gene­ra­ci­o­nal rea­lista i opti­mista”, asse­gu­rava ahir la pre­si­denta de la Comissió Euro­pea, Ursula von der Leyen. A Brus­sel·les argu­men­ten que ara cal posar el focus en els trans­ports, l’habi­tatge i l’ener­gia per fer un salt qua­li­ta­tiu cap a un model econòmic i social més sos­te­ni­ble. Ho vol fer amb més impos­tos, regu­lació i inversió. Segons fonts comu­nitàries, en les dar­re­res dècades la indústria ja ha fet molts esforços per reduir el seu impacte medi­am­bi­en­tal.

Ara l’exe­cu­tiu euro­peu creu que sec­tors com el dels trans­ports hi ha de posar de la seva part. Per això aposta per pro­hi­bir la venda de nous cot­xes de com­bustió en menys de 15 anys i crear un mer­cat d’emis­si­ons per al trans­port per car­re­tera, simi­lar al sis­tema de comerç d’emis­si­ons (ETS per les seves sigles en anglès), sota el qual actu­al­ment està prin­ci­pal­ment la indústria. A la pràctica, obli­ga­ria els vehi­cles ter­res­tres a pagar si volen eme­tre més CO2 del permès.

Després dels cot­xes, avi­ons i vai­xells comer­ci­als són els que més emis­si­ons gene­ren per la seva alta dependència dels car­bu­rants de com­bustió. L’exe­cu­tiu comu­ni­tari els vol forçar a uti­lit­zar fonts d’ener­gia ver­des amb res­tric­ci­ons. Per exem­ple, pretén crear un nou impost al que­rosè, el com­bus­ti­ble de l’avi­ació, i incloure el comerç marítim en el règim d’ETS.

Brus­sel·les també demana un esforç a les llars i els con­su­mi­dors. Els habi­tat­ges que­da­rien coberts per un sis­tema espe­cial d’ETS que els obli­ga­ria a pagar si con­ta­mi­nen per sobre dels límits esta­blerts. Cons­ci­ent del rebuig social que això pot gene­rar, pro­po­sen crear un fons de 72.200 mili­ons d’euros per com­pen­sar el cost d’aquesta revo­lució verda que car­re­guin els més pobres.

En paral·lel, també veuen neces­sari aju­dar a tran­si­tar cap a un model energètic més sos­te­ni­ble pro­mo­vent les ener­gies reno­va­bles. La CE reclama dupli­car-ne el con­sum i acon­se­guir així que el 2030 repre­senti el 40% de les fonts d’ener­gia a la UE. Actu­al­ment, només repre­sen­ten el 19,7%, segons les últi­mes dades de l’ofi­cina estadística de la UE. A Cata­lu­nya està per sota del 10%. Aquesta reforma històrica d’ampli abast també toca àmbits com ara l’agri­cul­tura o el sec­tor fores­tal, i està embol­ca­llada amb un aran­zel climàtic que busca blin­dar la com­pe­ti­ti­vi­tat inter­na­ci­o­nal de les empre­ses euro­pees. Fent pagar una taxa a les impor­ta­ci­ons per ani­ve­llar-les als estàndards euro­peus, Brus­sel·les intenta cal­mar les angoi­xes de molts sec­tors econòmics que veuen amb recel el gran pro­jecte euro­peu per sobre­viure a l’escal­fa­ment glo­bal del pla­neta.

LA FRASE

És un canvi generacional realista i optimista
Ursula von der Leyen
PRESIDENTA DE LA COMISSIÓ EUROPEA

LA XIFRA

72.200
milions
és el fons que proposa crear la CE per compensar el cost als més pobres.

Un projecte encara amb un any de negociació

Tot està per fer i tot és possible. El paquet Fit for 55 és només un projecte climàtic. Ara els estats i el Parlament Europeu s’hauran de barallar per acabar de definir les reformes. El més complicat és la revisió dels impostos mínims als carburants contaminants, tant per als nous com el del querosè com per l’eliminació de les excepcions que, a la pràctica, “afavoreix l’ús dels combustibles fòssils”, admeten fonts comunitàries. S’espera que les converses durin almenys un any i que governs i eurodiputats rebin fortes pressions de la indústria i les ONG per defensar els seus interessos. Els ecologistes critiquen que és “insuficient” i que, a sobre, els ciutadans “pagaran les factures” de la contaminació.

La Comissió Europea defensa que el paquet que hi ha sobre la taula és “equilibrat” perquè busca assolir l’objectiu del 55% a través del comerç d’emissions, la regulació i els impostos. “Si durant la negociació cau alguna d’aquestes tres potes, s’ha de suplir d’alguna manera”, avisen, i anticipen problemes en matèria de fiscalitat, ja que es necessita la unanimitat de tots els estats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia