Medi ambient

TERRES DE L'EBRE

Les algues s'acumulen al riu Ebre pel retard en l'adjudicació de la neteja

L'Idece firmarà avui el contracte, tres mesos més tard de l'habitual, amb l'empresa Copisa

Es començaran a segar els macròfits del tram d'Ascó a Móra

El riu Ebre sembla un sembrat d'algues. Així ho reconeix el director de l'Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l'Ebre (Idece), Jordi Borràs, que atribueix l'acumulació de macròfits al tram català de l'Ebre al retard en l'adjudicació del manteniment del servei de la via navegable. De fet, no s'han segat les algues del riu des de l'octubre de l'any passat quan es va tancar la temporada de navegabilitat i, malgrat que l'habitual és començar els treballs de manteniment el mes de març (per Setmana Santa), enguany el contracte amb Copisa es firmarà avui. “En la primera convocatòria del concurs es van presentar cinc empreses i el servei es va adjudicar a una d'aquestes, però vam haver d'anul·lar l'adjudicació perquè una altra empresa va presentar un recurs”, ha explicat Borràs. És per això que els últims mesos només s'ha fet el servei de vigilància, adjudicat de manera provisional. Finalment, l'Idece assegura que avui mateix l'empresa es posarà a segar els macròfits. “Hem rebut queixes d'usuaris perquè la veritat és que la navegació és molt complicada, a excepció de les piragües”, ha manifestat el director de l'Idece.

Copisa farà una retirada de macròfits d'emergència a tot el riu, començant pel tram que hi ha entre Ascó i Móra d'Ebre. Un procés que es podria completar d'aquí a dues setmanes. “Esperem que per Sant Joan, quan comença a treballar el llagut turístic, s'hagin retirat un 90% de les algues”, ha dit Borràs. El pressupost de manteniment del riu és de 391.000 euros.

Però el creixement de les algues també respon al baix cabal de l'Ebre i a la transparència de l'aigua. Segons les dades de la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE), el cabal del riu a l'altura de Tortosa ahir era de 149 metres cúbics per segon. El pròxim 20 de juny es farà un desembassament controlat del pantà de Flix que permetrà netejar el riu.

Posteriorment, l'empresa adjudicatària del servei farà una batimetria d'alguns punts del riu, on és possible que sigui necessari dragar per permetre la navegació fluvial. En aquest sentit, l'Idece recomana no navegar a les embarcacions de motor en el tram de Bítem.

LA XIFRA

391.000
euros
és el cost del manteniment de la via navegable, que inclou la retirada de macròfits i el servei de vigilància.

LA DATA

20.06.12
desembassament
controlat del riu Ebre per netejar-lo. Es deixaran anar 1.300 metres cúbics per segon des de Flix.

Més de 30.000 usuaris

Més de 30.000 persones van navegar per l'Ebre l'any passat, una xifra que suposa un increment d'un 13% respecte de l'any anterior. Va créixer tant el nombre d'embarcacions a motor com el de les piragües, un increment que enguany es podria repetir, ja que entrarà en funcionament el segon llagut turístic, construït per encàrrec de l'Ajuntament d'Ascó, Lo roget, i que és germà bessó del que ja està en funcionament, Lo sirgador. Tots dos tenen capacitat per a 53 passatgers.

D'altra banda, el govern pretén ampliar el tram navegable fins a Riba-roja d'Ebre (ara es pot navegar entre Ascó i la desembocadura).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona