Al·legacions contra la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia
Representants d'associacions que s'oposen al traçat i veïns van presentar ahir un centenar d'objeccions
Al·leguen que Red Eléctrica no ha demostrat que el projecte sigui necessari
Representants de les associacions que s'oposen a la línia de Molt Alta Tensió, com ara Aprimmat i Alarmat, i veïns de diferents poblacions van presentar ahir a la Generalitat un centenar d'al·legacions en contra del traçat de la línia entre Bescanó i Santa Llogaia, després que aquest ja hagi sortit a exposició pública. El regidor de Medi Ambient de l'Ajuntament de Canet d'Adri i portaveu d'Alarmat, Albert Riera, va explicar que una de les objeccions principals que es fan al projecte executiu presentat per Red Eléctrica és que aquesta companyia no ha demostrat que sigui necessària, sinó que s'ha limitat a vincular-la al tren d'alta velocitat (TAV). Els contraris a la MAT argumenten la inexistència d'un debat públic previ i la manca d'un estudi d'alternatives. Riera va advertir que, un cop esgotat el procés administratiu, s'iniciarà la via judicial, tot i ser conscients que aquest pas no aturarà les obres si el Ministeri de Medi Ambient les declara d'utilitat pública. Si bé els opositors a aquest tram de la MAT voldrien que el projecte no s'executés, estarien disposats a acceptar, “com a mal menor”, i segons paraules de Riera, que es fes de forma soterrada. El diputat de Solidaritat al Parlament Toni Strubell va donar suport ahir als contraris a la MAT.
LA FRASE
La interconnexió entrarà en servei el 2014
Precisament, ahir es va confirmar que el tram de la línia de molt alta tensió (MAT) entre Baixàs i Santa Llogaia d'Àlguema començarà a funcionar a partir del 2014. L'acord sobre la interconnexió elèctrica va ser un dels assolits ahir en la cimera bilateral celebrada a París, on el president espanyol, Mariano Rajoy, es va reunir amb el seu homòleg francès, François Hollande. A la trobada també hi van participar els ministres d'Afers Estrangers, Interior, Foment, Indústria i Agricultura. Rajoy va afirmar que les tasques de construcció de la interconnexió “avancen satisfactòriament”. Per la seva banda, el president francès, François Hollande, va recordar que la interconnexió es fa mitjançant un tram subterrani “i, per tant, sense conseqüències per al medi ambient i per a les poblacions locals”.
Precisament, la setmana passada van començar a arribar els transformadors que es col·locaran a Santa Llogaia. Són set aparells, de 300 tones cadascun i fabricats per Siemens a Alemanya, i que van arribant, primer en vaixell fins al port de Barcelona, després en tren fins a Vilamalla, i des d'allà en camió fins a la població altempordanesa.
Les infraestructures van ser, juntament amb l'energia, eixos principals de la cimera que es va fer ahir. També es va parlar de l'entrada en funcionament del tren d'alta velocitat.