Medi ambient

Gimeno, imputat per les obres del Xerta-Sénia

El jutjat atribueix a l'exdirector de Medi Ambient a les Terres de l'Ebre delictes urbanístics i ambientals

El titular del jutjat número 2 de Tortosa ha imputat l'exdirector dels serveis territorials de Medi Ambient a les Terres de l'Ebre, Víctor Gimeno (ICV), en la investigació oberta sobre les obres del canal Xerta-Sénia arran de la denúncia de la Plataforma en Defensa de l'Ebre (PDE) per la construcció d'una bassa dins del Parc Natural dels Ports. Segons l'Agència Catalana de Notícies (ACN), el jutge va imputar Gimeno fa sis mesos a instàncies de la fiscalia per delictes urbanístics i ambientals en el marc d'unes diligències que van molt més enllà de la denúncia formal de la PDE i que entren a qüestionar la utilitat de l'obra i la seua dimensió.

Tot i que la compareixença judicial de Gimeno estava prevista abans de l'estiu, el jutge va decidir ajornar-la en espera de documentació tècnica addicional que encara no ha obtingut. De fet, les diligències judicials continuen obertes i sota secret de sumari. Es tracta d'una investigació que es va iniciar el 2010 quan la PDE va presentar la denúncia al Seprona de la Guàrdia Civil. El moviment social contra el transvasament assenyalava que, dins les obres del Xerta-Sénia, s'havia construït la bassa de regulació de l'Ossera, al terme municipal d'Alfara de Carles (Baix Ebre) en terrenys dins del perímetre del Parc Natural dels Ports, un espai protegit. A partir d'aquí, denunciaven que tant la bassa com el canal no havien estat programats d'acord amb les dimensions que requeriria un projecte pensat per al regadiu, sinó que excedien aquestes suposades capacitats amb l'objectiu de regular i materialitzar un transvasament d'aigua de l'Ebre cap al País Valencià. I aquesta és la base de les imputacions sol·licitades per la fiscalia.

La investigació judicial, però, va molt més enllà i el ministeri públic indaga sobre la utilitat final del canal Xerta-Sénia, que podria estar sobredimensionat, i l'impacte ambiental de l'obra.

“És il·lògic, incomprensible i absurd”

Un informe de la fiscalia general de l'Estat considera el canal Xerta-Sénia un projecte sense objectius clars. Assenyala que està sobredimensionat per la gran diferència entre la demanda potencial màxima d'aigua per a ús agrícola, 51 hectòmetres cúbics anuals, i les concessions atorgades, 74. Una diferència que podria ocultar un transvasament, segons l'informe de la fiscalia. “Tinc la consciència ben tranquil·la. Racionalment, són molt difícils de defensar aquestes imputacions”, ha manifestat en declaracions a l'ACN Gimeno, històric dirigent d'ICV a l'Ebre i reconegut militant contra el transvasament, que va ocupar el càrrec des del 2004 fins al 2010. Sorprès i totalment contrariat per la situació, l'exresponsable de Medi Ambient veu “il·lògic, incomprensible i absurd” l'argumentari en què es basen les acusacions. Els serveis jurídics de la Generalitat es fan càrrec de la seva defensa, segons ja li ha confirmat la mateixa administració. Gimeno sosté que no va promoure ni aprovar el projecte de regadiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona