Els centres del Parc Natural de la Garrotxa, a concessió
La direcció de l'ens cedeix a Tosca la gestió dels punts informatius de la zona protegida per millorar el servei i estalviar costos
Són els de Can Passavent, Can Serra, Santa Margarida i Olot
El Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa ha adjudicat per concurs públic a l'empresa d'educació ambiental Tosca la gestió de tots els seus centres d'informació. Vol estalviar costos amb la millora de la gestió i incrementar la qualitat de l'oferta d'aquests punts informatius. Es tracta dels centres de Can Passavent, al volcà Croscat, el de l'àrea de Can Serra i l'aparcament del volcà Santa Margarida, a Santa Pau, i el de la Torre Castanys del Casal dels Volcans al Parc Nou d'Olot.
El director del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, Xavier Puig, ha explicat que, fins ara, la gestió d'aquests punts d'informació es feia per separat, és a dir, la neteja l'encarregava i pagava el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, la cooperativa La Fageda feia la neteja vegetal i els desbrossaments, la informació s'encarregava a una altra empresa i la gestió de l'aparcament de Can Serra, a una altra. Tot plegat, doncs, complicava la gestió global d'aquests centres i l'encaria.
Per això, la direcció del parc garrotxí va decidir agrupar la gestió de tots aquests centres en un sol paquet i treure-la a concurs públic. L'estalvi ha estat, de moment, de més de 200.000 euros i, amb el temps, aquesta xifra s'incrementarà perquè s'oferiran més serveis, perquè es racionalitzaran les despeses per la millora de la gestió.
A més, la direcció del parc ha aprovat un preu màxim de quatre euros per quatre hores d'aparcament a l'àrea de Can Serra –és el punt d'on surten els carruatges turístics i hi passen o en surten moltes rutes del parc– i un euro més per hora. Això no obstant, la concessionària del servei ha decidit, de moment, aplicar una tarifa plana de 4 euros. Fins ara, els qui aparcaven a Can Serra havien de pagar dos euros per les dues primeres hores i un euro per cada hora de més.
Una de les millores al servei és, per exemple, que es recupera el punt de begudes i entrepans de Can Serra, que es va obrir durant les dues últimes tardors com a prova pilot.
Iniciatives
L'adjudicació de la gestió a Tosca inclou també l'autorització, prèvia consulta als òrgans directius del Parc Natural de la Garrotxa, d'altres serveis. Aquests altres serveis poden ser, a tall d'exemple, el lloguer de motxilles, la venda de productes relacionats amb l'espai protegit, l'oferta de guiatges...
Ara, Tosca està enllestint una proposta per donar informació a través d'una publicació als qui aparquin el vehicle a la zona de Can Serra. Es tractarà de material informatiu sobre les normes de comportament al parc natural, els elements més destacats del patrimoni natural de la zona, les característiques lligades a l'època de l'any...
Tot plegat es posaria en marxa a partir de la propera tardor, que és l'època amb una major afluència de visitants, sobretot dels que volen veure la Fageda d'en Jordà, la majoria dels quals aparquen a Can Serra.