Vila exclouria la variant d'Olot de la vall de Bianya
Proposa que es disgreguin els projectes per no endarrerir la infraestructura però salvaguardar la vall
El govern aposta per excloure la vall de Bianya de la proposta de traçat per a la variant d'Olot que ha fet el Ministeri de Foment. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va recordar ahir que els estudis informatius del nou traçat de l'N-260 han aixecat malestar al territori perquè afecten un tram d'alt valor ambiental i agrícola. Vila s'ha posat al costat dels alcaldes i del Consell Comarcal i reclama que “es disgreguin” els projectes perquè es pugui construir aviat la reivindicada variant que ha de descongestionar Olot, però que es deixi per més endavant la decisió sobre què cal fer al tram de la vall de Bianya. El conseller veu amb bons ulls la proposta de “solució zero” que fa l'Ajuntament.
“L'estudi informatiu de la variant d'Olot ha de tirar endavant”, ha afirmat Vila, que exposa que es tracta d'una infraestructura molt necessària i que no pot endarrerir-se més, però hi afegeix que ho pot fer sense la vall de Bianya. “La Garrotxa és un gran actiu des del punt de vista ambiental i és important que la solució d'aquest enllaç d'infraestructures no castigui les valls”, ha afirmat Vila, que creu que no hi ha d'haver cap problema per “segregar” projectes i “deixar per més endavant” la solució de la vall de Bianya.
La variant d'Olot és un projecte llargament reivindicat a la Garrotxa. Aquesta infraestructura ha de servir per descongestionar el trànsit que creua la capital i, alhora, millorar la connexió de la comarca amb Osona, l'Alt Empordà i el Ripollès. Segons els càlculs tècnics, la meitat dels 40.000 vehicles que travessen la ciutat utilitzarien aquesta variant.
La publicació dels estudis informatius per part del Ministeri de Foment, però, ha aixecat polseguera perquè la nova carretera discorre “pel corredor natural de la vall de Bianya” en paral·lel al traçat de l'actual. L'opció proposada per a la variant nord d'Olot divideix l'obra en tres trams. El que afecta la Vall d'en Bas és el primer, que comença al giratori de la Canya (allà on acaba l'A-26 des de Besalú) i arriba fins al quilòmetre 92,4 de l'actual N-260.
Immediatament, es va anunciar que l'Ajuntament presentaria al·legacions al projecte i va rebre el suport d'altres municipis de la comarca, del Consell Comarcal i també de sindicats agraris.
Vuitena edició de la Fira del Farro
El conseller Santi Vila va fer les declaracions sobre l'exclusió de la vall de Bianya del traçat de la futura variant d'Olot durant la seva visita a la Fira del Farro de la Vall de Bianya, que s'ha celebrat aquest cap de setmana. L'espai fira va ser escenari ahir de les parades de productes tradicionals, exposició d'animals i exhibicions d'oficis del camp. Va haver-hi també tallers, com ara el de cuina per a mainada, a l'espai gastronòmic del centre cívic. Al migdia es va fer una demostració de la cuina del farro. Una cercavila, una trobada de vehicles clàssics i l'estrena de la música i el ball del gegant romà, Farrus Tremendus, completaven el programa d'activitats.