Medi ambient

Medi Ambient

Ramats pasturant contra el foc al bosc

La pastura d'ovelles i cabres ajuda a mantenir net el sotabosc i evitar grans incendis en zones forestals

Els pastors poden gaudir de més i millors extensions perquè els seus ramats es puguin alimentar

Un estudi tècnic determina la idoneïtat de la introducció del ramat a la zona

Ramats d'ove­lles i cabres com a eines de pre­venció dels incen­dis fores­tals. Aquesta és la ini­ci­a­tiva que a la comarca de l'Alt Camp estan impul­sant l'Ajun­ta­ment de Que­rol, con­jun­ta­ment amb l'Asso­ci­ació la Gaiata, però també la Dipu­tació de Tar­ra­gona als ter­renys de la seva pro­pi­e­tat que estan situ­ats als bos­cos de Sant Sebastià del muni­cipi d'Aiguamúrcia.

De fet, ha estat la mateixa Dipu­tació que ha pre­miat amb 3.000 euros un pro­jecte del con­sis­tori de Que­rol que con­sis­teix en la intro­ducció de ramats de cabres per fer man­te­ni­ment de fran­ges de pro­tecció con­tra els incen­dis fores­tals a les zones de Mon­ta­gut i la Plana d'Ancosa. La pro­posta no té sols un valor pre­ven­tiu, sinó que, a la vegada, vol donar oxi­gen als rama­ders a través de faci­li­tar la sil­vo­pas­tura.

En “un entorn rural empo­brit, enve­llit i amb poques expec­ta­ti­ves de con­tinuïtat i crei­xe­ment”, asse­nyala el pro­jecte guar­do­nat de Que­rol, l'ús dels ramats per a la neteja del sota­bosc ofe­reix pos­si­bi­li­tats des de la “pers­pec­tiva d'impli­cació pedagògica, cul­tu­ral i labo­ral a nivell local”. I, òbvi­a­ment, esdevé una gran apor­tació per a la pre­venció del incen­dis en un país on pre­do­mi­nen grans mas­ses fores­tals.

L'Ajun­ta­ment de Que­rol pre­senta una pro­posta mesu­rada amb un pla de pas­tura en què, abans que el ramat comenci a ocu­par l'espai, un tècnic fores­tal ana­litza el ter­reny i deter­mina les zones a pas­tu­rar, tenint en compte la pro­xi­mi­tat d'allot­ja­ments, cor­rals, tan­cats i punts d'aigua on abeu­rar, la càrrega rama­dera, etc. A par­tir d'aquí, s'ela­bora un estudi tècnic previ que garan­teix la idoneïtat de la intro­ducció del ramat a la zona. També es pro­po­sen acti­vi­tats d'edu­cació agro­am­bi­en­tal en els llocs on pas­tura el ramat. D'aquesta manera, els bene­fi­cis de la imple­men­tació de ramats al bosc són la millora del ter­ri­tori i la bio­di­ver­si­tat, la miti­gació del risc d'incendi fores­tal, l'estalvi econòmic i per a l'acti­vi­tat rama­dera.

La Dipu­tació actua en el mateix sen­tit a Aiguamúrcia, als bos­cos de Sant Sebastià i als bos­cos de la Font de la Figuera, on, per pri­mer cop, pas­tu­ren ove­lles. El pro­jecte con­sis­teix en el con­trol del crei­xe­ment del sota­bosc mit­jançant la pas­tura de bes­tiar oví, després de les tas­ques de neteja que ja s'hi han fet prèvia­ment. L'actu­ació abasta més de 50 hectàrees de superfície del terme muni­ci­pal en unes fin­ques que es dis­tri­bu­ei­xen entre el pla d'espais d'interès natu­ral (PEIN) de l'albe­reda de San­tes Creus i els bos­cos d'Aiguamúrcia.

Les auto­ri­tats dels dos ajun­ta­ment i de l'ens pro­vin­cial han pre­sen­tat recent­ment aquesta ini­ci­a­tiva. L'acte ha tin­gut també la presència del pas­tor Josep Ferré, del nucli d'Aiguamúrcia de les Pobles, que remarca com, mercès a aquest acord amb la Dipu­tació, té molt més àmbit al seu abast, perquè les prop de 400 ove­lles que pas­tura puguin ali­men­tar-se.

“Estem apa­gant foc a través de la pre­venció”, des­taca la dipu­tada dele­gada de Medi Ambi­ent, Salut Pública i Ter­ri­tori de la Dipu­tació de Tar­ra­gona, Núria Cri­villé. A la vegada que s'amplien opci­ons per a un sec­tor cas­ti­gat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia