Medi ambient

El govern impulsa 77 km de noves vies verdes gironines

projectes ·

Destaca l'allargament de la Ruta del Ferro, una via de Figueres a Verges seguint la C-31 i el carril bici Costa Brava Centre

Els projectes són per al període 2016-2018 i estan en diferents fases de tramitació

La via ciclista de l'estació de Riells a Breda, l'única ja posada a licitació

El Departament de Territori i Sostenibilitat que comanda Josep Rull ha decidit invertir més de 4 milions d'euros en el període 2016-2018 per ampliar la xarxa de carrils bici i vies verdes arreu de Catalunya. El pla es tradueix a les comarques gironines en l'impuls a uns 77 km nous de vies verdes, que se sumaran als 125 ja existents. Entre les noves rutes que s'implantaran destaquen tres nous trams de la via ciclista del Ter –l'anomenada Ruta del Ferro–, que s'allargarà entre Sant Joan de les Abadesses i Setcases (un total de 25,7 km); una nova via verda de Figueres a Verges seguint l'entorn de la C-31, que també s'executarà en tres trams (amb un total de 31,1 km); i la implantació del carril bici Costa Brava Centre, entre Sant Feliu de Guíxols i Palamós, també dividit en tres trams més una passera al seu pas per Calonge (amb un total de 12,5 km). A banda, també estan molt avançades la via ciclista entre l'estació de Riells i Viabrea i Breda (de 2,5 km), i la nova via per a vianants i ciclistes a la GI-524 a Santa Pau (de 3,1 km). Per acabar, hi ha el nou carril bici de 2 km que s'inclou en el condicionament de la C-25 entre Riudellots i Campllong. En total, es tracta de tretze nous projectes de vies verdes, que estan actualment en diferents fases de tramitació.

Projecte a projecte

S'han marcat com a prioritàries deu actuacions específiques per ampliar la xarxa a tot Catalunya, i d'aquestes, quatre són a les comarques gironines.

Les dues que rebran l'impuls de manera més ràpida són: la via verda a l'entorn de la C-31 entre Figueres i Verges, de la qual aquest primer semestre es posarà a licitació el tram de Figueres a Vilamalla, de gairebé 5 km; i la continuïtat de la Ruta del Ferro, la via ciclista del Ter, entre Sant Joan de les Abadesses i Setcases, de la qual també està previst posar a licitació un primer tram abans del juny. En aquest cas, des del departament expliquen que el tram “es concretarà properament de manera concertada amb el territori, atenent a criteris de funcionalitat i costos previstos”. Per ara hi ha un tram de gairebé 2,3 km a Sant Joan de les Abadesses ja redactat, i també està molt avançat –a punt d'acabar la redacció– el projecte del tram de 14,1 km entre Sant Joan i Llanars, que està previst que s'executiu en diferents fases.

També es posarà a licitació aquest primer semestre la via per a vianants i ciclistes de la carretera GI-524 a Santa Pau, que anirà de Can Blanc a l'àrea d'aparcament del volcà de Santa Margarida.

Més avançat encara hi ha la via ciclista de l'estació de Riells i Viabrea al nucli de Breda per la carretera GI-552, que ja s'ha posat a licitació.

Encara en període de redacció hi ha una altra nova via verda destacada: el carril bici Costa Brava Centre, que ha d'unir Sant Feliu de Guíxols i Palamós. La intenció del govern és tenir completada la redacció de tots els projectes d'aquest carril bici; de la via verda a l'entorn de la C-31 a l'Alt Empordà, i de la continuïtat de la Ruta del Ferro, en dos anys.

A part hi ha el cas d'una actuació viària que incorpora un carril bici: el condicionament de la C-25 entre Riudellots i Campllong, que també està encara en redacció. Suposarà la continuació fins a Campllong del carril bici executat per l'Ajuntament de Riudellots a l'oest de la població.

LES XIFRES

31,1
km
sumen els tres trams que s'estan tramitant de la nova via verda a l'entorn de la C-31, de Figueres a Verges.
25,7
km
nous tindrà la Ruta del Ferro (Ter), gràcies a tres nous trams entre Sant Joan de les Abadesses i Setcases.

Promoció conjunta de la via del Ter

El Consorci de les Vies Verdes de Girona –liderat per la Diputació– i el Consorci del Ter –format per 60 ajuntaments– van signar, la setmana passada, un conveni de col·laboració per a la promoció conjunta de les seves rutes pedalables i senders, que són coincidents en algunes parts del seu traçat.

El Consorci de les Vies Verdes de Girona promou 353 km de la ruta pedalable Pirinexus, que connecta Girona amb l'Estat francès i en la qual s'inclouen els 125 km de vies verdes de la demarcació. El Consorci del Ter promou la ruta del Ter, que permet recórrer tot el riu a peu o en bici. Les dues rutes coincideixen entre Ripoll i Camprodon, el Pasteral i Girona, i a la desembocadura, a Torroella-l'Estartit.

Els 125 km de vies verdes gironines del Pirinexus inclouen els 54 km de la ruta del carrilet d'Olot a Girona; els gairebé 40 de Girona a Sant Feliu; els 15 km de la ruta del ferro i carbó (de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses), i els 6 km de la ruta del tren petit entre Palamós i Palafrugell.

Paper gironí en les futures dues rutes cicloturístiques transversals

L.A

A banda dels projectes específics de noves vies verdes a les comarques gironines, la demarcació també tindrà un paper fonamental en les dues noves rutes cicloturístiques que travessaran tot el país: la via InterCatalunya, que unirà Lleida i Girona seguint l'eix transversal –C-25–, i la via Mediterrània-EuroVelo 8, seguint el corredor mediterrani, entre la Jonquera i Castelló. Són dues rutes que vertebraran el territori català –una unirà el país d'oest a est i l'altra, de nord a sud– i que volen servir per impulsar a casa nostra el potencial econòmic i turístic del cicloturisme com a manera de viatjar i descobrir el territori, una pràctica molt estesa als Països Baixos i a l'Europa central.

La via InterCatalunya, que seguirà el camí obert per l'eix transversal, serà un corredor transversal en 298 quilòmetres, aprofitant carreteres de baixa intensitat de trànsit, camins rurals i vies urbanes. Recentment se n'ha definit el traçat i ara es treballa en el projecte de senyalització.

La via Mediterrània-EuroVelo 8 serà paral·lela a la costa mediterrània i tindrà 350 km. De fet, la major part del seu pas per les comarques gironines ja està fet, ja que s'aprofitarà el tram de la ruta cicloturística Pirinexus entre la frontera francesa i Sant Feliu de Guíxols, en servei des del 2013. Pel que fa a la resta –inclòs el tram sud gironí per la Selva marítima–, actualment s'acaba de completar l'estudi previ d'alternatives.

Carreteres compartides

Un altre aspecte en què està treballant el govern català és millorar la seguretat en les anomenades carreteres compartides: aquelles que tenen una elevada afluència de ciclistes. Així, s'ha instal·lat una senyalització específica per avisar els conductors en diverses carreteres. A la demarcació de Girona se n'ha instal·lat a la C-31z entre Torroella de Fluvià i la Tallada d'Empordà; a la Ruta de les Gavarres; a la Vall de Llémena, i a Viladrau (GI-520 i Gi-543).

Segons les últimes dades del Baròmetre de la Bicicleta, corresponents a l'any passat, més de 2,5 milions de persones són usuàries de la bicicleta a Catalunya, i d'aquestes mig milió la utilitzen gairebé cada dia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia