Medi ambient

El govern impulsa 77 km de noves vies verdes gironines

projectes ·

Destaca l'allargament de la Ruta del Ferro, una via de Figueres a Verges seguint la C-31 i el carril bici Costa Brava Centre

Els projectes són per al període 2016-2018 i estan en diferents fases de tramitació

La via ciclista de l'estació de Riells a Breda, l'única ja posada a licitació

El Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat que comanda Josep Rull ha deci­dit inver­tir més de 4 mili­ons d'euros en el període 2016-2018 per ampliar la xarxa de car­rils bici i vies ver­des arreu de Cata­lu­nya. El pla es tra­du­eix a les comar­ques giro­ni­nes en l'impuls a uns 77 km nous de vies ver­des, que se suma­ran als 125 ja exis­tents. Entre les noves rutes que s'implan­ta­ran des­ta­quen tres nous trams de la via ciclista del Ter –l'ano­me­nada Ruta del Ferro–, que s'allar­garà entre Sant Joan de les Aba­des­ses i Set­ca­ses (un total de 25,7 km); una nova via verda de Figue­res a Ver­ges seguint l'entorn de la C-31, que també s'exe­cu­tarà en tres trams (amb un total de 31,1 km); i la implan­tació del car­ril bici Costa Brava Cen­tre, entre Sant Feliu de Guíxols i Palamós, també divi­dit en tres trams més una pas­sera al seu pas per Calonge (amb un total de 12,5 km). A banda, també estan molt avançades la via ciclista entre l'estació de Riells i Via­brea i Breda (de 2,5 km), i la nova via per a via­nants i ciclis­tes a la GI-524 a Santa Pau (de 3,1 km). Per aca­bar, hi ha el nou car­ril bici de 2 km que s'inclou en el con­di­ci­o­na­ment de la C-25 entre Riu­de­llots i Camp­llong. En total, es tracta de tretze nous pro­jec­tes de vies ver­des, que estan actu­al­ment en dife­rents fases de tra­mi­tació.

Pro­jecte a pro­jecte

S'han mar­cat com a pri­o­ritàries deu actu­a­ci­ons específiques per ampliar la xarxa a tot Cata­lu­nya, i d'aques­tes, qua­tre són a les comar­ques giro­ni­nes.

Les dues que rebran l'impuls de manera més ràpida són: la via verda a l'entorn de la C-31 entre Figue­res i Ver­ges, de la qual aquest pri­mer semes­tre es posarà a lici­tació el tram de Figue­res a Vila­ma­lla, de gai­rebé 5 km; i la con­tinuïtat de la Ruta del Ferro, la via ciclista del Ter, entre Sant Joan de les Aba­des­ses i Set­ca­ses, de la qual també està pre­vist posar a lici­tació un pri­mer tram abans del juny. En aquest cas, des del depar­ta­ment expli­quen que el tram “es con­cre­tarà pro­pe­ra­ment de manera con­cer­tada amb el ter­ri­tori, ate­nent a cri­te­ris de fun­ci­o­na­li­tat i cos­tos pre­vis­tos”. Per ara hi ha un tram de gai­rebé 2,3 km a Sant Joan de les Aba­des­ses ja redac­tat, i també està molt avançat –a punt d'aca­bar la redacció– el pro­jecte del tram de 14,1 km entre Sant Joan i Lla­nars, que està pre­vist que s'exe­cu­tiu en dife­rents fases.

També es posarà a lici­tació aquest pri­mer semes­tre la via per a via­nants i ciclis­tes de la car­re­tera GI-524 a Santa Pau, que anirà de Can Blanc a l'àrea d'apar­ca­ment del volcà de Santa Mar­ga­rida.

Més avançat encara hi ha la via ciclista de l'estació de Riells i Via­brea al nucli de Breda per la car­re­tera GI-552, que ja s'ha posat a lici­tació.

Encara en període de redacció hi ha una altra nova via verda des­ta­cada: el car­ril bici Costa Brava Cen­tre, que ha d'unir Sant Feliu de Guíxols i Palamós. La intenció del govern és tenir com­ple­tada la redacció de tots els pro­jec­tes d'aquest car­ril bici; de la via verda a l'entorn de la C-31 a l'Alt Empordà, i de la con­tinuïtat de la Ruta del Ferro, en dos anys.

A part hi ha el cas d'una actu­ació viària que incor­pora un car­ril bici: el con­di­ci­o­na­ment de la C-25 entre Riu­de­llots i Camp­llong, que també està encara en redacció. Supo­sarà la con­ti­nu­ació fins a Camp­llong del car­ril bici exe­cu­tat per l'Ajun­ta­ment de Riu­de­llots a l'oest de la població.

LES XIFRES

31,1
km
sumen els tres trams que s'estan tramitant de la nova via verda a l'entorn de la C-31, de Figueres a Verges.
25,7
km
nous tindrà la Ruta del Ferro (Ter), gràcies a tres nous trams entre Sant Joan de les Abadesses i Setcases.

Promoció conjunta de la via del Ter

El Consorci de les Vies Verdes de Girona –liderat per la Diputació– i el Consorci del Ter –format per 60 ajuntaments– van signar, la setmana passada, un conveni de col·laboració per a la promoció conjunta de les seves rutes pedalables i senders, que són coincidents en algunes parts del seu traçat.

El Consorci de les Vies Verdes de Girona promou 353 km de la ruta pedalable Pirinexus, que connecta Girona amb l'Estat francès i en la qual s'inclouen els 125 km de vies verdes de la demarcació. El Consorci del Ter promou la ruta del Ter, que permet recórrer tot el riu a peu o en bici. Les dues rutes coincideixen entre Ripoll i Camprodon, el Pasteral i Girona, i a la desembocadura, a Torroella-l'Estartit.

Els 125 km de vies verdes gironines del Pirinexus inclouen els 54 km de la ruta del carrilet d'Olot a Girona; els gairebé 40 de Girona a Sant Feliu; els 15 km de la ruta del ferro i carbó (de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses), i els 6 km de la ruta del tren petit entre Palamós i Palafrugell.

Paper gironí en les futures dues rutes cicloturístiques transversals

L.A

A banda dels projectes específics de noves vies verdes a les comarques gironines, la demarcació també tindrà un paper fonamental en les dues noves rutes cicloturístiques que travessaran tot el país: la via InterCatalunya, que unirà Lleida i Girona seguint l'eix transversal –C-25–, i la via Mediterrània-EuroVelo 8, seguint el corredor mediterrani, entre la Jonquera i Castelló. Són dues rutes que vertebraran el territori català –una unirà el país d'oest a est i l'altra, de nord a sud– i que volen servir per impulsar a casa nostra el potencial econòmic i turístic del cicloturisme com a manera de viatjar i descobrir el territori, una pràctica molt estesa als Països Baixos i a l'Europa central.

La via InterCatalunya, que seguirà el camí obert per l'eix transversal, serà un corredor transversal en 298 quilòmetres, aprofitant carreteres de baixa intensitat de trànsit, camins rurals i vies urbanes. Recentment se n'ha definit el traçat i ara es treballa en el projecte de senyalització.

La via Mediterrània-EuroVelo 8 serà paral·lela a la costa mediterrània i tindrà 350 km. De fet, la major part del seu pas per les comarques gironines ja està fet, ja que s'aprofitarà el tram de la ruta cicloturística Pirinexus entre la frontera francesa i Sant Feliu de Guíxols, en servei des del 2013. Pel que fa a la resta –inclòs el tram sud gironí per la Selva marítima–, actualment s'acaba de completar l'estudi previ d'alternatives.

Carreteres compartides

Un altre aspecte en què està treballant el govern català és millorar la seguretat en les anomenades carreteres compartides: aquelles que tenen una elevada afluència de ciclistes. Així, s'ha instal·lat una senyalització específica per avisar els conductors en diverses carreteres. A la demarcació de Girona se n'ha instal·lat a la C-31z entre Torroella de Fluvià i la Tallada d'Empordà; a la Ruta de les Gavarres; a la Vall de Llémena, i a Viladrau (GI-520 i Gi-543).

Segons les últimes dades del Baròmetre de la Bicicleta, corresponents a l'any passat, més de 2,5 milions de persones són usuàries de la bicicleta a Catalunya, i d'aquestes mig milió la utilitzen gairebé cada dia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia