ferrocarrils
estudi
El tercer fil multiplicaria per deu el trànsit amb Europa
El transport de mercaderies en tren aconseguiria aquest increment al cap de 10 anys de la posada en marxa de l’ample europeu a la costa
El ferrocarril passaria a assumir el 23,6% del transport
El transport de mercaderies des de Tarragona i cap a Europa es multiplicaria pràcticament per deu després d’una dècada de la posada en funcionament del conegut com a tercer fil ferroviari, és a dir, el carril d’ample europeu per a mercaderies a la línia de la costa entre Vila-seca i Castellbisbal. Aquesta és una de les conclusions principals a què arriba l’estudi sobre la demanda d’aquesta infraestructura, que ha impulsat la Cambra de Comerç de Tarragona a petició del Ministeri de Foment.
En concret, les tones de mercaderies que es transportarien en ferrocarril amb destinació a un altre país europeu es multiplicarien per 9,6 en l’horitzó del 2030, quan es calcula que ja faria deu anys de la posada en marxa del tercer fil (l’escenari actual del Ministeri de Foment és que estigui en funcionament l’any 2020). Segons això, es passaria de les 507.049,94 tones que el 2016 es van transportar per ferrocarril a un total de 4.849.443,92 tones.
Aquest increment del transport ferroviari de mercaderies suposaria una reducció, proporcionalment, del transport que es fa per carretera. Així, si el tren s’encarrega ara de tan sols el 2,7% dels transports de mercaderies cap a Europa (segons la Cambra, perquè la infraestructura existent no permet atendre la demanda), el 2030, amb el tercer fil ja consolidat, s’estaria parlant d’una quota del 23,6%.
Segons la Cambra de Tarragona, aquest càlcul s’ha fet sense incloure-hi nous productes o destinacions que puguin sorgir, tant per via terrestre com marítima.
Efectes immediats
L’estudi elaborat per la Cambra de Tarragona també analitza els efectes immediats que tindria la posada en marxa del tercer fil, en l’horitzó de l’any 2020. Així, calculen que el transport per ferrocarril creixeria un 71% arribant a les 870.125,69 tones des de Tarragona cap a Europa. Com a conseqüència, el transport per ferrocarril passaria a doblar la seva quota de transport, arribant al 4,5%.
El tercer fil acumula diversos anys de retard i algunes veus apunten que el govern estatal l’hauria aparcat, malgrat que el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va anunciar a principis de mes a Cambrils que estaria en marxa el 2020. Tarragona havia reclamat que fos provisional i que servís també per a passatgers.