les inversions de l'estat
L’A-14 suma quilòmetres i s’arrenca l’etiqueta de nyap
L’autovia connecta finalment amb Lleida després de cinc anys d’obres i descarrega de trànsit la saturada N-230
El ministre de Foment evita comprometre’s sobre un futur desenvolupament de l’obra fins a Alfarràs
Ho anunciava ahir, a mig matí, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, amb un comunicat penjat a les xarxes socials: “Acabem de posar en servei el tram entre Lleida i Roselló [sic] de l’A-14, que ha suposat una inversió de 72,83 milions d’euros.” El ministre s’oblidava d’escriure una essa al nom de Rosselló, però aquest no va ser l’únic descuit: també es va oblidar de detallar quins plans té el ministeri per a la continuació de l’A-14.
Després de cinc anys d’obres, Íñigo de la Serna oficialitzava ahir la posada en servei del tram de sis quilòmetres entre Lleida i Rosselló. Foment s’ha gastat 56 milions en el contracte d’obres i la resta, en expropiacions i assistències tècniques per a la redacció del projecte i el control i la vigilància dels treballs. El tram entre Lleida i Rosselló se sumarà als deu quilòmetres del tram adjacent, ja en servei, entre Rosselló i Almenar (Lleida), una autovia que fins ara era d’utilitat limitada i que havia estat popularment batejada com “l’autovia cap al no-res”.
Foment precisa que amb aquests sis quilòmetres nous, l’A-14 s’allarga fins a configurar una via ràpida d’aproximadament setze quilòmetres que evitarà el pas per les travessies de Torrefarrera, Rosselló, Alguaire i Almenar. Els vehicles que circulen per aquesta zona, uns 13.500 cada dia, dels quals 1.100 són camions, s’estalviaran també haver de passar per la dotzena de rotondes que hi ha escampades per diversos punts de la carretera N-230.
En aquest sentit, l’autovia A-14 es presenta com una alternativa òptima i de gran capacitat per alleugerir el pas per la fins ara saturada N- 230. Depenent de la franja horària, l’estalvi estimat per a un vehicle lleuger que circuli per l’A-14 fins a Almenar oscil·la entre 6 i 8 minuts respecte del mateix recorregut per l’N-230.
Si compleix la funció de variant per la qual ha estat dissenyada, l’autovia representarà un estalvi de soroll i de trànsit per als veïns dels municipis que durant anys han estat afectats pel pas de l’N-230. El tram de sis quilòmetres de l’autovia A-14 entre Lleida i Rosselló discorre pels termes municipals de Lleida, Alpicat, Torrefarrera, Rosselló, Vilanova de Segrià i Alguaire.
Al llarg del tram es creuen un total de set camins, diverses línies elèctriques, nombrosos sistemes de reg i un ramal del canal de Pinyana, i per assegurar l’adequada permeabilitat de la infraestructura sobre l’entorn, s’han construït setze estructures, entre passos superiors i inferiors, i 34 obres de drenatge.
El ministre de Foment ha destacat que aquesta autovia afavorirà la comunicació i vertebració territorial del nord de Lleida, millorarà la seguretat, prestarà servei a l’aeroport Lleida-Alguaire i garantirà una millor mobilitat dels ciutadans.
LES XIFRES
Una gestió molt criticada
El ministre De la Serna va dir ahir que és conscient que aquest tram ara inaugurat ha estat llargament reivindicat pel territori i es va comprometre a continuar amb els estudis dels nous trams fins a França. No va posar cap data ni es va atrevir a donar pistes sobre la possible prolongació de l’autovia en el que ha de ser el seu tercer tram, i últim per les comarques lleidatanes, des d’Almenar fins a Alfarràs.
L’A-14 ha estat posada sovint com a exemple de la controvertida gestió que fa el Ministeri de Foment de la infraestructura pública. La seva precipitada inauguració, el 2012, va deixar només acabat i en funcionament un tram de deu quilòmetres entre els pobles de Rosselló i Almenar, en el qual el trànsit ha estat mínim perquè no sortia a compte deixar la carretera antiga per fer aquest petit tram. L’obra, anunciada com un desllorigador vital de la connexió de Lleida amb la Val d’Aran i amb Osca, va representar una despesa de més de 35 milions d’euros.
La inauguració, ahir, del nou tram de l’A-14 dona més sentit a l’autovia, però continua havent-hi reclamacions perquè la via ràpida arribi fins a Alfarràs i no mori en el coll d’ampolla que a hores d’ara dibuixa a Almenar.