Infraestructures i serveis

les inversions de l'estat

L’A-14 suma quilòmetres i s’arrenca l’etiqueta de nyap

L’autovia connecta finalment amb Lleida després de cinc anys d’obres i descarrega de trànsit la saturada N-230

El ministre de Foment evita comprometre’s sobre un futur desenvolupament de l’obra fins a Alfarràs

Ho anun­ci­ava ahir, a mig matí, el minis­tre de Foment, Íñigo de la Serna, amb un comu­ni­cat pen­jat a les xar­xes soci­als: “Aca­bem de posar en ser­vei el tram entre Lleida i Roselló [sic] de l’A-14, que ha supo­sat una inversió de 72,83 mili­ons d’euros.” El minis­tre s’obli­dava d’escriure una essa al nom de Ros­selló, però aquest no va ser l’únic des­cuit: també es va obli­dar de deta­llar quins plans té el minis­teri per a la con­ti­nu­ació de l’A-14.

Després de cinc anys d’obres, Íñigo de la Serna ofi­ci­a­lit­zava ahir la posada en ser­vei del tram de sis quilòmetres entre Lleida i Ros­selló. Foment s’ha gas­tat 56 mili­ons en el con­tracte d’obres i la resta, en expro­pi­a­ci­ons i assistències tècni­ques per a la redacció del pro­jecte i el con­trol i la vigilància dels tre­balls. El tram entre Lleida i Ros­selló se sumarà als deu quilòmetres del tram adja­cent, ja en ser­vei, entre Ros­selló i Alme­nar (Lleida), una auto­via que fins ara era d’uti­li­tat limi­tada i que havia estat popu­lar­ment bate­jada com “l’auto­via cap al no-res”.

Foment pre­cisa que amb aquests sis quilòmetres nous, l’A-14 s’allarga fins a con­fi­gu­rar una via ràpida d’apro­xi­ma­da­ment setze quilòmetres que evi­tarà el pas per les tra­ves­sies de Tor­re­far­rera, Ros­selló, Alguaire i Alme­nar. Els vehi­cles que cir­cu­len per aquesta zona, uns 13.500 cada dia, dels quals 1.100 són cami­ons, s’estal­vi­a­ran també haver de pas­sar per la dot­zena de roton­des que hi ha escam­pa­des per diver­sos punts de la car­re­tera N-230.

En aquest sen­tit, l’auto­via A-14 es pre­senta com una alter­na­tiva òptima i de gran capa­ci­tat per alleu­ge­rir el pas per la fins ara satu­rada N- 230. Depe­nent de la franja horària, l’estalvi esti­mat per a un vehi­cle lleu­ger que cir­culi per l’A-14 fins a Alme­nar oscil·la entre 6 i 8 minuts res­pecte del mateix recor­re­gut per l’N-230.

Si com­pleix la funció de vari­ant per la qual ha estat dis­se­nyada, l’auto­via repre­sen­tarà un estalvi de soroll i de trànsit per als veïns dels muni­ci­pis que durant anys han estat afec­tats pel pas de l’N-230. El tram de sis quilòmetres de l’auto­via A-14 entre Lleida i Ros­selló dis­corre pels ter­mes muni­ci­pals de Lleida, Alpi­cat, Tor­re­far­rera, Ros­selló, Vila­nova de Segrià i Alguaire.

Al llarg del tram es cre­uen un total de set camins, diver­ses línies elèctri­ques, nom­bro­sos sis­te­mes de reg i un ramal del canal de Pinyana, i per asse­gu­rar l’ade­quada per­me­a­bi­li­tat de la infra­es­truc­tura sobre l’entorn, s’han cons­truït setze estruc­tu­res, entre pas­sos supe­ri­ors i infe­ri­ors, i 34 obres de dre­natge.

El minis­tre de Foment ha des­ta­cat que aquesta auto­via afa­vo­rirà la comu­ni­cació i ver­te­bració ter­ri­to­rial del nord de Lleida, millo­rarà la segu­re­tat, pres­tarà ser­vei a l’aero­port Lleida-Alguaire i garan­tirà una millor mobi­li­tat dels ciu­ta­dans.

LES XIFRES

72,8
milions d’euros ha estat el total de la inversió feta per Foment en el nou tram de l’autovia.
8
minuts d’estalvi de temps implica l’habilitació del nou tram de l’A-14, en comparació amb el pas per l’N-230.

Una gestió molt criticada

El ministre De la Serna va dir ahir que és conscient que aquest tram ara inaugurat ha estat llargament reivindicat pel territori i es va comprometre a continuar amb els estudis dels nous trams fins a França. No va posar cap data ni es va atrevir a donar pistes sobre la possible prolongació de l’autovia en el que ha de ser el seu tercer tram, i últim per les comarques lleidatanes, des d’Almenar fins a Alfarràs.

L’A-14 ha estat posada sovint com a exemple de la controvertida gestió que fa el Ministeri de Foment de la infraestructura pública. La seva precipitada inauguració, el 2012, va deixar només acabat i en funcionament un tram de deu quilòmetres entre els pobles de Rosselló i Almenar, en el qual el trànsit ha estat mínim perquè no sortia a compte deixar la carretera antiga per fer aquest petit tram. L’obra, anunciada com un desllorigador vital de la connexió de Lleida amb la Val d’Aran i amb Osca, va representar una despesa de més de 35 milions d’euros.

La inauguració, ahir, del nou tram de l’A-14 dona més sentit a l’autovia, però continua havent-hi reclamacions perquè la via ràpida arribi fins a Alfarràs i no mori en el coll d’ampolla que a hores d’ara dibuixa a Almenar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.