Infraestructures i serveis

Travessar en bici el Pla de l'Estany b

El Consorci de les Vies Verdes té un projecte a punt per executar aquest 2017

Finalment inclourà també un tram a ponent de l'estany de Banyoles

S'aprofitaran trams de les xarxes municipals ja existents

L'orografia favorable és, probablement, una de les raons que expliquen el fet que a bona part del Pla de l'Estany s'usi molt la bicicleta per als desplaçament del dia a dia. Tant Banyoles com Porqueres i Cornellà del Terri (els tres municipis més grans) han anat construint les respectives xarxes locals de carrils bici, a banda de condicionar les rutes senyalitzades en zones rurals pensades sobretot per a la BTT.

Faltava una via que connectés els extrems de la comarca, i ara aquest dèficit està a punt de corregir-se, després d'uns quants anys d'espera. Es tracta de la Via Verda del Tren Pinxo, adreçada a la gent del territori però, com la resta de vies verdes, de manera especial al creixent turisme que fa servir la bicicleta per desplaçar-se.

Finançament

El Consorci de les Vies Verdes està pendent de la concessió d'una subvenció europea (un programa Feder) per executar la Ruta del Tren Pinxo, una via verda que pren el nom del popular trenet que havia unit Girona i Banyoles. El traçat, però, no tindrà massa a veure amb aquella via fèrria, bàsicament perquè els llocs per on passava han desaparegut sota l'asfalt de la C-66. La ruta serà la continuació del carril entre Girona i Sarrià de Ter estrenat fa pocs dies. Entrarà al Pla de l'Estany pel terme de Palol de Revardit i morirà al terme de Serinyà, al límit amb Sant Ferriol. Com que el projecte ja està redactat i els ajuntaments afectats ja hi han posat els terrenys (en força casos, expropiats), un cop es confirmi que s'ha concedit el finançament els treballs podran començar de seguida. Si s'acompleixen les previsions, serà aquest 2017. El projecte el van redactar els tècnics del Consell Comarcal el 2008, pensant en una execució a curt termini. “Vam buscar finançament de l'Estat perquè en aquells moments era qui es cuidava de les vies verdes –recorda el gerent del consorci, Àngel Planas–, però, com que no avançàvem en les negociacions, vam decidir recórrer a Europa.” La meitat del cost es pagarà amb el Feder, un 25 % el posarà la Diputació i la resta, els ajuntaments.

Traçat

Com a conseqüència de l'endarreriment de les obres, el projecte s'ha hagut d'anar modificant perquè durant aquests anys hi ha hagut canvis urbanístics en alguns municipis. Finalment, el traçat serà una via verda de 29,3 quilòmetres i un pressupost de 1,9 milions. Entre la República i el Pla de la Banyeta anirà paral·lela a la C-66, per la banda de llevant. Aleshores es desviarà cap a Santa Llogaia i a partir d'aquí resseguirà el curs del riu Terri, cap a Borgonyà i Porqueres. A l'entrada d'aquest últim terme, es bifurcarà.

Una ruta seguirà cap a Banyoles, on aprofitarà trams municipals ja existents. Hi accedirà per la Farga, continuarà per Canaleta i creuarà el nucli en direcció a la Vila Olímpica i l'estany. Aquí resseguirà el carril bici de la vora del llac i un cop passat Lió pujarà cap a Usall, creuarà al pla de Martís fins al Camí de la Central, que aprofitarà fins a la cruïlla amb la C-66, a Fares.

L'altra opció del ciclista quan estigui a Porqueres serà desviar-se cap al centre del nucli, on passarà per carrils municipals ja existents o en preparació, en direcció a Miànigues i l'estany. Aquí enllaçarà amb el carril bici actual de la banda de ponent del llac i anirà a trobar el primer carril a l'altura de Lió.

Cornellà del Terri

A Cornellà ja disposen de dos carrils bici. D'una banda, el que va del nucli de Cornellà a Pujals, paral·lel a la carretera. Allà enllaça amb un camí rural que mena fins al cementiri de Fontcoberta. Per altra banda, hi ha el de Borgonyà al veïnat de Mas Ferran, passant per Sords. Una part d'aquest traçat s'aprofitarà per la Via Verda. A mitjà termini, la recuperació d'antics camins rurals que està promovent el consistori permetrà que alguns dels seus trams es puguin utilitzar també com a carril bici, segons l'alcalde, Salvador Coll.

Porqueres

Aquí tenen els deures avançats, bé en obra feta o bé en projectes. Ja hi ha carrils bici al carrer Sant Andreu; al carrer Isaac Albéniz, que connecta amb la zona esportiva; entre el pavelló i el Poste de Mata, i entre el pavelló i el límit amb Camós. La intenció de l'Ajuntament a curt termini –explica l'alcalde, Francesc Castañer– és completar el carril de l'Isaac Albéniz i fer-ne un fins a can Carreras. “L'objectiu –conclou– és tenir connectats tots els equipaments municipals.”

1,9
milions d'euros
és el pressupost de l'obra, finançada en part amb recursos europeus.
29,3
quilòmetres
fa el traçat de la via verda en territori del Pla de l'Estany.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona