Els empresaris diuen que falten 581 milions en el pressupost estatal per complir l'Estatut

Consideren que la inversió pública a Catalunya caurà el 2010 pel descens d'un 8% en els comptes de la Generalitat

Amb un des­cens de només l'1,9%, la inversió que l'Estat espa­nyol pre­veu des­ti­nar a infra­es­truc­tu­res de trans­port a Cata­lu­nya l'any vinent se situa apro­xi­ma­da­ment al mateix nivell que la d'aquest any, si bé la inversió glo­bal es redu­eix més (un 5,4%). Però el pres­su­post encara incom­pleix la dis­po­sició addi­ci­o­nal ter­cera de l'Esta­tut, perquè, segons el Grup de Tre­ball d'Infra­es­truc­tu­res (GTI-4), fal­ten prop de 581 mili­ons d'euros per assig­nar a pro­jec­tes con­crets, si es vol arri­bar al 18,64% d'inversió a Cata­lu­nya en cor­res­pondència amb el que repre­senta el pro­ducte inte­rior brut (PIB) català en el con­junt de l'Estat. Els empre­sa­ris recor­den que s'arros­sega un saldo de 609 mili­ons d'euros de pres­su­pos­tos ante­ri­ors, que no s'han assig­nat a pro­jec­tes i estan per exe­cu­tar, dels que cor­res­po­nien al sos­tre esta­blert per l'Esta­tut. Si la inversió pres­su­pos­tada es com­para amb la de la resta de comu­ni­tats autònomes, Cata­lu­nya cau fins a la setena posició en inversió per habi­tant i a la novena per inversió res­pecte del PIB, segons l'anàlisi que el grup de pressió empre­sa­rial fa del pres­su­post de l'Estat per al 2010.

El des­cens glo­bal en inversió pública, però, es pro­du­eix en pro­porció, sobre­tot per les reta­lla­des del govern de la Gene­ra­li­tat. Des del GTI-4 es cal­cula que el govern català reduirà d'un 8% la inversió glo­bal i fins a l'11,3% la inversió real via pres­su­post –pel que fa al finançament d'inver­si­ons fora de pres­su­post, rebrà un des­cens del 2,2%–. En les obres dels grans eixos pro­jec­tats pel govern, els empre­sa­ris avi­sen del risc de retards crei­xents per les difi­cul­tats finan­ce­res de les cons­truc­to­res. Con­si­de­rant que el govern català ha optat pel sis­tema ale­many de finançament –les empre­ses fan l'obra amb els seus diners i la cobren de l'admi­nis­tració per mitjà de paga­ments a ter­mi­nis durant dècades–, pro­jec­tes com ara el des­do­bla­ment de l'eix trans­ver­sal s'han endar­re­rit perquè a les cons­truc­to­res els costa acon­se­guir els diners a través dels bancs.

En el balanç de la lici­tació d'obra pública durant el 2009, des del quar­tet empre­sa­rial es cons­tata que s'ha reduït res­pecte de l'any ante­rior mal­grat el salt que ha fet el Minis­teri de Foment al desem­bre, amb la lici­tació de l'accés de roda­lies a la ter­mi­nal T1 de l'aero­port del Prat i de l'estació d'alta velo­ci­tat de la Sagrera, amb un volum que supera els 1.200 mili­ons d'euros. De fet, segons aques­tes fonts, Foment pot arri­bar, fins i tot, a superar d'un 2% el volum de lici­tació del 2008. Amb tot, en el còmput glo­bal, es con­si­dera que aquests diners «no han estat sufi­ci­ents per a con­tra­res­tar el decrei­xe­ment que s'ha produït en el cas de la Gene­ra­li­tat». En gestió i pla­ni­fi­cació, des del grup es recorda que falta encara la gestió «indi­vi­du­a­lit­zada» de l'aero­port i la con­si­de­ració, per la Unió Euro­pea, del cor­re­dor medi­ter­rani del tren com a xarxa pri­o­ritària.

Els accessos al port, el retard més important en grans infraestructures

Tal com es fa periòdicament des de la Cambra, des del GTI-4 s'observa també l'estat de les grans infraestructures del transport al país. El retard més gran es troba en l'àmbit dels accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona, l'estudi informatiu dels quals es va finalitzar l'any 2001 –els projectes constructius, però, encara no s'han redactat–. També s'han superat els terminis previstos en el cas de l'autovia del Mediterrani de l'Ebre fins a Barcelona i en la prolongació per mitjà de l'autovia orbital B-40 o quart cinturó. Pel que fa al tram entre Castelló i Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant, no s'han aprovat de moment ni l'estudi informatiu ni la declaració d'impacte ambiental i, pel que fa al tram entre Vilafranca i Abrera, l'estudi s'ha d'acabar. També s'espera l'estudi del tram del quart cinturó fins a Granollers, el retard del qual respon a les diferències internes del govern català respecte de la magnitud i el traçat de la via. Des de Foment s'ha anunciat per al primer trimestre de l'any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.